Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie borte i Tromsø?


Gjest

Recommended Posts

Jeg og fattern var på fjellet en tur nå nettopp, og i det vi gikk ut av bilen kommer en rein kavende i dypsnøen (det har snødd nærmere 1 meter nysnø de siste dagene, når meg opp til lårene - parkeringsplassen ligger på fjellet). Etter reinen kommer en rød Australian Kelpie i ei helvetes fart ned av ei bratt fjellside, og flyr etter reinen. Tok med meg bikkja og gikk et stykke etter sporene i håp om å kanskje få hunden til å se oss og komme mot oss, i stedet for å følge etter reinen. Dessverre måtte de ha flydd over alle vidder, for vi så ikke noe mer til dem.

Hunden kom fra et fjellområde som er svært populært, men selve "stiene" er langt unna der hvor hunden kom fra (bratt fjellside - man går egentlig rundt fjellet). Kunne ikke se noen eiere...

Så Tromsøværinger, er det noen som savner Kelpien sin? Dette var oppe ved tunellen til Skulsfjorden, rett nedenfor Sørtinden. Hunden og reinsdyret løp nedover mot skulsfjorden.

Utrolig synd både for hund og reinsdyr, men aller mest eiere.... Det er svært svært dyp snø og kald vind. Reinsdyret så rimelig slitent ut... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det bor en på Sortland, men det blir for langt unna liksom, og den er svart.

Tispe eller hannhund? Det fins også mange Working Kelpie i det områder som brukes i rein driften. Eller kan det har vært en Lapsk Vallhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er i alle fall 4 kelpier her som blir trent aktivt.. Spørsmålet er hvor mange wk det er rundt om kring.

Wups, ja det er en brun hannhund med litt hvitt i bryste som heter Qui(s) og en brun tispe som heter Naska, Scoop også vet jeg ikke om flere brune. Om det er Scoop vil hun være lett gjennkjennelig ved å være liten og lett (unghund). Ett bilde av Scoop ett par mnd siden. Om det er Quis vil han være mye grovere.

Dogs4all101.jpg

Men så er det WK og noen Lapske som fort kan forveksles med AK. Om du vil ha navn på eierene så kan du få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele gikk så raskt (og i så dyp snø) at jeg ikke kan si noe om kjønn. Men det var iallefall en hund veldig lik Scoop i farge, om enn litt lysere i fargen. Mulig den var litt kraftigere, er veldig veldig vanskelig å si nøyaktig siden det var avstand og mye snø mellom oss.

Håper inni meg at den har funnet trygt tilbake til eierene sine selv, men det var ikke uten videre opplagt fra området og "jaktinstinktet" den hunden viste.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...