Gå til innhold
Hundesonen.no

Å velge oppdretter


Sirius

Recommended Posts

Heisann!

Eg har no sidan i haust planlagt å få ein Shetland Sheepdog kvalp i hus til våren/sommaren.

Eg sorterte ut nokon oppdrettara eg meinte såg seriøse ut, og ringte rundt å sate meg på lister.

No har det seg slik at eine oppdrettaren fekk ei tispe i den fargen eg ville ha, men det tek fem - seks veker før ho ser om det er ein kvalp for meg. Samstundes fekk ein annan oppdrettar eit kull med tispe i ein annan farge som eg også var interessert i (forstå meg rett, fargen er ikkje det viktigaste). Ho har kvalp til meg viss eg vil ha.

Litt kort om oppdrettarane:

Den eine har ganske ofte kull og har erfaring langt tilbake i tid, og er 50 mil unna oss. Dermed får me ikkje anledning å besøke oppdrettaren heilt utan vidare.

Den andre er får berre kull ein gong i blant, men er ikkje registrert som kennel med namn. Dei er aktive innan agility miljøet å ligg høgt på listene der. Denne oppdrettaren bur i nærmiljøet.

Kvar hadde de satsa på å få kvalpen dykkar frå? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn bare nærhet til oppdretter, eller hvor ofte de har kull, som er viktig. Hva blir vektlagt i avl? Blir valpene reg. i NKK selv om oppdretter ikke har kennelnavn? Hvilke kriterier er satt til foreldredyrene? Hvordan ser slekten bak foreldrene ut med tanke på helse? Hva vil du bruke hunden til, og hvordan passer det med hva oppdretterne har vektlagt da de skulle ha kull? Dette ville i alle fall vært interessant for meg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn bare nærhet til oppdretter, eller hvor ofte de har kull, som er viktig. Hva blir vektlagt i avl? Blir valpene reg. i NKK selv om oppdretter ikke har kennelnavn? Hvilke kriterier er satt til foreldredyrene? Hvordan ser slekten bak foreldrene ut med tanke på helse? Hva vil du bruke hunden til, og hvordan passer det med hva oppdretterne har vektlagt da de skulle ha kull? Dette ville i alle fall vært interessant for meg. :blink:

Foreldre dyra på begge oppdrettarane er gode hundar med ei god slekt, for å seie det enkelt. Øye og HD lyste og fri for slikt, Og kvalpane til den mindre oppdrettaren vert registrert i NKK. Slik oppdrettarane framstiller det sjølv har dei begge avla med tanke på helse og gemytt. Har også sjekka innavlsprosent på dogweb.

Så eg føler dei stiller ganske likt, og tenkte kanskje antal kull kunne spele inn på valet mitt, då kanskje dei med mindre kull får meir tid til kvalpane, Slik tenkte eg det, og lurte på om nokon her hadde erfaringar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre dyra på begge oppdrettarane er gode hundar med ei god slekt, for å seie det enkelt. Øye og HD lyste og fri for slikt, Og kvalpane til den mindre oppdrettaren vert registrert i NKK. Slik oppdrettarane framstiller det sjølv har dei begge avla med tanke på helse og gemytt. Har også sjekka innavlsprosent på dogweb.

Så eg føler dei stiller ganske likt, og tenkte kanskje antal kull kunne spele inn på valet mitt, då kanskje dei med mindre kull får meir tid til kvalpane, Slik tenkte eg det, og lurte på om nokon her hadde erfaringar! :D

da spørs det igjen om de har tisper ute på fôr, slik at fôrverter tar seg av daglig arbeid :( Man kan rekke å ha mange kull, uten at det går utover valpetiden :blink:

Liker jeg valpen som bor 50mil unna ville jeg uten tvil valgt den:) Besøk greier man å få til, enten med fly/tåg/bil (selv reiste jeg 70mil,en vei for å se på Kita og en tur til for å hente ho). Du vil oppdage at det er verdt det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da spørs det igjen om de har tisper ute på fôr, slik at fôrverter tar seg av daglig arbeid :blink: Man kan rekke å ha mange kull, uten at det går utover valpetiden :(

Liker jeg valpen som bor 50mil unna ville jeg uten tvil valgt den:) Besøk greier man å få til, enten med fly/tåg/bil (selv reiste jeg 70mil,en vei for å se på Kita og en tur til for å hente ho). Du vil oppdage at det er verdt det :(

Ja, det er det nok. Eg får gå litt meir i tenkeboksa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...