Gå til innhold
Hundesonen.no

mat UTEN melk, salt eller ting fra havet

antonia

Recommended Posts

Skrevet

fikk nettopp et "gledelig" brev fra legen om at jeg i forbindelse med en liten behandlig må på DIETT i to uker fra i dag av! :blink:

Jeg får ikke spise ting fra havet, ting med salt i/på eller ting som inneholder melk! (jeg får ikke spise sjokolade eller drikke kakao i PÅSKA :blink: )

Men ja, der røyk nesten hele mitt matvokabular! så jeg trenger sååårt noen tips til hva i all verden jeg kan spise til middag? kan jo ikke spise wok hver dag heller?

Skrevet

Søren, nå forsvant alt jeg hadde skrevet! (som ikke var så mye, men jeg kan jo late som :blink:)

Først, hvorfor kommer ikke slike diettbeskjeder sammen med noen oppskrifter?? Man blir jo dyttet ut i noe ukjent noe og da er det alltid greit med litt drahjelp.

Du må nok belage deg å lage mat fra bunnen av disse to ukene. Salt og melk er det vel mer eller mindre i alt? Istedenfor melk, kan du bruke soyamelk eller/og rismelk??

Skrevet

Søren, nå forsvant alt jeg hadde skrevet! (som ikke var så mye, men jeg kan jo late som :blink:)

Først, hvorfor kommer ikke slike diettbeskjeder sammen med noen oppskrifter?? Man blir jo dyttet ut i noe ukjent noe og da er det alltid greit med litt drahjelp.

Du må nok belage deg å lage mat fra bunnen av disse to ukene. Salt og melk er det vel mer eller mindre i alt? Istedenfor melk, kan du bruke soyamelk eller/og rismelk??

får ikke bruke soyamelk eller rismelk heller :blink: lage mat fra grunnen av gjør jeg som regel uansett, men jeg har alltid melk/fløte/ost/rømme som ingrediens, samt at jeg salter og pepprer ALT! Skal liksom spise bare rent kjøtt (det er for mye salt i farse) og grønnsaker i to uker! samt brød da.. men hjelpes da! For min del blir dette en ufrivillig slankediett! :blink: Jeg skulle gjerne fått tilsendt oppskrifter, SAMT kart over sykehusets avdelinger! (ja jeg har gått med bort fleeere ganger :blink: ) :blink:

Skrevet

Unngå alt av halv og helfabrikat. Der er det oftest salt i, dessuten kan ikke ting som man kan oppbevare i en evighet være sunt. :blink:

Så har du jo kjøtt av ganske mange dyrearter å spise av. Alt som går på land, og det er jo et par slag. Oppskrifter finner du på nettet, og det er som oftest bare å droppe saltet (kan du spise annet krydder?) og melk kan ofte erstattes med vann (dessuten er det vel ikke så mange middagsretter det er melk i vel?). Matprat.no har mange oppskrifter. Der kan du også søke på kjøttslaget.

Poteter, pasta, ris. Det kan du vel spise? Det er mye spennende vegetarmat som finnes også. Bare man googler litt. vegetar.com har en del oppskrifter eksempel, det samme med matoppskrifter.no

To uker overlever du. Ganske mange som lever på diverse dietter hele livet sitt uten problemer. Men det har nok litt med innstilling å gjøre også. Mener du at dette er helt forferdelig, så kommer det til å bli lange uker... Men nå får du uvidet din mathorisont og vokabular noe disse ukene. Man overlever fint uten både å dynke mat i salt og putte melkeprodukter i alt.

*hilsen en som gjerne skulle hatt lista på "ikke-mat" til å bare omhandle melk, havskapninger og salt*

Skrevet

Unngå alt av halv og helfabrikat. Der er det oftest salt i, dessuten kan ikke ting som man kan oppbevare i en evighet være sunt. :blink:

Så har du jo kjøtt av ganske mange dyrearter å spise av. Alt som går på land, og det er jo et par slag. Oppskrifter finner du på nettet, og det er som oftest bare å droppe saltet (kan du spise annet krydder?) og melk kan ofte erstattes med vann (dessuten er det vel ikke så mange middagsretter det er melk i vel?). Matprat.no har mange oppskrifter. Der kan du også søke på kjøttslaget.

Poteter, pasta, ris. Det kan du vel spise? Det er mye spennende vegetarmat som finnes også. Bare man googler litt. vegetar.com har en del oppskrifter eksempel, det samme med matoppskrifter.no

To uker overlever du. Ganske mange som lever på diverse dietter hele livet sitt uten problemer. Men det har nok litt med innstilling å gjøre også. Mener du at dette er helt forferdelig, så kommer det til å bli lange uker... Men nå får du uvidet din mathorisont og vokabular noe disse ukene. Man overlever fint uten både å dynke mat i salt og putte melkeprodukter i alt.

