Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hund til å gå fint ved hjelp av klikker


tepose

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en fem år gammel hund som vi har trent for dårlig i hans oppvekst. Han har matforsvar, og spiser ting han ikke skal. Får for tiden hjelp av en atferdsterapeut, noe som jeg synes er helt utrolig gøy og veldig hjelpsomt. Hunden min virker å sette pris på å få litt ekstra hjernestimulering også. Bikkja mi har den uvanen ved å trekke i båndet, men pleier å få ham til å gå fint ved siden av meg etter hvert. Jeg vil helst at han skal gå fint fra vi går ut av døra, og lurer på om noen har noen konkrete tips om hvordan det er lurt å trene på denne måten?

Her er måten jeg har tenkt å gjøre det på:

Stanse hvis han drar i båndet, vente til han kommer tilbake, gå framover og klikke og belønne når han går med slakt bånd. Skal selvsagt trene ham opp til å være rolig og sitte før jeg åpner døra, og være rolig utenfor når jeg låser.

Høres dette bra ut? Har dere noen ekstra tips å dele? Det jeg bekymrer meg litt for er at hunden min blir ekstremt fokusert på godbitene (noen tips for å lære ham å bli roligere når det gjelder dette?), før dreiv han å hoppa på meg for å prøve å få, men det har han heldigvis slutta med, men er fortsatt veldig ivrig. Har derimot ikke prøvd klikkertrening med han på bånd enda, tenkte kanskje å begynne med det i morgen. Er bruk av sele hensiktsmessig eller bør jeg trene ham uten?

Dette ble kanskje litt mye rot med mange kommafeil, men takk til de som gidder å svare :)

Legger ved et bilde av hunden min etter hans andre (!) operasjon pga at han hadde spist noe som stoppet systemet hans. Ja, vi trenger altså profesjonell hjelp, hehe.

post-5491-12712807216588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hvordan er kontakten dere imellom? Min golden var også en liten stressopp på tur. Da han var yngre brukte vi over en time på en tur som vanligvis tok ti min or so. Blåste etterhvert i hele dyret, stoppet opp en god stund, og gjentok hver gang han tullet seg.

Men helt ærlig? Tror egentlig kontakttreningen vi gjorde fikset det meste. Litt sånn NILIF-opplegg (Nothing in Life is Free). Les litt om det? http://k9deb.com/nilif.htm

Og ja, jeg kjenner så altfor godt fremmedlegmespising. Min måtte også opereres etter at han prøvde å fortære plastikkbøtter og plastikkspader i alskens farger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hvordan er kontakten dere imellom? Min golden var også en liten stressopp på tur. Da han var yngre brukte vi over en time på en tur som vanligvis tok ti min or so. Blåste etterhvert i hele dyret, stoppet opp en god stund, og gjentok hver gang han tullet seg.

Men helt ærlig? Tror egentlig kontakttreningen vi gjorde fikset det meste. Litt sånn NILIF-opplegg (Nothing in Life is Free). Les litt om det? http://k9deb.com/nilif.htm

Og ja, jeg kjenner så altfor godt fremmedlegmespising. Min måtte også opereres etter at han prøvde å fortære plastikkbøtter og plastikkspader i alskens farger ...

Kontakten oss imellom er relativt god. Han slutter å dra med meg i løpet av noen minutter som regel, andre ganger litt lengre. Han kan være litt stresset han også (han blir spesielt stresset hvis vi må stå og vente en stund, f.eks. hvis jeg skal møte noen), men vi bruker ikke lenger tid på turene enn det som er normalt. Likevel vil jeg at han ALLTID skal gå fint, han går aldri fint med foreldrene mine (litt fordi jeg mistenker at de ikke gidder å gjøre noe med det, dumme flexibånd :)). Jeg skal sjekke ut linken, for kontakten oss imellom kan nok bli enda bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom det. Alle parter må ta tak i den samme treningen. Og ikke forvirre hunden mer nevneverdig når den skal utføre ting den faktisk ikke kan. :) Det er litt sånn som matte. Man må trene litt hver dag for å bli god. Og ikke bli lett forvirret over andre løsningsmetoder, når du har begynt på en.

Og hils fra meg og si fy til foreldre med kjerringjojo! Spesielt når hunden skal lære seg å gå pent i bånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar forresten også imot tips for å gjøre bikkja glad i vann. Har vel egentlig aldri vaska ham (helt sikkert da han var valp, men det husker jeg ikke, dessuten har det aldri vært særlig behov), har prøvd noen ganger men det går dårlig. Han biter ikke men snur hodet mot oss og prøver å "nappe", og tror ikke helt at han er glad i vann... (men å rulle seg i bekker liker han) Vel egentlig så er det nok han som ikke er vant til å bli vasket, enn at han misliker vann.

