Gå til innhold
Hundesonen.no

Dag 65 etter siste parring og forsatt ingen tengn på fødsel...

Kennel XO

Recommended Posts

Her går vi å venter på valper. I dag er det dag 65 etter siste parring... Jeg har ingen erfaring med tisper som går over tida, mine har normalt født mellom dag 57 og 62. Tispa har hatt 3 kull før og har da født mellom dag 60 og 62. Og hun har hatt normale og greie fødsler. Vi var til vet. for kontroll i går og alt så bra ut, oppblokkingen har bare ikke begynt ennå. Vi tok også ultralyd og valpen hadde fin hjertelyd og vi fant ingen døde. Vet. mente jeg ikke skulle bekymre meg før dag 67-68 om hun fortsatte å være i så god form som hun er nå...men det er litt vanskelig å la være å bekymre seg kjenner jeg. Er det andre her som har erfaring med tisper som går over normal drektighets tid? Er det større sjanser for komplikasjoner når de går så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange valper mente veterinæren det kunne være da? Nå har jeg overhode ingel peil på oppdrett.. men jeg vet at oppdretteren min hadde problemer med en tispe hvor fødselen ikke ville sette i gang.. Hun hadde bare en valp i livmoren, og veterinæren mente da at fødselen ikke satt i gang fordi presset på livmoren ikke var stort nok, og at en valp ikke produserte nok hormoner til å sette i gang (eller noe sånn..) Så der endte det opp i keisersnitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her går vi å venter på valper. I dag er det dag 65 etter siste parring... Jeg har ingen erfaring med tisper som går over tida, mine har normalt født mellom dag 57 og 62. Tispa har hatt 3 kull før og har da født mellom dag 60 og 62. Og hun har hatt normale og greie fødsler. Vi var til vet. for kontroll i går og alt så bra ut, oppblokkingen har bare ikke begynt ennå. Vi tok også ultralyd og valpen hadde fin hjertelyd og vi fant ingen døde. Vet. mente jeg ikke skulle bekymre meg før dag 67-68 om hun fortsatte å være i så god form som hun er nå...men det er litt vanskelig å la være å bekymre seg kjenner jeg. Er det andre her som har erfaring med tisper som går over normal drektighets tid? Er det større sjanser for komplikasjoner når de går så lenge?

Jeg regner aldri antall dager fra siste paring, jeg regner alltid fra første - og om tispen tidligere har født på normalt en dag eller to før termin så hadde jeg insistert på keisersnitt umiddelbart - det går fort fra glede til sorg når de går over sånn. Jeg hadde vært superstressa.

(beklager at jeg ikke er til hjelp liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt ett kull, men tispen fødte på 65 døgnet (etter FØRSTE paring). Jeg tror at det viktige er at du følger med på temperaturen. Om den dropper ned til under 37, bør det ikke gå mer enn et døgn før fødselen er i gang (vet. som fortalte meg det).

Men enig i det BP sier, jeg hadde vært superstresset. Jeg var iallefall det da hun enda ikke hadde startet fødselen på 64-65 døgnet. Men nøyektig 24 timer etter at jeg hadde målt temperaturen til under 37, så satte hun igang. Jeg var egentlig på vei til vet'n får å få satt i gang fødselen, bare en liten lufting først, men så satte hun i gang selv.

I og med at tispen tidligere har født 60-62 døgnet, ville jeg nok ha krevd keisersnitt jeg og. Men, som sagt. Jeg har kun hatt ett kull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig stressa før vi dro til vet. i går. Vet'n jeg var til er spesialist på dette med fødsel,fertilitet, inseminasjon og han roa meg godt ned da jeg var der... Han var inne å kjente på livmorhalsen og den lå riktig, han fortalte at de fleste keisersnitt kommer av livmorvridning, død og/eller stor første valp eller små kull...og i følge han er det ingen av delene med min tispe. Nå venter hun et normal stort kull, vi er ikke sikkre på anntallet men mellom 7 og 9 vil jeg tippe. Vi parret to dager på rad og i følge blodprøver hadde hun eggløsning den siste dagen vi parret. Så fra første parring er hun på dag 66. Hun har ikke hatt tempratur fall ennå og har hele uken ligget og variert mellom 38og 37,2. Etter rådene fra vet, synes jeg kanskje det er litt drastisk å kreve keisersnitt..det kan jo få sine følger det også liksom. Føler at det er som å velge i mellom pest og kolera... :wub: Hun spiser, er kvikk, våken og inviterer til lek når vi er ute. Jeg kjenner at valpene rører seg osv...men nå ble jeg i alle fall stressa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har nylig vært på et kurs/foredrag om Reproduksjon og Obstetrikk og her er hva kursmaterialet sier:

"Normal drektighet er 57-68 dager lang. Levedyktige valper kan fødes mellom 53-70 dagers drektighet. Det tar 48-72 timer før egget befruktes etter eggløsning."

Du sier at tispen ikke hadde eggløsning før andre parring så det nok den du skal gå ut fra.

Siden den vetten du var hos er spesialist på dette tror jeg du kan ta det helt med ro.

Håper dette er til litt hjelp, jeg skjønner godt du blir litt engstelig når de tidligere fødslene dine har vært mellom 57-62.

