Gå til innhold
Hundesonen.no

Mens jeg venter


galnaste

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt og ville hatt en hund, jeg er vokst opp med dyr rundt meg og elsker hunder. En dag jeg satt å så på bilder og annonser om valper og sånn snublet jeg tilfeldig vis over en annonse der det sto: Staffordshire bull terrier valper til salgs... Og det var ett nydelig bilde av en staff, dette var da moren til valpene. Jeg sendte med en gang mail til oppdretteren og spurte om de fortsatt hadde valper igjen.. Jeg fikk da to bilder av 9 valper. 3 gutter og 6 jenter. Ene bildet var det de tre hannene og andre bilde var av tispene. Og alle valpene var nummerert fra 1-10. Valpen som fasinerte meg mest var valp nr. 9. Den hadde mer hvitt i ansiktet enn de andre valpene. Og på grunn av ei avbestilling fra noen så var den fortsatt til salgs, og jeg slo til så klart!

Noe av det kuleste er jo da d at vi er begge født 12 februar, så det må jo bare være ei mening med dette :innocent:

Så etter påske skal jeg dra til Sverige for og hente den nye nydelige valpen min!

Noen spørsmål har jeg jo og så klart, så kommer nok til og skrive en del her fremmover :lol:

Det første jeg lurer på er vel egentlig

Hva jeg burde handle inn?

hvordan skal man gjøre det med kjøre turen fra Sverige til Oslo?

Har du navne forslag?

Hvilket halsbånd

størrelse på ting og tang (Kanskje mest me tanke på bil turen sverige-norge når hun er så lita )

Peis på om dere har noen nyttige og gode tips til en undrene første-valp-alene - eier :)

Her er bilder av min nydelige lille valp :o

post-6270-1269305537,4872_thumb.jpg

4 uker

post-6270-1269305559,4517_thumb.jpg

5 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du bør handle inn, spørs litt på hva du vil ha, hehe, og hva du får fra oppdretter?

Jeg angrer på at jeg ikke hadde kjøpt inn valpegrind (kompostgrind fra Biltema) før jeg fikk Nansen.

Det jeg er aller mest glad for at jeg hadde klart før han kom, var valpekurs, som startet 2 uker etter at jeg fikk ham (selv om jeg har hatt hund på valpekurs før, det er mye som plutselig føles nytt når man er ansvarlig for alt!).

Ellers ville jeg ha passet på at huset/området valpen skal bevege seg på er valpesikra - bort med ledninger og ting som ikke bør veltes/tygges i stykker.

Masse biteleker i passe str! Tyggebein, trådknuter (de bittesmå med to knuter på passer nok for henne), kanskje en liten bamse som kan "drepes", pipeleker og små tennisballer kanskje. Bur hvis du skal bruke det (også hvis du bare skal ha det i bilen etterhvert, det er fint om hun vennes til at bur er fint med en gang), mat- og vannskåler i stål, evt sengeplass, aktiviseringsleke som f.eks. en godbitball, hundeposer, bånd, sele og/eller halsbånd (aner ikke hvilken str, kanskje du rett og slett kan spørre oppdretter om tips?), bitterspray for å lære henne fra starten at "forbudte" ting smaker ekkelt. Masse tålmodighet, og søvn, hvis det er til salgs noe sted :innocent:

Hvis du ikke får med noe fra oppdretter, så ville jeg tatt med et teppe når du henter henne, og la valpene og mora ligge på det og sette av litt lukt, så kan hun ligge på det teppet i bilen på vei hjem, da føler hun seg kanskje litt tryggere. Mange kjøper DAP hos veterinæren også. Noen har valpen i bilbur fra de henter den, fordi det er tross alt tryggest i tilfelle det skulle skje en ulykke, mens andre lar valpen sitte på fanget sitt mens noen andre kjører, fordi det føles tryggest for valpen som allerede (sannsynligvis) er ganske redd. Også kommer du sikkert til å måtte stoppe hver eller annenhver time for at hun skal gjøre fra seg. Da er det alltid lurt å stoppe litt utafor veien, heller en rasteplass eller litt inn i et tettsted enn ved veien, liksom, slik at hun ikke blir altfor redd.

Og gratulerer med anskaffelse av ei nydelig lita jente! :lol::) Jeg har også min første "på egen hånd valp", og jeg har hatt STOR nytte av å stille masse dumme spørsmål her på sonen :o Velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiser denne litt :)

Jeg planlegger også min første valp iløpet av sommeren, så slike tips synes jeg også er interessant å lese.