*hilsen en som gjerne skulle hatt lista på "ikke-mat" til å bare omhandle melk, havskapninger og salt*

Hehehe, jeg må ærlig innrømme at jeg syns denne dietten var KRISE:O jeg har i tillegg til denne dietten allergi mot sitrus, løk og nøtter - så følte jeg nesten ikke kunne spise noenting! :blink:

Men vegetar.com skal utforskes! skal nok overleve de to ukene uten problemer:) det er nemlig en billig pris for god helse :blink:

Største "krisen" er vel forsåvidt at jeg må gå på langrennstur uten kvikklunch og kakao! jeg som ikke får spise appelsin heller :blink: jeg får vel drikke te og spise banan i stedet :blink:

Skrevet

Hehehe, jeg må ærlig innrømme at jeg syns denne dietten var KRISE:O jeg har i tillegg til denne dietten allergi mot sitrus, løk og nøtter - så følte jeg nesten ikke kunne spise noenting! :blink:

Men vegetar.com skal utforskes! skal nok overleve de to ukene uten problemer:) det er nemlig en billig pris for god helse :blink:

Største "krisen" er vel forsåvidt at jeg må gå på langrennstur uten kvikklunch og kakao! jeg som ikke får spise appelsin heller :blink: jeg får vel drikke te og spise banan i stedet :blink:

Når du kommer deg over sjokket, så finner du ut at det er masse du kan spise. Man må bare tenke litt anderledes. Så må du styre unna disse produktene resten av livet, så blir det en vane til slutt. Det er som sagt en billig pris for god helse ja. :blink:

Men ta en sjekk i den overprisa allergimat hylla i butikken. Kan jo hende du kommer over noe "påskesnop" du kan spise der...

Skrevet

Når du kommer deg over sjokket, så finner du ut at det er masse du kan spise. Man må bare tenke litt anderledes. Så må du styre unna disse produktene resten av livet, så blir det en vane til slutt. Det er som sagt en billig pris for god helse ja. :blink:

Men ta en sjekk i den overprisa allergimat hylla i butikken. Kan jo hende du kommer over noe "påskesnop" du kan spise der...

Jeg får spise alt snop som ikke inneholder melk, salt eller sjømat da, så tror egentlig jeg skal klare å finne en del alternativer tll sjokolade og karamell;) Middagen var vel største nedturen,i allefall dersom jeg ikke får med sambo på å droppe melkeproduktene;p

Skrevet

Jeg får spise alt snop som ikke inneholder melk, salt eller sjømat da, så tror egentlig jeg skal klare å finne en del alternativer tll sjokolade og karamell;) Middagen var vel største nedturen,i allefall dersom jeg ikke får med sambo på å droppe melkeproduktene;p

Da hadde jeg satt han til å lage sin egen mat. :blink: To uker for din skyld burde han da ofre...

Skrevet

Da hadde jeg satt han til å lage sin egen mat. :blink: To uker for din skyld burde han da ofre...

det gjør han nok :blink: han lager sikkert middagen også dersom jeg spør :blink: hihi:)

Guest lijenta
Skrevet

I maten så ser jeg at det brukes vann og noen ganger juce i steden for melk.

Jeg syntes du har en lett katstrofe angående mat jeg da. Kan nemlig ikke spise melk, gluten og fruktsukker/sukker/kunstigesøtningstoffer så her er det begrenset.

De første fjorten dagene var spesielel for det er gjerne da en får alle begrensningene san mentalt men det løsner etterhvert.

Men min nyskjerrighet lurer på hvorfor du må holde deg unna all melk som soya og ris for dem bygger ikke på det samme som ku melken.

Guest lijenta
Skrevet

Som opplysning så er det en soyamelk som har mye rødt på sekartongen som ikke inneholder salt.

• 2 weeks later...
Skrevet

I maten så ser jeg at det brukes vann og noen ganger juce i steden for melk.

Jeg syntes du har en lett katstrofe angående mat jeg da. Kan nemlig ikke spise melk, gluten og fruktsukker/sukker/kunstigesøtningstoffer så her er det begrenset.

De første fjorten dagene var spesielel for det er gjerne da en får alle begrensningene san mentalt men det løsner etterhvert.

Men min nyskjerrighet lurer på hvorfor du må holde deg unna all melk som soya og ris for dem bygger ikke på det samme som ku melken.

Årsaken er at jeg skulle holde meg to uker helt uten jod! har gått greit egentlig, men skal vær deilig å gå tilbake på min normale mat på søndag:)

men kjære du, hva i all verdens land og rike spiser du til mat da??? :wub: er vel bare en vanesak ja, men mine vaner er fisk, melk, fisk, melk, fisk, melk :getlost:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...