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen! MEN KREMT.... Før dere leser dette så må dere huske på at det er helt menneskelig å ta feil...MOBBING er IKKE tillatt!! hehe... Det viser seg det at når jeg plotta inn i kalenderen min for Wiccas parring har jeg skrevet inn datoen en uke for tidlig...og selvfølgelig telt dager til fødsel ut i fra det... Det hele ble oppdaget da jeg skulle gå inn å telle i kalendeen en gang til å oppdager at jeg har skrevet inn parring bare 10 dager etter at hun startet å løpe...MEN jeg har ALDRI vært mer GLAD for å DRITE meg ut noen gang!!! Jippiiiiiiiii!!!! Så da er hun ikke på dag 65 men dag 58 *rødmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen! MEN KREMT.... Før dere leser dette så må dere huske på at det er helt menneskelig å ta feil...MOBBING er IKKE tillatt! hehe... Det viser seg det at når jeg plotta inn i kalenderen min for Wiccas parring har jeg skrevet inn datoen en uke for tidlig...og selvfølgelig telt dager til fødsel ut i fra det... Det hele ble oppdaget da jeg skulle gå inn å telle i kalendeen en gang til å oppdager at jeg har skrevet inn parring bare 10 dager etter at hun startet å løpe...MEN jeg har ALDRI vært mer GLAD for å DRITE meg ut noen gang!! Jippiiiiiiiii!! Så da er hun ikke på dag 65 men dag 58 *rødmer*

Åå!! Herlighet så bra! :wub: Ikke så galt at det ikke er godt for noe! :lol: Var veldig spent på hvordan dette skulle gå, og skjønner absolutt du var nervøs på om alt stemte. Hehe, men da har du jo god tid på deg enda, jammen godt det ikke ble keisersnitt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene alle sammen! MEN KREMT.... Før dere leser dette så må dere huske på at det er helt menneskelig å ta feil...MOBBING er IKKE tillatt! hehe... Det viser seg det at når jeg plotta inn i kalenderen min for Wiccas parring har jeg skrevet inn datoen en uke for tidlig...og selvfølgelig telt dager til fødsel ut i fra det... Det hele ble oppdaget da jeg skulle gå inn å telle i kalendeen en gang til å oppdager at jeg har skrevet inn parring bare 10 dager etter at hun startet å løpe...MEN jeg har ALDRI vært mer GLAD for å DRITE meg ut noen gang!! Jippiiiiiiiii!! Så da er hun ikke på dag 65 men dag 58 *rødmer*

Leste tråden nå,og kjente jeg ble mer og mer hysterisk.

En så HERLIG feil har jeg sjelden lest om :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XO da! Det holder hardt å ikke mobbe her nå altså :o Takk og lov for at det var slik og ikke at du satt der å trippet og ventet en ekstra uke. Surrehue :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke til å qoute mer en ett innlegg i gangen..så da hopper jeg like greit over det :wub:

Jeg regner meg denne kommer til å følge meg resten av mitt liv Margrete. Mobbing er garrantert ikke til å unngå! Men akkurat nå så gjør ikke det noe som helst. Jeg føler meg 20 kg lettere og er bare LYKKELIG!! Bekymringene fikk vinger å fløy.

Takk alle sammen... Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke dobbelt sjekka en gang til litt tidligere...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* skal ikke mobbe! Jeg gikk og ventet på løpetid 2 mnd for tidlig, skjønte ikke hvor den ble av. . .

hehe... Men for en herlig feil å ta... da kan du puste lettet ut, og gjøre regne med en normal fødsel rundt 60-62 dag :o Gode nyheter iallefall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg denne kommer til å følge meg resten av mitt liv Margrete. Mobbing er garrantert ikke til å unngå! Men akkurat nå så gjør ikke det noe som helst. Jeg føler meg 20 kg lettere og er bare LYKKELIG! Bekymringene fikk vinger å fløy.

Det må jo ha vært deilig ja! Nå kan du sove noen netter til, før bebbisene kommer :wub: Lykke til D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, fort gjort da:) Jeg gjorde kunststykket å skrive over en uke feil på paringa - andre veien. Og ble helt fra meg da tispa satte i gang å føde (hun hadde jo ikke engang rukket å flytte inn i valpebingen, stakkar...) Så for meg underutviklede fostere omtrent, og ble overrasket over at det datt ut en gjeng store, friske valper. Skjønte egentlig ingenting, før hanhundeieren ringte meg opp noen timer etter at jeg hadde raportert "underet". Da hadde han skjekket riktig dato på paringskontrakten, og det viste seg at tispa var på 60 dag :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk var alt for snille med deg. Så jeg tar ansvar og spør; Er du helt sikker nå da? Mobbe en oppdretter er gøy gøy gøy :o

Neida, Lykke til med valpingen, måtte alt gå bra og at alle er friske og raske! :lol: Tipper det sitter noen rundt om og er superspente nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk var alt for snille med deg. Så jeg tar ansvar og spør; Er du helt sikker nå da? Mobbe en oppdretter er gøy gøy gøy :D

Neida, Lykke til med valpingen, måtte alt gå bra og at alle er friske og raske! :D Tipper det sitter noen rundt om og er superspente nå :wub:

Takk!

Jeg synes også folk var snille! Jeg hadde regna med mye mer tyn faktisk :o Men folk skjønte vel at jeg var så på "topp of the world" etter at jeg fant ut at jeg hadde driti meg at ikke noe form for mobbing går inn :D

Sikker kan man jo aldri være, men jeg er sikker på tempraturfallet og da burde det skje noe i løpet av 24 timer. Nå som feilen ble oppdaga er jo alt etter normalen igjen og på alle kullene har hun hatt tempraturfall på morran og begynt å føde samme kveld/natt. De to siste fødslene har også vært natt til dag 60 så da stemmer liksom alt nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...