Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen små spørsmål.


bisQuit

Recommended Posts

Hei.

Eg hentet min 8 uker gamle Samojed valp på lørdag som var, Vi har nå hatt 3 lange dager hjemme og kost oss mye. Treningen på og bli rein går nermest av seg selv og han er allt flink til og gå til døren og gi beskjed når han vil ut.

Imidlertid lurte eg litt på noen enkle tips og oppnå følgende.

Biting/Kosebiting:Som mangen sikkert smertelig har erfart er biting av valpetenner utrolig vondt. Så lurte rett og slett på om noen hadde noen tips til hvordan eg kan lære valpen at dette ikkje er akseptert. Har prøvd og si tydelig nei og dytte valpen litt unna samt prøvd og gjerne laget en liten klynkelyd. Dette uten noen spesiell effekt.

Burtrening innendørs: Det kan godt være eg er litt streng men i dag lot eg han stå inni buret i ca 30 minutter med noen godbiter mens eg var en liten tur og handlet. Eg hørte piping/klynking utenfor huset når eg kom hjem men når eg kom inn i huset satt han stille i døra på buret og såg på meg. Eg tolket det da slik at han da var rolig og slapp han derfor ut og gjekk raskt en tur ut i hagen og lekte litt.

Burtrening i bil: Her prøver eg meg litt frem. Men tok igår valpen inn i bilburet sammen med noen små godbiter og kjørte en liten kjøretur rundt nabolaget på kanskje 10 minutter. Mye piping/klynking meste parten av tiden men ble imidlertid stille når eg stoppet og parkerte bilen. Igjen satt han rolig i buret når eg åpnet døra på bilen og slapp han ut for og så leke litt. Hadde imidlertid ikkje spist opp alle godbitene :/ Feil fremgangsmåte?

Generell trening: Ellers har eg fått han til og gå med halsbånd hele tiden inne nå for og bli vandt med denne. Men og ha på seg bånd og skal gå tur er derimot ikkje så intresant. Da står han og spretter til siden som en kangeru og prøver desperat og komme seg unna. Tar gjerne imot tips.

Sitt/Ligg trener vi på i det små, men og trene sitt med en hund som nermest står i luften og hopper selv om eg sitter på bakken og holder godbiten forran han er ikkje altid like lett. Dessuten er jo valpetenner fryktelig skarpe :/ Men har vertfall prøvd nå og holde hånden bak på hunden og dytte forsiktig ned og med en gang hunden setter seg komanderer eg "sitt" og gir godbiten. Er dette feil?

Tar gjerne imot alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Biting/Kosebiting:Som mangen sikkert smertelig har erfart er biting av valpetenner utrolig vondt. Så lurte rett og slett på om noen hadde noen tips til hvordan eg kan lære valpen at dette ikkje er akseptert. Har prøvd og si tydelig nei og dytte valpen litt unna samt prøvd og gjerne laget en liten klynkelyd. Dette uten noen spesiell effekt.

Når det gjelder dette problemet er det en ting vi bruker å gjør når vi selv har valper og som vi gir til våre valpekjøpere.

Årsaken til at valpene biter er jo at det klør. Så vi bruker å ta en liten håndduk eller et gammel kjøkkenhåndkle. Setter en knute på denne og legger den i vann (kaldt). Så klemmer vi ut så mye vann som vi klarer og legger den i fryseren. Når valpen begynner å bite (på hender, bukser, møbler etc.) så avleder vi den og gir den heller den kluten. Den er da frossen, slik at den lindrer kløen i munnen. Samt at den ikke er så hard at den ødelegger tennene.

Det har fungert på våre hunder opp gjennom årene, og flere av våre valpekjøpere har også benyttet denne med stort hell.

Lykke til videre med valpen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Eg hentet min 8 uker gamle Samojed valp på lørdag som var, Vi har nå hatt 3 lange dager hjemme og kost oss mye. Treningen på og bli rein går nermest av seg selv og han er allt flink til og gå til døren og gi beskjed når han vil ut.

Imidlertid lurte eg litt på noen enkle tips og oppnå følgende.

