Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkjøp av nybegynner agility sett


aCa

Recommended Posts

Jeg har ønske om å kjøpe inn ett agility sett. Jeg har sett på tingtilhunden.com siden det virker som ett godt kompromiss mellom pris og kvalitet.

Jeg vurderer kjøpe banepakke1 (4hopp, 1hjul), banepakke2 (tunnel, tunnel flat) og 6pinner slalom med wire. Er litt usikker om jeg får plass til alt dette, men burde vel være greit å variere litt med hva man setter opp.

Hvis dette slår ann hos Yoshi tenkte kan jeg kjøpe 6 pinner til og langhopp hinder.

Jeg kunne nok har kjøpt inn litt mindre ting i første omgang, men så sprettet Yoshi er forventer jeg at dette slår ann :ahappy: Vurderte også kjøpe færre hopp hinder men siden banepakke1 gir deg nesten ett hopp gratis tenkte jeg det var greit.

Hvordan synes dere dette ser ut? Er det andre her som har brukt tingtilhunden? Greit å være sikker før jeg kjøper siden det er jo noen tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er usikker på om agility er noe for dere... Hvorfor da bruke flere tusen på utstyr som kanskje bare blir stående?

Hva med heller å gå ett nybegynnerkurs før du evnt kjøper inn utstyr? En finner fort ut om ag er noe for deg og hunden eller ikkje på ett helgekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar.

Hverken jeg heller Yoshi har holdt på med agility før, men jeg forventer egentlig at vi begge vil like dette... I tillegg vil søsteren min sine to dvergschnauzere som også vil ha glede av utstyret. Så uansett så blir det ikke ett bomkjøp.

Jeg har hørt fra en del som går på nybegynnerkursene at man kan lese seg til meste parten av teorien og det viktigste på den type kurs er å bli kjent med hindrene. Jeg var mer fristet å bruke de pengene fra kurset til noe ordentlig utstyr, så kan man heller gå på noe kurs senere hvis man føler behovet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har lyst å trene agility anbefaler jeg deg på det sterkeste å gå ett grunnkurs, det gir deg mye å bygge videre på. Agility er ikke lenger bare å få hunden til å hoppe over et hinder, man må tenke på hvor man belønner, hva man belønner, hvor man selv står plassert, hvilke vinkler man sender hunden mot hinderet fra, hvordan en selv løper/snur/vender. Forann/bakombyter osv osv.. Jeg har selv gått ett nybegynner kurs for 3-4 år siden, men vurderer allikevel å ta ett med den nye hunden nå pga alt som har endret seg bare på disse årene. Det gjør jeg for det er så utrolig kjipt å ha begynt innlæringen helt feil, så blir det så ufattelig mye å rette opp i å man kommer kanskje aldri så langt som man kunne ha gjort om det hadde blitt gjrot rett første gang.

I dag er det jo utrolig stort fokus på sirkeltrening, å det foregår uten hinder.. å det bare for å lære hunden å følge dine bevegelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både hoppehinder og slalom derfra og er veldig fornøyd.

Nå er border collien min ikke direkte snill mot plastslalomen, og fikk en type for et par år siden der pvc vinklene var litt sprøe og knakk lett. Da jeg klagde og hørte om jeg kunne fått kjøpt nye fikk jeg gratis nye vinkler, så kan ikke klage på service :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønske om å kjøpe inn ett agility sett. Jeg har sett på tingtilhunden.com siden det virker som ett godt kompromiss mellom pris og kvalitet.

Jeg vurderer kjøpe banepakke1 (4hopp, 1hjul), banepakke2 (tunnel, tunnel flat) og 6pinner slalom med wire. Er litt usikker om jeg får plass til alt dette, men burde vel være greit å variere litt med hva man setter opp.

Hvis dette slår ann hos Yoshi tenkte kan jeg kjøpe 6 pinner til og langhopp hinder.

Jeg kunne nok har kjøpt inn litt mindre ting i første omgang, men så sprettet Yoshi er forventer jeg at dette slår ann :ahappy: Vurderte også kjøpe færre hopp hinder men siden banepakke1 gir deg nesten ett hopp gratis tenkte jeg det var greit.

Hvordan synes dere dette ser ut? Er det andre her som har brukt tingtilhunden? Greit å være sikker før jeg kjøper siden det er jo noen tusen...

Jeg har kjøpt Minipakken: http://www.tingtilhunden.com/agility_startpakke_mini.htm Tror jeg regnet ut at jeg fikk mest for pengene da, men det kommer jo selvfølgelig an på hvilket annet utstyr du skal ha i tillegg. I Minipakken er slalomen litt lavere og hinderne er litt smalere enn vanlige hinder. At slalomen er lavere spiller jo ingen rolle hvis man har liten hund (avstanden mellom stengene er den samme). Men jeg vet ikke hvordan det vil være å gå over fra disse hinderne til bredere hindere hvis man skal begynne på kurs og konkurrere. Jeg driver med dette for moro skyld, og vil også få bruk for noe av det i rally etterhvert, men da er det ikke så viktig at utstyret er nøyaktig som på en "proff" agilitybane.

Er fornøyd med settet så langt, men hjulet i minipakken er ikke det beste. Det blir liksom ikke helt rundt og fint. Tror jeg kommer til å fortsette å bruke stengene til hjulet, men bytte ut selve hjulet med noe annet. Det jeg liker ved settet fra tingtilhunden i forhold til enkelte andre jeg har sett på, er at du ikke trenger å stikke f.eks slalompinner og hinder ned i bakken. Da blir det lett å flytte rundt på hinderne, og du er ikke avhengig av at underlaget er mykt/dypt nok til å få festet ting skikkelig.

1241867882.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene, spesielt interessant at de hadde god service på tingtilhunden. Det blir nok til at jeg kjøper de tingene jeg skrev i første post, men vi får se om jeg bestiller før eller etter jeg har vært på agility kurset jeg har påmeldt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...