Gå til innhold
Hundesonen.no

Tann mangel til besvær...


Recommended Posts

Dyret mangler 2 p4 jeksler i underkjeven, og dette er relativt et lite problem da hun ikke har problemer med å spise mat, tygge bein osv.

Men, ho er relativt pinne gal, og klarer stort sett ikke la pinner være i fred. Hun får ikke lov til å leke så mye med pinner, og jobber jo slevsagt med dette (trening osv kan taes i en annen tråd). Det som er, er at pinner (og leker generelt), har det med å sette seg i 'hakket', der p4 jekselen skulle ha vært. Dette har resultert til litt ufarlige små risp, men i dag har hun klart å få et sikkelig sår :D

Det er ikke et stort sår, mindre enn en halv cm langt, jeg er usikker på hvor dypt det er. Det som bekymrer meg, er at det liksom er mer en flenge enn et sår.. Tannkjøttet er liksom mykt der såret er, og ikke fast slik det pleier å være når det ikke er sår (det er vel ganske naturlig?), og jeg inbiller meg kanskje litt at tankjøttet liksom, sitter litt løst , *paranoid for øyeblikket*...

Jeg har ingen erfaring med tannmangel annet enn at tannen(e) som skulle ha vært der, ikke er der.. Jeg visste vel egentlig ikke helt at det fantes før jeg fikk aussie.. Hadde riktig nok hørt om under/over bitt osv, men manglende tenner? jaja, nok om det. Er det noen som har erfaring med slike skader? En stemme sier meg, gå til vetten, en annen sier, det er en pusle ting, det gror.. Men så er jeg liksom redd for at hun skal få infeksjon, bettenelse osv... Men igjen, det er et ganske lite sår, og hun later ikke til å ha spesielt vondt . Jeg får ta på det uten at hu trekker seg unna osv.. Og hun kan fint spise tørrfor og drikke vanne uten at det plager henne, hu leker også med lekene sine som før, uten at såret plager..-men jeg har selvsagt ryddet vekk alt av leker nå, nå som jeg er klar over skaden!

Bildet er tatt med mobil, så kvaliteten er litt dårlig..

120520101237f9985b136f4b49e2aa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med sår i munnen på mine hunder, men vet at i munnen på mennesker er det veldig gode groforhold sånn at sår ofte gror raskt.

Jeg ville sett det an noen dager, (om ho ikke virker å ha vondt, ogspiser som vanlig) før jeg tok kontakt med vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woow, jeg syntes bildet var utrolig bra jeg man så jo utrolig tydelig hvordan såret ser ut.

Jeg vil bare holde henne helt unna pinner i noen dager (altså totalforbud). Evt. unngå tørrfór, hvis hun syntes det er ubehagelig å tygge det, hvis ikke så er det jo bare å gi henne det.

Nå er det jo sånn at en hunds munn er mye renere enn våre munner. Og i våre munner gror jo sår mye fortere enn utenfor, så jeg tror det nok gror utrolig raskt. Det blir sikkert mye bedre bare over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt med Sony Ericcson Vivaz, veldig fornøyd med den mobilen :blink:

Såret ser mye bedre ut i dag, ikke så rødt, mer normal farget, men man kan se at det er et lite kutt i tannkjøttet. Hun hadde ingen problemer med å spise maten sin i dag (tørrfòr), og bryr seg ikke når jeg titter på såret. Å holde henne unna pinner, ja, vi jobber med saken, men det er jaggu ikke lett :lol: Hu er rask, og rapper gjærne med seg en pinne i skauen når hu er på tur, spesielt når hu løper :P Sikkelig ertekrok, men hun slipper pinnen på kommando, men aner ikke hvor mange ganger jeg har sagt 'takk' i dag, eller hvor mange godbiter hun har fått for å slippe.. :)

Uansett, såret ser mye bedre ut i dag enn i går, så jeg tror det går rette veien. Vanligvis pusser jeg tennene hennes hver kveld.. Men jeg gjorde det ikke i går pga såret, vil jo ikke evnt skulle komme til å rive det opp... da er det vel ingen idè å pusse tennene i kveld da? Såret burde jo få gro tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke pusset tennene hennes nå, men bare vent å se. Dette gror nok fint på noen dager så lenge hun holder seg litt unna pinner og tyggebein. Hvis hun ikke har problemer med å spise tørrfór vil jeg ikke tro at hun har veldig vondt. Se det an du, og prøv å skån munnen så godt du kan. Hvis det ikke gror på tre fire dager ville jeg kanskje ringt veterinær. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...