Hva er det f.eks lurt å ha med til turen hjem fra oppdretter? Det blir en lang biltur fra Sverige for oss.

(Ikke meningen å kuppe tråden altså :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hentet min i skåne i Sverige :) laaang tur, men det gikk kjempefint :D hadde med dyne som ho lå på i baksete sammen med meg :D

Vi var i bilen til sammen i ti timer :D med tållen iregna da :D var ute for å se om ho ville tisse, men ville bare inn i bilen igjen. Så på de ti timene verken tisset eller baiset hun :) Bare sov stille og fredelig :D

Anbefaler deg å kjøpe kraftig/sterke leker, da staffer har kjever som ikke likner grisen :) og kan tygge i stykker ball og knuter på null komma niks. Det har i hvertfall søstra mi fått oppleve og dette sies også på staffeforumet :D (du kan jo ta en titt der også)... Er mye spennende stoff å lese om innen rasen der :)

Ellers er de jo ikke store når de blir hentet hjem. Søstra mi sin var litt over 3kg, så halsbånd trenger ikke være stort nei, mener det var 25cm eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gratulerer med anskaffelse av ei nydelig lita jente! :P :P Jeg har også min første "på egen hånd valp", og jeg har hatt STOR nytte av å stille masse dumme spørsmål her på sonen :P Velkommen!

Tusen hjertelig :D Ja hun er nydelig :D er helt solgt jeg altså :P

Jeg kommer nok til å skrive her hvergang det er noe jeg lurer på og om jeg har noen erfaringer jeg vil dele :D

Heiser denne litt :)

Jeg planlegger også min første valp iløpet av sommeren, så slike tips synes jeg også er interessant å lese.

Hva er det f.eks lurt å ha med til turen hjem fra oppdretter? Det blir en lang biltur fra Sverige for oss.

(Ikke meningen å kuppe tråden altså :) )

Ja jeg har tenkt selv litt på den hjem turen fra sverige... Blir jo en lang tur :P

jeg hentet min i skåne i Sverige :D laaang tur, men det gikk kjempefint :) hadde med dyne som ho lå på i baksete sammen med meg :D

Vi var i bilen til sammen i ti timer :P med tållen iregna da :) var ute for å se om ho ville tisse, men ville bare inn i bilen igjen. Så på de ti timene verken tisset eller baiset hun :) Bare sov stille og fredelig :D

Har tenkt og kanskje gjøre noe ala dette men viste ikke helt hva man kom til og gjøre ;)

ååååh! Forresten så hadde oppdretter fått den første innbetalingen min i dag så nå er det endelig gått oordentlig opp for meg at lille Beloved-Astrid er min ;)

Gleder meg som en unge på julaften til og hente henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg fikk til svar fra oppdretteren iallefall :blink: Kanksje det og sammen med det andre kan hjelpe andre :)

För hemresan så rekomenderar jag om ni har en bur som hon kan sitta i. kanske om ni har litetidningspapper i botten om en olycka sulle ske. Hon kan ju ha den lilla filten hon får med härifrån där inne med (den luktar ju mamma och syskon så kanske känns tryggt). Se till att hon har något tuggben att gnaga lite på påvägen och ta små korta pauser på bilfärden ofta, så hon får ut och kissa och så.

dette er det jeg får med i valpe pakken:

- en filt som luktar mamma och syskon

- liten leksak

- lite tuggben och godis

- torrfoder som hon är uppväxt med

- information om foder mm

- stamtavla

- vaccinations intyg

- veterinärbesiktning

- kopia på blodprov som är taget och skickat till norge

- köpeavtal från skk

- broshyr och dvd "välkommen valp" från skk

Noe mer jeg MÅ ha klart mener dere?

Nå er det ikke lenge til jeg skal hente henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du får med fra oppdretter høres jo bra ut, det! Men ta med noen matkopper, evt tomme isbokser e.l., som du kan gi mat og vann i underveis på turen. Gjerne også en halvannenlitersflaske som du fyller med friskt vann når du skal dra fra oppdretter, sånn at du faktisk har noe vann å gi henne hver gang dere stopper underveis... :)

Så søt hun er, da, liker virkelig godt fargene hennes :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...