Biting/Kosebiting:Som mangen sikkert smertelig har erfart er biting av valpetenner utrolig vondt. Så lurte rett og slett på om noen hadde noen tips til hvordan eg kan lære valpen at dette ikkje er akseptert. Har prøvd og si tydelig nei og dytte valpen litt unna samt prøvd og gjerne laget en liten klynkelyd. Dette uten noen spesiell effekt.

For sånn hyperbiting som kommer når de er litt overtrøtte: Prøv å ignorere. I det sekundet han begynner å bite, reist deg opp, snu deg bort, og "ikke se han". Nei skjønner han ikke før du har lært han at nei er nei, og å dytte han unna kan være nok oppmerksomhet til at han syns det er supergøy! Å klynke/pipe/hyle kan funke, men gjør det ikke det, så fungerer det veldig ofte å bare ignorere, men du må være konsekvent og kontant, så han skjønner at det er en sammenheng. Noe biting må du nok tåle uansett;) Det er liksom en del av det å ha valp, å være full av bitemerker i noen mnd;)For kosebiting/kløing i tenner: gi den noe som er lov å bite på isteden

Burtrening innendørs: Det kan godt være eg er litt streng men i dag lot eg han stå inni buret i ca 30 minutter med noen godbiter mens eg var en liten tur og handlet. Eg hørte piping/klynking utenfor huset når eg kom hjem men når eg kom inn i huset satt han stille i døra på buret og såg på meg. Eg tolket det da slik at han da var rolig og slapp han derfor ut og gjekk raskt en tur ut i hagen og lekte litt.

Jeg har aldri brukt bur inne, men uansett gjelder det jo å tilvenne gradvis til å være alene. Hvis han aldri har vært alene før, syns jeg 30 min. var litt lenge, men gjort er gjort... Det er lurt å vente til han er stille med å gå inn i huset og slippe han ut, så han ikke erfarer at piping fører til at du kommer hjem. Ta det gradvis etter hvordan du syns det går, noen ganger kan man trappe opp tiden de er alene veldig fort, noen ganger tar det tid. Ikke gjør noe stort ut av at du kommer hjem, men selvsagt skal man ta valpen ut og sånt når man kommer hjem. Kan være lurt å gi valpen noe å tygge på som tar litt tid når man skal øve på å være alene, som en kong med leverpostei inni, eller et tyggebein (som det ikke går biter av), men det beste er jo hvis valpen sovner, så den ikke merker at dere er borte, så ikke gi den leker som bare gjør den hyper. Som regel er det sånn at når de først har vent seg til å være alene noen timer, så er man over bøygen.

Burtrening i bil: Her prøver eg meg litt frem. Men tok igår valpen inn i bilburet sammen med noen små godbiter og kjørte en liten kjøretur rundt nabolaget på kanskje 10 minutter. Mye piping/klynking meste parten av tiden men ble imidlertid stille når eg stoppet og parkerte bilen. Igjen satt han rolig i buret når eg åpnet døra på bilen og slapp han ut for og så leke litt. Hadde imidlertid ikkje spist opp alle godbitene :/ Feil fremgangsmåte?

Syns ikke det var så veldig feil akkurat. Lurt å gi valpen erfaring med at en kjøretur fører til noe morsomt eller spennende. Kankje prøve å kjøre til han er stille, og så stoppe da, slik at han ikke erfarer at piping fører til at dere stopper og gjør noe morsomt, men det kan jo være vanskelig å gjennomføre. Mange valper piper litt i bil når de er små, men ofte gir det seg når de vokser. Bare se an at han ikke blir bilsyk og greier, for da er det jo noe fysisk som gjør at han syns det er ubehagelig

Generell trening: Ellers har eg fått han til og gå med halsbånd hele tiden inne nå for og bli vandt med denne. Men og ha på seg bånd og skal gå tur er derimot ikkje så intresant. Da står han og spretter til siden som en kangeru og prøver desperat og komme seg unna. Tar gjerne imot tips.

