Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er egentlig modernistisk lyrikk?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg vipper mellom to karakterer i norsk muntlig, og har nå fått en ekstra fremføring for å bevise at jeg er god nok til å få 6. Temaet er "Hva er egentlig modernistisk lyrikk?", og trenger litt innspill.

Har litt forskjellig i disposisjonen min, men jeg har tenkt til å starte med å prate litt om hva det vil si at noe er "modernistisk". Begrepet kommer jo fra modernismen, en litterær periode som startet ca på 1850 tallet og har vart frem til i dag. Det modernistiske fokuserer mye på fremmedfølelse og spm som "hvem er jeg?", det moderne prosjektet sine skyggesider (framskrittet var ikke bare positivt. F.eks atombomber), men det er vanskelig å sette en klar definisjon for hva som er modernistisk og hva som ikke er det.

For å vise litt hva modernistisk lyrikk er, så har jeg tenkt å sette et typisk modernistisk dikt opp mot et typisk tradisjonelt dikt for å vise to ytterpunkter ("Metope" og "Jeg ser"). Slik får jeg vist hvor hovedforskjellene kan ligge. Tradisjonelle dikt, slik som metope, har gjerne regler for oppbygging. De rimer, har struktur og rytme. Modernistisk lyrikk er derimot ofte oppbygd på en helt annen måte, og bryter med det tradisjonelle ved å ikke ha rim eller rytme. Også innholdet er ulikt. Tradisjonell lyrikk tar ofte opp de typiske temaene som kjærlighet, liv og død (slik som i "Metope"). Modernistisk lyrikk fokuserer mer på enkeltmennesker og skyggesidene ved det moderne prosjektet.

Men for å vise at det ikke er såpass svart-hvitt, så har jeg tenkt å også sette opp to andre dikt mot hverandre. Den ene defineres ofte som et dikt fra det moderne prosjektet og som "tradisjonelt" ("Morgen i Hiroshima") mens det andre ofte defineres som modernistisk ("Regn i Hiroshima"). Men her er ikke forskjellene like store. "Morgen i Hiroshima" er mer tradisjonelt oppbygd, med rim og rytme, noe "Regn i Hiroshima" ikke er. Men begge to fokuserer på de negative sidene ved det moderne prosjektet (Atombomben over Hiroshima), og avslutningen til det "tradisjonelle" diktet avslutter egentlig ganske utradisjonelt.

Konklusjonen må være at det finnes ytterpunkter innenfor alle litterære perioder, men at det finnes mye i mellom, og at det derfor er vanskelig å definere hva modernistisk lyrikk egentlig er. Et dikt kan ha trekk som er typisk modernistisk, men det blir vanskelig å si "dette diktet er modernistisk fordi blabla". Et dikt kan også inneholde trekk fra mange ulike epoker, som f.eks "Dagen svalnar", som har trekk fra både modernismen og romantikken, og med tradisjonell oppbygging.

Tips til hvordan disposisjonen kan gjøres bedre? Jeg føler at noe "mangler", jeg vil gjerne utdype "modernistisk" enda mer, men jeg vet ikke hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Hvilken landsdel? 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...