Funker det å trene ham med klikker og godbiter på dette området også? Vil gjerne vaske han snart, for pelsen er litt fettete. Tviler sterkt på at jeg får ham inn i dusjen da, så det må nok gjøres ute til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kun brukt halsbåndet når du trener på å gå pent i bånd. Særlig når dere er flere om hunden, for da kan foreldrene dine la hunden vime rundt i selen, men er båndet festet i halsbåndet vet alle involverte at det er å gå pent som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ganske fint på tur i dag. Han sliter litt med å høre etter hvis det er mange spennende lukter, og han klarte å spise Fisherman's Friend-papir :\ Prøvde å få han til å slippe med gobiter men det er akkurat som om han lukker ørene! Må sikkert ha med litt mer spennende godbiter på tur, tror jeg. Ellers gikk han UTROLIG fint og dro ikke i båndet i det hele tatt mesteparten av turen. Klikkeren funka bra.

Jeg vil lære han å apportere bedre. Han liker å springe etter en leke ute, men å gi den fra seg er han ikke like god til. Jeg driver og trener ham til å slippe nå da, så det blir forhåpentligvis bedre, men når jeg prøver med godbiter synes han ikke det er så veldig spennende med leken. Han springer, plukker den opp og slepper den med en gang og venter på godbit. Helst vil jeg at han skal komme helt bort til meg med leken, slippe den og vente på godbiten. Noen tips til hvordan jeg kan trene ham til å gjøre det?

Etter jeg har begynt å trene litt "intensivt" nå og på en positiv måte, legger jeg merke til at han dilter utrolig mye etter meg i huset. Jeg hadde gått opp på rommet, satt i senga og skrudde på pcen, så gikk jeg ut i gangen og der lå han i trappa og venta på meg. Jeg synes det bare er koselig da, og får nesten dårlig samvittighet av å gå fra ham, haha. Skal rydde rommet mitt snart, slik at han kan begynne å sove her oppe hos meg. Tør ikke nå, siden det er så mye på gulvet han sikkert kunne snappet til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære han å apportere bedre. Han liker å springe etter en leke ute, men å gi den fra seg er han ikke like god til. Jeg driver og trener ham til å slippe nå da, så det blir forhåpentligvis bedre, men når jeg prøver med godbiter synes han ikke det er så veldig spennende med leken. Han springer, plukker den opp og slepper den med en gang og venter på godbit. Helst vil jeg at han skal komme helt bort til meg med leken, slippe den og vente på godbiten. Noen tips til hvordan jeg kan trene ham til å gjøre det?

Etter jeg har begynt å trene litt "intensivt" nå og på en positiv måte, legger jeg merke til at han dilter utrolig mye etter meg i huset. Jeg hadde gått opp på rommet, satt i senga og skrudde på pcen, så gikk jeg ut i gangen og der lå han i trappa og venta på meg. Jeg synes det bare er koselig da, og får nesten dårlig samvittighet av å gå fra ham, haha. Skal rydde rommet mitt snart, slik at han kan begynne å sove her oppe hos meg. Tør ikke nå, siden det er så mye på gulvet han sikkert kunne snappet til seg.

Så bra, gratulerer, du har fått en hund som elsker at du trener med ham! :)

Når det gjelder apporteringen, kanskje du skal begynne litt bakfra? Lære ham å holde på apportdingsen til du gir signal, feks, og at han får godbit bare når du har gitt signalet; og så, veldig stegvis, øke lengden han må løpe mot deg med apportdingsen før han kan få slipp-signalet og dermed godbit.

Evt du kan bruke to identiske leker til apportreninga i stedet; kaste ut en, vente på å få avlevert den du kasta (eller så langt han kommer mot deg for å avlevere dingsen, kanskje han ikke gidder å løpe mer enn 1 meter mot deg første gangen før han slipper), så belønne med å kaste neste. Etterhvert kan du øke lengden han må løpe mot deg med leken, før du kaster neste leke. Det kan hende at godbitene gjør apporteringa rett og slett kjip, og at det fungerer best med ny leke som belønning, siden den bare er akkurat like morsom. Kanskje? Jeg har motsatt problem, nemlig, bisken min vil ikke slippe leken, bare løpe med den overalt, og jeg bruker den fremgangsmåten; men jeg tror den vil kunne fungere på din hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...