Gå til innhold
Hundesonen.no

Føll trenger amme.


Gullen

Recommended Posts

Kopiert fra en veggmelding på Facebook:

Ungt hingsteføll født natt til i går, trenger amme!! dette haster. Mor vil ikke vedkjenne seg den lille. Føllet står på en galoppstall på Brandbu. Kontakt Gro Tingelstad direkte, som jobber med å holde føllet i live. Kopier denne meldingen og send videre til så mange dere kan da vi vil gjerne redde denne lille krabaten.tlf til Gro 92451554

Håper det er noen som kan skaffe den lille stakkaren en ny mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på FB nå: :wub:

Heste-oppdatering: Amme er funnet, og transport er organisert. En stor takk fra Gro & co til alle som har hjulpet til med å gi hingsteføllet en skikkelig sjanse i livet! *spread the word

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at de fant amme. :wub: Etter hva jeg har hørt(kjenner en som har blitt spurt om å hjelpe, og som kjenner eier), så ville ikke eier av hoppa engang binde henne opp, så det er ikke så rart at de ikke fikk henne til å godta føllet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at de fant amme. :wub: Etter hva jeg har hørt(kjenner en som har blitt spurt om å hjelpe, og som kjenner eier), så ville ikke eier av hoppa engang binde henne opp, så det er ikke så rart at de ikke fikk henne til å godta føllet.

Viktig å få slengt litt dritt om folk med problemer.... Hurra :lol:

SÅ flott at de har funnet amme til føllet, da kan jeg jo endre status på FB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få slengt litt dritt om folk med problemer.... Hurra :P

SÅ flott at de har funnet amme til føllet, da kan jeg jo endre status på FB.

Unnskyld at jeg nevnte noe jeg anså som relevant i saken, da. Noe jeg snakker om med folk som er blitt spurt om å hjelpe til med å få hoppa til å godta føllet, ser jeg som relevant. :console:

Og ja, kjempeflott at de fant amme.

Edit: Selvsagt er det fryktelig usikkert om de hadde klart å få henne til å godta føllet uansett. Men du har iallefall en større sjanse dersom du prøver å binde opp hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så bra at de fant amme til føllet! :ahappy:

Hva gjør man når man binder opp en hest..?

..og hvordan kan det få ei hoppe til å godta føllet sitt?

Da binder man hoppen slik at føllet kan få tilgang til melk uten hun kommer unna - enkelt og greit. En helt vanlig metode når hestemødre ikke vil vite av avkommene, og stort sett så holder det med ett par dager og så ordner det seg.

Det er jo måten de får ammer til å godta andres føll også - ved å binde de så jeg ser jo ikke helt greia her om eier av hoppen ikke ville "tvinge" henne - men men - godt føllet fikk en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg nevnte noe jeg anså som relevant i saken, da. Noe jeg snakker om med folk som er blitt spurt om å hjelpe til med å få hoppa til å godta føllet, ser jeg som relevant. :)

Og ja, kjempeflott at de fant amme.

Edit: Selvsagt er det fryktelig usikkert om de hadde klart å få henne til å godta føllet uansett. Men du har iallefall en større sjanse dersom du prøver å binde opp hesten.

Nå ser jeg egentlig ikke relevansen til at hesteier søker amme og at hesteier ikke har gjort riktig jobb i utgangspunktet. Gjort er gjort liksom.

Men jeg ser jo at ting kunne vært annerledes om de hadde blitt gjort annerledes. Formuleringen din ble bare vel "syrlig" i forrige innlegg fra en som kjenner en som kjenner en... Men, men er vel egentlig detaljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg egentlig ikke relevansen til at hesteier søker amme og at hesteier ikke har gjort riktig jobb i utgangspunktet. Gjort er gjort liksom.

Men jeg ser jo at ting kunne vært annerledes om de hadde blitt gjort annerledes. Formuleringen din ble bare vel "syrlig" i forrige innlegg fra en som kjenner en som kjenner en... Men, men er vel egentlig detaljer

Nei altså, det var ikke meningen å være "syrlig", frekk eller nedlatende på noe vis!

Jeg syntes bare at det var merkelig at de ikke prøvde å binde opp hoppa, for det beste hadde jo vært om mora godtok føllet sitt, så de slapp å søke etter amme. Men dem om det, det er deres hest, og fantastisk flott at de fant en amme!

Er det noen andre som vet noe, om ammen har godtatt føllet, og om de har klart å redde det? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, det var ikke meningen å være "syrlig", frekk eller nedlatende på noe vis!

Jeg syntes bare at det var merkelig at de ikke prøvde å binde opp hoppa, for det beste hadde jo vært om mora godtok føllet sitt, så de slapp å søke etter amme. Men dem om det, det er deres hest, og fantastisk flott at de fant en amme!

Er det noen andre som vet noe, om ammen har godtatt føllet, og om de har klart å redde det? :wub:

Jeg tar poenget ditt og jeg tror du har tatt mitt så da klapper vi i hendene og håper på at føllet lever i beste velgående:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Føllet heter Tyson og han har det bra:)

Han måtte inn på bjerke dyrehospital da han ble veldig syk og det var uvisst om han overlevde. Men nå er han tilbake i stallen og koser seg. Sikkelig ramp, som sparker og biter.

veninna mi jobber på den stallen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...