Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min blir oppspilt/ bjeffer/ knurrer når hun ikke får høre noe

Champagneria

Recommended Posts

Jeg har en valp som gjerne vil ta seg en tur opp på stuebordet. Det får hun selvsagt ikke lov til. Når vi sier nei blir hun skikkelig ivrig og oppspilt. Bjeffer og kan hugge til i armen. Dette er kanskje ( ;) ) ment som lek fra hennes side? Men hvordan kan vi få henne til å forstå at nei ikke er moro, men noe hun faktisk ikke får lov til?

Vi har prøvd å distrehere henne med noe annet, men lærer hun egentlig da at bordet er fy-fy?

Mente GJØRE, ikke høre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har hatt henne i en uke?

Med stor sannsynlighet aner hun ikke hva nei eller fy betyr, og synes bare det er kult å få oppmerksomhet, at dere vil leke og at dere prater til henne.

Ta henne rolig ned fra bordet uten å gjøre noen big deal av det, mens dere stødig og bestemt sier nei.

Om hun ikke roer seg når du løfter henne rolig og bestemt ned , lag time out til hun roer seg ned - for eksempel ha en liten valpegrind å sette henne i for et par minutter, binde henne til en lenke som er bundet til bokhylla eller annet sted hun ikke kan gjøre ugang, sitte på gulvet med henne og klappe til hun roer seg, også videre.

Og gjør noen grep for å forhindre at hun kan komme opp på bordet, for å redusere konflikten. Om dere må sette stengsel foran eller finne på noe annet lurt.

Hvis hun virkelig ikke gir seg og det er et stort problem, er det mulig å "skremme" henne fra det - men det ville ikke vært mitt første alternativ, siden hun trenger å lære hva nei betyr, og hun er så liten og ung enda.

Jeg vet du har en annen tråd om at hun er veldig vilter og kontaktsøkende inne - og selvfølgelig skal valpen lære å slappe av og finne av-knappen sin. Men om hun stadig har rakett i rumpa og fanteri i tankene, kan det være at hun kjeder seg og trenger litt input. Vanskelig å gi råd når jeg ikke aner hvordan dagen hennes er, så mulig hun bare er en bernervalp som digger oppmerksomhet og gjør hva som helst for å få det ;) Det er i hvert fall bra at dere griper tak i det med en gang, for det er lett å tilgi en bedårende bernervalp - det er ikke alt som er like sjarmerende når de er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan skje her. Vi har et litt lavt bord, og hun vil gjerne opp for å stjele saker derifra ;) Vi tar henne ned og sier nei, men prøver også å gi henne noe annet å finne på. I mens holder vi bordet stort sett ryddet for spennende ting som mobiler, fjernkontroller og slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...