Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er egentlig modernistisk lyrikk?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg vipper mellom to karakterer i norsk muntlig, og har nå fått en ekstra fremføring for å bevise at jeg er god nok til å få 6. Temaet er "Hva er egentlig modernistisk lyrikk?", og trenger litt innspill.

Har litt forskjellig i disposisjonen min, men jeg har tenkt til å starte med å prate litt om hva det vil si at noe er "modernistisk". Begrepet kommer jo fra modernismen, en litterær periode som startet ca på 1850 tallet og har vart frem til i dag. Det modernistiske fokuserer mye på fremmedfølelse og spm som "hvem er jeg?", det moderne prosjektet sine skyggesider (framskrittet var ikke bare positivt. F.eks atombomber), men det er vanskelig å sette en klar definisjon for hva som er modernistisk og hva som ikke er det.

For å vise litt hva modernistisk lyrikk er, så har jeg tenkt å sette et typisk modernistisk dikt opp mot et typisk tradisjonelt dikt for å vise to ytterpunkter ("Metope" og "Jeg ser"). Slik får jeg vist hvor hovedforskjellene kan ligge. Tradisjonelle dikt, slik som metope, har gjerne regler for oppbygging. De rimer, har struktur og rytme. Modernistisk lyrikk er derimot ofte oppbygd på en helt annen måte, og bryter med det tradisjonelle ved å ikke ha rim eller rytme. Også innholdet er ulikt. Tradisjonell lyrikk tar ofte opp de typiske temaene som kjærlighet, liv og død (slik som i "Metope"). Modernistisk lyrikk fokuserer mer på enkeltmennesker og skyggesidene ved det moderne prosjektet.

Men for å vise at det ikke er såpass svart-hvitt, så har jeg tenkt å også sette opp to andre dikt mot hverandre. Den ene defineres ofte som et dikt fra det moderne prosjektet og som "tradisjonelt" ("Morgen i Hiroshima") mens det andre ofte defineres som modernistisk ("Regn i Hiroshima"). Men her er ikke forskjellene like store. "Morgen i Hiroshima" er mer tradisjonelt oppbygd, med rim og rytme, noe "Regn i Hiroshima" ikke er. Men begge to fokuserer på de negative sidene ved det moderne prosjektet (Atombomben over Hiroshima), og avslutningen til det "tradisjonelle" diktet avslutter egentlig ganske utradisjonelt.

Konklusjonen må være at det finnes ytterpunkter innenfor alle litterære perioder, men at det finnes mye i mellom, og at det derfor er vanskelig å definere hva modernistisk lyrikk egentlig er. Et dikt kan ha trekk som er typisk modernistisk, men det blir vanskelig å si "dette diktet er modernistisk fordi blabla". Et dikt kan også inneholde trekk fra mange ulike epoker, som f.eks "Dagen svalnar", som har trekk fra både modernismen og romantikken, og med tradisjonell oppbygging.

Tips til hvordan disposisjonen kan gjøres bedre? Jeg føler at noe "mangler", jeg vil gjerne utdype "modernistisk" enda mer, men jeg vet ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...