Gå til innhold
Hundesonen.no

Skrivesperre


edlitam

Recommended Posts

Jeg har en innlevering til tirsdag der jeg skal skrive ett essay om typisk norsk. Men problemet er at jeg har total skrivesperre. Jeg begynnte å skrive litt om norges nasjonalfølelse hvis norge ble medlem av eu men fant ikke helt kjemien. Jeg skal prøve å ta utangspunkt i grunnloven, nasjonalfølelsen litteraturen eller kjente norske mennesker. Er det noen smarte sonen mennesker der ute som kan gi meg den inspirasjonen jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema. Typisk norsk er jo så mye. Er det hva det norske fremstilles som, eller hva vi ønsker å fremstille det som? Er det typisk norsk å gå på ski, dra på søndagstur eller se Vålerengakamp på tv? Du kan jo vri det til at vi alle har en nasjonalfølelse i oss, uansett om vi feirer 17. mai eller ikke. Nå er OL ferig, men da vokste nasjonalfølelsen frem i de fleste av oss. Eller som når Norge fikk en verdensmester i sjakk. Hvorfor jubler alle, selv om man ikke har den minste interesse for sjakk overhodet?

Og du kan dra inn hvoran alle spiller på vår nasjonalfølelse og et "typisk norske". Narvesen har akkurat presentert "Ola-pakken" som skal være en ekte, norsk frokost med grovbrød og ost og melk ved siden av. På plakaten som henger på t-banen ligger denne "Ola-pakken" på et utebord med store fjell og fosser i bakgrunnen. Det er klart at dette, bevisst eller ikke, spiller på vår nasjonalfølelse! Ola-pakken selger visst nemlig veldig bra. Det samme gjelder Nora syltetøy hvor alle snakker dialekt og løper rundt i skogen og ler og plukker bær. Er det dette som er typisk norsk, eller er det kun slik vi vil fremstille det norske? Det er nemlig to forskjellige ting. Eller er det kanskje typisk norsk å tro at vi stadig er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt tenkt på å sette den norske nasjonalfølesen opp mot de negative holdingene til norges forhold til medlemskap i eu. Blir dette helt på jordet? Takk for svar Benedicte :icon_cry:

Helt klart!

Mange ønsker ikke medlemskap i EU for å sikre norske råvarer og den opprinnelige norske bonden, og dette kan jo helt klart knyttes til nasjonalisme for eget land. På samme måte er det mange som ser med skepsis til den stadig økende globaliseringen. Havregrøt og lapskaus er ikke lenger mer vanlig som middag enn grandiosa og hamburger fra McDonalds. Norsk kultur blandes også med utenlandsk kultur ved at grensene blir mer åpne. EU vil kanskje gjøre disse grensene enda mer åpne, og da vil vi kanskje miste alt det norske? På den andre siden står folk som er glad i landet sitt, men gjerne ønsker mer globalisering. De er ikke redd for at andre kulturer skal ødelegge den norske kulturen.

Nasjonalisme er egentlig et veldig negativt ladd ord, pga nazismen i Tyskland. Og det kan jo drøftes hvorvidt det egentlig er negativt å være nasjonalist? Er ikke en nasjonalist bare en som er glad i sitt eget land?

Det er mange ting du kan dra inn i problemstillingen din. Nå bare rabler jeg ned, så får du sette opp en disposisjon over alle tanker du har rundt problemstillingen så kan du nok få en veldig innholdsrik oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...