Mitt beste tips er å være tålmodig:) Kan være at han både syns det er litt skummelt med båndet OG det at han må ut på tur og forlate det trygge rundt huset. Noen valper bruker flere uker på å tørre å gå tur, så bare vær tolmodig. Hvis det bare er båndet han ikke liker kan du bare stå stille og vente til han roer seg, evt. legge litt trykk på båndet og så med en gang han går med deg slippe opp. Men jeg ville ikke stresset det så fælt. Kanskje kan du feste på han båndet inne og bare la han gå med det etter seg også, bare øve litt inne der ikke alt annet er skummelt og spennende

Sitt/Ligg trener vi på i det små, men og trene sitt med en hund som nermest står i luften og hopper selv om eg sitter på bakken og holder godbiten forran han er ikkje altid like lett. Dessuten er jo valpetenner fryktelig skarpe :/ Men har vertfall prøvd nå og holde hånden bak på hunden og dytte forsiktig ned og med en gang hunden setter seg komanderer eg "sitt" og gir godbiten. Er dette feil?

Prøv å ikke presse hunden til å sette seg. Bruk heller godbiten og før den over hodet hans ganske nært hodet, la hunden vite at du har godbiten, men ha den inne i hånden så han ikke får tak i den. Til slutt vil rumpa hans dette ned på gulvet, og da gir du han godbiten med en gang;) Hvis du presser på rumpa hans kan det hende han bare blir forvirret av det, og føler seg veldig presset. Sitt er egentlig en ganske lett øvelse, men du må nok tåle litt biting. Du kan vente med å legge på kommandoen til hunden setter seg hver gang du fører godbiten over hodet hans, slik at du er sikker på at du får satt kommandoen på riktig adferd på en måte:)

Tar gjerne imot alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar Marianne :blink: Grunnen til at han måtte være alene i dag var at det var krise på jobb og eg MÅTTE ned og flytte lastebilen. Desverre hadde eg ikkje mulighet til og ha hunden med.

Får håpe det ikkje fører til varige skader :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel mer av den oppfatning at jo mer man styrer og trener og skal gjøre alt så himla riktig etter boka, jo letter er det å drite på draget... Ta ting med ro - ikke stress med å skulle lære valpen alt på en gang. Det meste ordner seg greit av seg selv som regel. Jeg har dessverre inntrykk av at de som stresser mest med å trene hjemme-alene-trening med hunden er også dem som får problemer med å få det til.

Jeg har ikke trent hjemme-alene-trening med mine hunder - det har liksom bare kommet helt av seg selv, det. Man lever et normalt liv, går til posten, kjører til butikken for å handle - UTEN bikkja - og uavhengig av om hunden er stille eller ikke, så kommer og går man med den største selvfølgelighet. DET tror jeg er den beste oppskriften på et enkelt hundeliv :blink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar Marianne :blink: Grunnen til at han måtte være alene i dag var at det var krise på jobb og eg MÅTTE ned og flytte lastebilen. Desverre hadde eg ikkje mulighet til og ha hunden med.

Får håpe det ikkje fører til varige skader :D

Det gjør det nok ikke, og det er som "Siri" sier, det meste går av seg selv. Men det er greit å bare ha noen ting i bakhodet hvis det er første gang man har hund. For hvis man tror det går av seg selv ved å reise fra hunden i 8 t første gang den er alene, så tror jeg det blir å ta litt lett på det... Og det er sikkert noen som ville prøvd det og;) Det er til og med enkelte individer som får helt klaus bare av en halvtime alene. Og så handler det jo litt om blærekapasitet også (ivertfall tenker jeg sånn) fordi man vil jo ikke at hunden skal være nødt til å tisse eller bæsje inne.

Men det høres ut som du er på rett vei:) Men det er nok litt sånn, at jo mer man styrer for å følge en bestemt oppskrift, eller metode, jo vanskeligere er det å liksom finne på noe annet hvis ikke den virker. Derav sikkert alle de som styrer som verst, men allikevel ikke får til noen ting;) Så det greieste er å se an hunden, følge sine vanlige rutiner, og legge evt. "alenetrening" inn i de rutinene man har... Man kan jo ikke sitte å se på hunden hele tiden, og ikke kunne dusje en gang før man har vent hunden sakte og forsiktig til å være alene minutt for minutt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...