Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig bakpart?


Recommended Posts

Kommer med et spm fra Happyface her inne.

Nivea(cairn 1,5 år) har vært litt rar i det siste, hun er en meget aktiv frøken, og nå i de siste så kan hun gå ifra og vere en lykkelig hyper(dvs nesten rabiat glad) cairn, til å tydeligvis få vondt i rygg/bakpart, hun stopper plutselig opp og virker stiv, halter nesten og virker rett og slett ut som hun plutselig er 13 år.

Fra igår til idag så har de vert her, så jeg har fått sett oppførselen selv, og det er noe som ikke stemmer, vi har en stoor innegjerda hage der hundene får løpe fritt og styre litt som de vil, og mine 2 pluss nivea har leka seg som normalt, men plutslelig stopper Nivea (som vanligvis ALDRI gir seg på leking) og går vekk, stiv i bakparten, halter på venstre bakbein(evt begge men det vises best på venstre) og er ikke seg selv.

De skal til dyrlegen imorgen kl 12.45, men tenkte jeg skulle høre her om noen har vert borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen cairner som har oppført seg sånn nei. :getlost: Det nærmeste jeg kommer er korsbåndsskader (sett flere cairn med det), men det høres jo ikke slik ut heller..?

hvis det var korsbåndskader, burde hun ikke ha vondt hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitasje eller skade på korsbånd kan i tidlige faser gi halting nå og da, de går ikke fra flott trav til stokk halt på en-to-tre.

Men min spontane tanke var også PL, så lenge det skjer flere ganger og en vet hun ikke tråkker på noe ubehagelig (salt, spiker, kaldt, varmt, spiss, vondt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det var korsbåndskader, burde hun ikke ha vondt hele tiden?

Jo, nemlig. :) Men også korsbåndsskader kan gi tidvis halting, i alle fall i begynnelsen har jeg sett det. Men altså nei, jeg tror ikke det er det som feilier Nivea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk vel egentli ikke så bra. Hun har en defekt korsrygg, istedet for 3 gjengrodde virvler, så er der 2 sammen grodde, og en vedsiden av som ikke er grodd sammen med de andre slik den skal vere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk vel egentli ikke så bra. Hun har en defekt korsrygg, istedet for 3 gjengrodde virvler, så er der 2 sammen grodde, og en vedsiden av som ikke er grodd sammen med de andre slik den skal vere

Oj, det er neppe godt. Hva tenker de om behandling, hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe man kan gjøre med det. Fikk med smertestillende som hun skal få de verste dagene.

Så dillemaet er vel om hun ska tvang roes ned og holdest helt i ro(kunne gå turer, blospol ol) og få et langt liv.

Eller og la henne velge sitt eget tempo og leve et litt kortere men meningsfylt liv...

Hun har hittil vert utrolig flink og regulere seg, går vekk når hun ikke vil vere med på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette her var ikke gøy :) Vet ikke helt hva vi skal gjøre :S er ikke så lett å holde en liten krutt-tønne av Cairn Terrier i ro for å si det sånn :) Bare nå når vi kom hjem fra vetrinæren så er hun helt i hundre igjen som vanlig, men selv mener jeg att så lenge hun er flink til å stoppe når hun kjenner hun får vondt så vil jeg la henne gjøre litt som hun vil, selfølgelig kutte ned på litt av d mest "rabiate", men jeg vil ikke la henne bli bare en 2sofa-hund" fordi det er hun virkelig ikke! Så vi får bare se hva som skjer... håper det ikke blir for mange dårlige dager :P

Er det noen som har hørt om denne tilstanden før? Vet ikke så mye om den, og vil gjerne vite mer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, diagnosen var ikke noe kjekk :blink:

På attesten jeg fikk står det følgende: Klinisk påvises smerte i korsrygg, rtg viser uforbeinet overgang mellom S1 og S2, samt skjevhet i dorsoventraplan.

Hva er S1, S2 og dorosoventraplan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en annen ting jeg lurte på... vet`n sa også at hun hadde litt forkalkninger pga. mellomrommet mellom virvlene... er dette noe som blir verre med årene? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge det eller noe?

Papillonen her har forkalkninger i ene skulderen og vi gir henne dette tilskuddet: http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/For-dyr/Animacare-Flex.htm ,synes det hjelper,hun trenger Metacam sjeldnere nå enn før hun begynte med det tilskuddet.Omega 3 er også bra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, diagnosen var ikke noe kjekk :blink:

På attesten jeg fikk står det følgende: Klinisk påvises smerte i korsrygg, rtg viser uforbeinet overgang mellom S1 og S2, samt skjevhet i dorsoventraplan.

Hva er S1, S2 og dorosoventraplan?

Alle ryggvirvlene er delt inn i forsjellige 'soner' på latin, øverst ved nakken er cervikal virvlene, ved skulderen thorakalvirvlene osv. S1 er den første virvelen i sascraldelen som er bakerst i ryggen foran halen. Det er for å beskrive nøyaktig hvor problemet sitter, og det er da mellom den første og andre sacralvirvelen.

Du kan se det på skjelettet her:

Link

Dorsoventralplan er også en måte å forklare hvor problemet er, det betyr egentlig bare skjevhet i rygglinjen.

Du kan gi tilskudd for å forebygge forkalkninger som Mini nevner; fettsyrer og glucosamin og chondrothin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...