Gå til innhold
Hundesonen.no

Harking


Nano

Recommended Posts

Jau, nok en tråd om harking. Jeg finner ingen som passer til det min gjør nemlig. Hun har "alltid vært sånn" at hun kan senke hodet ned mot bakken og se ut som om hun prøver å harke opp noe, trekker inn luft og blåser ut igjen. Hun har ikke kastet opp eller gjort noe annet som kan vise til at det er kennelhoste. Det skjer ikke ofte heller, ikke engang en gang i uka, så jeg stusser litt på hva det kan være? Hender hun gjør det når hun har løpt og herjet litt hardt, eller når hun har våknet rett opp fra sofaen, så det er jo to helt forskjellige situasjoner. Jeg har hatt henne siden Desember, og vi har vært hos veterinær to ganger hvor de begge gangene sjekket lyden på lunger og hjerte, så der har de ikke hørt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi kanskje? Bichonen vår harker/hoster en del pga allergien sin hvertfall. men han gjør det flere ganger for dagen hvis han har fått noe han ikke tåler, så høres jo ikke helt ut som det allikevel da.

Er det "slimete" harking eller tørr harking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr harking ja, i det hun trekker sammen for å harke ut. Skal prøve å observere det nærmere :ahappy: Hva kan egentlig hunder være allergisk mot? Samme som mennesker?

Det går forøvrig over etter 10-20 sekunder, ingen hosting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund var også sånn, fant aldri ut hvorfor. Det var nesten som om hun ikke fikk puste på en måte, pusta fort inn med masse lyd, og hosta fort ut igjen. Hun fikk dette et par-tre ganger i uka, varte i ca. 20 sekunder og gikk over. Så ikke ut til å plage henne, unntatt når det akkurat stod på, da fikk hu ikke dansa rundt samtidig akurat. Veterinær fant aldri ut hva det var, virka ikke som de brydde seg noe særlig heller, det bare var sånn.

I blant kunne jeg tvinge henne til å lukte på en sterk parfyme eller noe liknende mens det holdt på, da slutta hu å harke. Mollie ble 15 år hun altså, så det kunne neppe ha vært no alvolrig galt med henne i hvert fall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bamse sin hoste er mer slimete egentlig.

Hunder kan vel egentlig være allergisk mot mye det samme som oss ja. Bamse er allergisk mot Oksekjøtt, sau/lammekjøtt, soya, hvete og melk. Forrige hunden vår var allergisk mot okse, sau/lam, melk og støvmidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund var også sånn, fant aldri ut hvorfor. Det var nesten som om hun ikke fikk puste på en måte, pusta fort inn med masse lyd, og hosta fort ut igjen. Hun fikk dette et par-tre ganger i uka, varte i ca. 20 sekunder og gikk over. Så ikke ut til å plage henne, unntatt når det akkurat stod på, da fikk hu ikke dansa rundt samtidig akurat. Veterinær fant aldri ut hva det var, virka ikke som de brydde seg noe særlig heller, det bare var sånn.

I blant kunne jeg tvinge henne til å lukte på en sterk parfyme eller noe liknende mens det holdt på, da slutta hu å harke. Mollie ble 15 år hun altså, så det kunne neppe ha vært no alvolrig galt med henne i hvert fall :)

Hehe ja, det høres ut som Frøya. Kan også nevne at hun blåser opp lungene når hun gjør det, så jeg kan ikke ha noe som strammer over brystet, som f.eks. sela vi bruker. Om jeg bruker refleksen da, kan det fort bli verre og oftere, så jeg passer på å ikke bruke refleks når hun leker nå før jeg får tak i en som ikke strammer. Andre hundeeiere som har hørt det, har alle sagt "har hun satt noe i halsen?" Så, humm.

Sanne: Det er greit å vite ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som innovernys. Det trenger ikke være farlig, selvom det helt sikkert ikke er veldig behagelig for hunden. Har snakket med dyrlegen om dette, siden den ene hunden min har det innimellom. Det du kan gjøre for å få stoppet det er å holde for nesen og åpne opp munnen. Da vil hunden puste normalt igjen. Det er stort sett ikke farlig med innovernys, men noen hunder har så lange "anfall" at de mister pusten og svimer av. Google det, så kan du lese litt mer om det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun åpner munnen selv og trekker "leppene" litt bakover også fremover når hun harker. Det ser nesten ut som små gjesp bare at hun gjør det flere ganger, høres ut som om hun prøver å løsne noe. Skal google det, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt en del miniatyr hunder som har kollapset luftrøret eller noe i den duren. det var ikke noe farlig visstnok men det høres litt ut som den harkingen du nevner. Nå skal ikke jeg utalte meg som en profesjonell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer tilfeldigvis ikke i forbindelse med at hunden drikker vann? Noen hunder kan være litt ivrige, og gjerne om de er "tørre" i halsen fra før av- å drikker litt fort fort og "harker"/"spytter" opp noe vann (Det kommer ikke nødvendigvis noe opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund hadde også sånt. Det er ganske vanlig på småhunder etter som jeg har forstått (min var en liten phalène) og jeg har hørt fra flere at det kommer av at de har for tynne luftrør eller noe... Jeg er ikke noe proff på det området, men har ihvertfall vært borti det selv. Jeg pleide bare å la henne harke ferdig før vi fortsatte med det vi dreiv med.

Det skal ihvertfall ikke være farlig, men det er ikke noe hyggelig å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund hadde også sånt. Det er ganske vanlig på småhunder etter som jeg har forstått (min var en liten phalène) og jeg har hørt fra flere at det kommer av at de har for tynne luftrør eller noe... Jeg er ikke noe proff på det området, men har ihvertfall vært borti det selv. Jeg pleide bare å la henne harke ferdig før vi fortsatte med det vi dreiv med.

Det skal ihvertfall ikke være farlig, men det er ikke noe hyggelig å se på!

det var kanskje noe av det de hundene jeg har møtt hadde, det var iallefall noe med luft eller spiserør som var for tett eller kollapset . nei, hyggelig var det ikke å høre på men det virket ikke som de var veldig plaget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var kanskje noe av det de hundene jeg har møtt hadde, det var iallefall noe med luft eller spiserør som var for tett eller kollapset . nei, hyggelig var det ikke å høre på men det virket ikke som de var veldig plaget av det.

Ja var sikkert det samme :) Er ikke veldig uvanlig på småhunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...