Gå til innhold
Hundesonen.no

Artikkel om barbering av dyr på sommeren

Lemen

Recommended Posts

Jeg fikk denne lille artikkelen tilsendt på mail og tenkte den kan være interessant for andre å lese også nå som sommeren nærmer seg. :blink:

A summer shave is not for everyone

Kjempefin artikkel, hvor alt var bra forklart.

Men må jo nevne her at Puddler (og hunder med den type pels) er jo som sauer.. er de ikke!? Altså de kan jo barberes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin artikkel, hvor alt var bra forklart.

Men må jo nevne her at Puddler (og hunder med den type pels) er jo som sauer.. er de ikke!? Altså de kan jo barberes..

Både ja og nei, pudler og hunder med den type pels er nettopp hunder og ikke produksjonsdyr som sau - men jeg skjønner hva du mener :blink: Puddelpels og liknende (bichon, portis, o.l) har nesten ikke underull og hårene har en annen struktur og livssyklus. Dvs hårsekkene er ikke "programmert" til å la pelsen vokse til en viss lengde og så falle av etter en viss tid, puddelpels ol vil fortsette å vokse og faller ikke av før den klippes av eller børstes ut. Puddelpels o.l kan mer sammenliknes med menneskehår enn med hundepels siden den er er mye mykere og er helt annerledes å ta på en tradisjonell hundepels. Så dette er hunder som skal klippes og barberes da denne pelsen krever (mye) stell for å holdes i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, pudler og hunder med den type pels er nettopp hunder og ikke produksjonsdyr som sau - men jeg skjønner hva du mener :blink: Puddelpels og liknende (bichon, portis, o.l) har nesten ikke underull og hårene har en annen struktur og livssyklus. Dvs hårsekkene er ikke "programmert" til å la pelsen vokse til en viss lengde og så falle av etter en viss tid, puddelpels ol vil fortsette å vokse og faller ikke av før den klippes av eller børstes ut. Puddelpels o.l kan mer sammenliknes med menneskehår enn med hundepels siden den er er mye mykere og er helt annerledes å ta på en tradisjonell hundepels. Så dette er hunder som skal klippes og barberes da denne pelsen krever (mye) stell for å holdes i orden.

Nå trakk jeg det med sauen inn grunnet artikkelen (hvis du har lest den?). Altså at de har ganske lik pelstype?

Jeg syntes ihvertfall det ville vært veldig rart at man barberer en rase for utstilling, hvis det ødelegger pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...