Gå til innhold
Hundesonen.no

Lazy Lady

vima2k

Recommended Posts

Jeg har da ei rottweiler tispe F: 06.10.09.

Hun er da redd for å være aleine, jeg trodde jeg fik det til for ei stund tilbake da jeg var hos noen veninder som jalp meg med å venne henne på det å være aleine, og det viste seg at hun klarte og være aleine i lengere tid, hun var flink i ca 4 dager, men etter de 4 dagene, ble hun som før igjen, hun klarer ike å være lengere bort fra meg enn 1 meter, jeg kan stå på kjøkkenet og hun står og bjeffer og syter i ett sett, går jeg på do, blir det rama skrik, hun står da fritt for å gå vor hun vil untatt på kjøkkenet etersom det er en port der som blir stengt når hun er her. om natta er hun i bur og det går greit så lenge jeg ligger i senga vedsiden av hun, men går jeg på do om natta blir hun hysterisk og beggyner og syte, bjeffe og hyle, da min kjæreste ligger og sover, er det ike så greit for ham og våkne midt på natta bare fordi jeg går på do, da han starter på jobb kl 5.

Jeg har måttet ta hun med meg overalt der jeg går pga jeg ikke kan la hun syte om natten, men på dagtid prøver jeg og la hun være aleine ei stund, men ike lenge. Hun får da noe og tygge på, men det er jo begrenset på vor mange tørket Vom og div tygge biter jeg kan gi hun, derfor hun blir så fort lei av tygge bein, Vom og marg bein varer lengere, men de er vel ike bra og gi for mye om pr dag.

Noen tips til va jeg kanskje kan ha jort galt? eller va jeg kan jøre, ettersom jeg flytter i en blokk leilighet, så er det lit greit å ha en hund som kan være aleine.

Bc min klarer og være aleine, men blir oppjaget av Lazy når hun bjeffer, og da starter hun og synge (Ule).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg har prøvd i begynnelsen og si en slags "shhh" lyd, men det blir hun bare stille i 3 sek, så er det på'n igjen :) blir litt små gal av å aldri kunne dusje, gå på do uten tilsyn, og div andre ting jeg helst vil gjøre aleine uten Lazy alltid skal være med.

Må ærlig si det at jeg begyner og bli litt små lei av å i all hast skynde meg i dusjen og være lyn rask på do bare for at Lazy skal være stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner når hun er stille, og jeg venter med og gå in til hun eller vise meg eller prate til hun før hun er helt stille... meg jeg må vist ha mere tålmodighet en det jeg har.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen andre metoder da ? så jeg kan se vilke metoder som funker best på hun? fordi hun fot følger meg hele tiden, hun kan ligge helt utmattet og enda jeg rører på meg, så spretter hun op med hodet og følger eter meg.. det skal også sies at hun har vanskeligheter for å roe seg ned på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vordan skal jeg forklare en hund at jeg ike liker bjeffingen? :)

hehe, skjønner jo den at jeg må si "shhh" et X antal ganger og "NEI!" til hun, men de gangene jeg har jort det, så ender det med mye mer syting og hyling, hun hører eter meg når hun leker med Zita (min andre hund) og hun blir for voldsom og begyner og bjeffe osv, og jeg da sier "shh" da blir hun stille, men ike når hun ike ser meg. Å det er vel hele poenget med denne treninga, at hun ike skal se meg. for og så lære seg å være stille og alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen andre metoder da ? så jeg kan se vilke metoder som funker best på hun? fordi hun fot følger meg hele tiden, hun kan ligge helt utmattet og enda jeg rører på meg, så spretter hun op med hodet og følger eter meg.. det skal også sies at hun har vanskeligheter for å roe seg ned på egen hånd.

Jeg tror det første du skal begynne å lære hunden er å ligge i ro. Drit i lyd og mas, lær henne at ligger hun et sted så skal hun bli der. Hver gang hun reiser seg legger du henne tilbake og roser henne. Noen hunder må lære seg å slappe av, og det er første trinn til også å takle hjemme alene-tilværelsen. Hold på helt til hun resignerer og gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...