Gå til innhold
Hundesonen.no

Smrefri vs Smøreski


Rottisembla

Recommended Posts

Okay eg har kasta inn håndkle, og skal kjøpe ski.

De skal brukes til småturer/dagsturer.

Vil for det meste bli brukt utenfor oppkjrte løyper, evnt lager mine egne løyper på marka.

Så er spørsmålet hva slags ski treng eg? Eg er ingen mester på ski og har ikkje hatt ski siden barneskulen.

Og smørefri vs smøreski kva er fordelene og ulempene? Er smørefrie dårligere?

Takker for svar hilsen en som ikkje har peiling

Har forresten tenkt meg innom butikker og spørre og grave litt der og, men greit å lufte litt her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lik som deg når det gjelder talent! :wub: Og kjøpte nye ski ifjor, jeg gikk da for smøreski, mens min søster kjøpte smørefri (det er samme skien, merke og modell).

Nå er det mest i påsken at skiene blir brukt, og da er det vanskelig føre i tillegg til at det varierer bortover, og når på dagen. Så jeg endte opp med å låne et par ekstra smørefri av noen andre.

Og her er det snakk om at mor og far smører, som kan det.

Derimot sitter jeg nå til vanlig vinterstid og lurer på hva jeg skal gjøre, for jeg har ingen peiling på smøring, også eier jeg ikke noenting. Hva smører man når osv?

Så nå skulle jeg så absolutt hatt smørefri.

Pluss at du slipper klister og denslags tullball. Feller kan jo alltids bruke om det er mye oppover.

Jeg vil vel egentlig anbefale smørefri, men hør med de som kan det. For det er jo spesielt viktig med dem at man har riktig spenn i skien sånn at man faktisk får bruk for ruglene og får feste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså før i tiden ja ikke så lenge siden at det var tre ski men for noen år siden så kjøpte du deg smørefrie ski hvis du sbare skulle gå på ski i påsken san ellers så kjøpte du deg vanlige smøre ski.

For san litt gåing så holder det gjerne å kjøpe swix sin lille pakke med smøring og en klister for isede løyper. Les på boksen om hvordan dere gjør det. Gå gjerne i en sportsbutikk flere ganger for så finner dere gjerne ut av hvem som har peil på ski og smøring og spør han/hun.

Kjøp gjerne en skipakke med tur ski dem kan du bruke i løypa og utenfor løypa. Har du valget mellom flere forskjellige pakker så kjøp den med kraftigst sko.

Du må gjerne leite litt for de fleste tur pakkene er ski med stålkanter. Ikke altid lurt hvis du har en hund som blir for nære deg. Det kan bli dype kutt på potene. Har i mange år kjørt med stålkanter som er godt på skareføre men da hadde jeg hunder som viste aå holde avstand så det blir en avgjørelse du må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for smørefri for jeg kjenner meg selv såpass godt at om jeg skal måtte smøre og ordne så kommer jeg meg aldri ut på ski. Så enkelt var det valget. Smørefrie går litt senere enn smøreski, merkes spesielt i nedoverbakker. Noe som for meg bare er et pluss. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker smørefri, hvis det blir for glatt oppover smeller man bare på feller :wub:

Problemet er bare at om du vil ha fjellski med ordentlig bredde, f.eks Fischer Villmarka eller Åsnes Breidablikk - så kommer ikke disse i smørefri variant. Om noen forøvrig har nevnte ski, så må dere gjerne rope ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer bestandig til å mene at smøreski er bedre enn smørefrie, men det krever jo at en kan smøre skiene sine da. Det er faktisk veldig enkelt; man velger en smurning som passer til temperatur ute og smører det på fra ca hel og rundt en 30cm framover før man gnir det ut med en kork eller med hånda.

For litt mer tips se her og på swix school.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker smørefri, hvis det blir for glatt oppover smeller man bare på feller :wub:

Problemet er bare at om du vil ha fjellski med ordentlig bredde, f.eks Fischer Villmarka eller Åsnes Breidablikk - så kommer ikke disse i smørefri variant. Om noen forøvrig har nevnte ski, så må dere gjerne rope ut!

Fischer Villmarka kommer i smørefri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg ville heller ha sett på om skiene har stålkanter eller ikke. for de få gangene jeg er på ski har jeg med en eller flere hunder, og da ønsker jeg ikke å være "til fare" for hundene med stålkanter. Nå er jeg så heldig at sambo vant ett par ski (og han har problemer med å få tak på skisko som passer :wub: ), så da "arvet" jeg hans ski. Det er vanlige turski, ikke sånne smale "flytt-deg-for-her-kommer-jeg-ski" men bredere, dog ikke fjellski.

Det er smøreski og jeg har en liten "trippel-pakke" med smurning som dekker de fleste temperaturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for smørefri for jeg kjenner meg selv såpass godt at om jeg skal måtte smøre og ordne så kommer jeg meg aldri ut på ski. Så enkelt var det valget. Smørefrie går litt senere enn smøreski, merkes spesielt i nedoverbakker. Noe som for meg bare er et pluss. :wub:

Nøyaktig det samme her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer bestandig til å mene at smøreski er bedre enn smørefrie, men det krever jo at en kan smøre skiene sine da. Det er faktisk veldig enkelt; man velger en smurning som passer til temperatur ute og smører det på fra ca hel og rundt en 30cm framover før man gnir det ut med en kork eller med hånda.

For litt mer tips se her og på swix school.

Nei tror ikke det er så veldig vanskelig, men det er noe man må sette seg litt inn i og gjøre hver gang man skal på ski.

Jeg er litt mer for ta på sko, spenn på ski og gå.. ikke noe smøring og kliss.. ikke glem klister! USJ! På votter og bikkje og overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...