Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil begynne å "bruke" hunden


Tuskelusken

Recommended Posts

Altså, jeg har vokst opp med familiehund, og bare hatt familiehund. Det har bare vært tur og kos på timeplanen.

Nå vil jeg begynne å bruke hunden mer. Luna er, som buhunder flest, veldig lettlært og lærevillig. Jeg er sikker på at jeg kan lære henne mye! Men jeg har ingen peiling på hundesport. Synes det er mye som virker morsomt, men har som sagt ikke peiling på noen ting. Bortsett fra agility da, det har jeg holdt på med siden sommer og vi går vel under tittelen "viderekomne".

Men jeg vil gjøre noe annet også. :ahappy: Har drevet litt minimalt med lydighet, og det vil jeg gjøre mer av. Hva skjer egentlig under titlene "bruks" og "lydighet"? Hva slags trening er fint å begnne med? Og det er noen kurs å anbefale i nærheten av Stord, Ølen, Etne og Vindafjord eller Haugesund? Jeg vil gjøre noe mer sammen med hunden, ikke bare tur og agility.

Føler meg kjempedum, men blir veldig glad for svar! :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Du kommer til å like det masse!

Vet ikke om noen kurs i de områdene, men det er det sikkert noen andre som gjør. Og syntes ihvertfall ikke du skal føle deg dum. Selv er jeg akkurat på vei inn i hundekjøringsmiljøet og kommer nok garantert med dumme spørsmål. Men det er sånn man lærer! :ahappy:

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Du kommer til å like det masse!

Vet ikke om noen kurs i de områdene, men det er det sikkert noen andre som gjør. Og syntes ihvertfall ikke du skal føle deg dum. Selv er jeg akkurat på vei inn i hundekjøringsmiljøet og kommer nok garantert med dumme spørsmål. Men det er sånn man lærer! :yawn:

Stå på!

Takk for det. :ahappy:

Jeg vet ikke om de er å anbefale - det kan vel Marthe/Emilie her inne svare bedre på. Men her er noen hundeklubber i området:

http://www.haugesund-og-omegn-hundeklubb.no/

http://www.facebook.com/pages/OLEN-ETNE-VINDAFJORD-HUNDEKLUBB/287450330090

http://www.fitjar-stord-hk.net/

Tenkte mer på helgekurs eller noe, der vi trener hund. Jeg har aldri vært med på noe hundekurs før. Bor selv på Bømlo og er medlem i en hundegruppe her, men det går mest i agility. Vi trente litt lydighet før, men nå tror jeg folk bruker de dagene på valpetreff i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har vokst opp med familiehund, og bare hatt familiehund. Det har bare vært tur og kos på timeplanen.

Nå vil jeg begynne å bruke hunden mer. Luna er, som buhunder flest, veldig lettlært og lærevillig. Jeg er sikker på at jeg kan lære henne mye! Men jeg har ingen peiling på hundesport. Synes det er mye som virker morsomt, men har som sagt ikke peiling på noen ting. Bortsett fra agility da, det har jeg holdt på med siden sommer og vi går vel under tittelen "viderekomne".

Men jeg vil gjøre noe annet også. :wub: Har drevet litt minimalt med lydighet, og det vil jeg gjøre mer av. Hva skjer egentlig under titlene "bruks" og "lydighet"? Hva slags trening er fint å begnne med? Og det er noen kurs å anbefale i nærheten av Stord, Ølen, Etne og Vindafjord eller Haugesund? Jeg vil gjøre noe mer sammen med hunden, ikke bare tur og agility.

Føler meg kjempedum, men blir veldig glad for svar! :yawn:

Jeg holder jo til i området (10 min fra Haugesund). Hva er det du har lyst til å trene mest? Jeg sitter i styret i div. klubber, og det skal være både LP og sporkurs i år :ahappy: Vil du ha noe før evt. så må du bare ta kontakt, så kan jeg gjerne finne noen som kan hjelpe deg :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder jo til i området (10 min fra Haugesund). Hva er det du har lyst til å trene mest? Jeg sitter i styret i div. klubber, og det skal være både LP og sporkurs i år :ahappy: Vil du ha noe før evt. så må du bare ta kontakt, så kan jeg gjerne finne noen som kan hjelpe deg :yawn:

Lydighetskurs? For oss grønne? Hvor? Når? Hvilken instruktør? pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder jo til i området (10 min fra Haugesund). Hva er det du har lyst til å trene mest? Jeg sitter i styret i div. klubber, og det skal være både LP og sporkurs i år :yawn: Vil du ha noe før evt. så må du bare ta kontakt, så kan jeg gjerne finne noen som kan hjelpe deg :wub:

Det hadde sikkert vært gøy å blitt med på noe. :yawn: Jeg vet ikke hva jeg vil trene mest på. :ahappy: Men jeg vil hverfall gjøre noe som er gøy for meg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...