Gå til innhold
Hundesonen.no

Genesis hundefor

Nangijala

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Har snakket med importøren av Genesis Hundefor. Virket veldig lovende !

Noen som kjenner fôret ?

Google er din venn og her er hva jeg fant på www.dogfoodanalysis.com sin hjemmeside om Genesis . Jeg ble vel ikke så imponert kjenner jeg *ler* Men ikke værre enn andre...

Adult

Konklusjonen starter med at foret inneholder for lite for, for dårlige kvalitet på andre ingredienser, ikke definert kilde for fett, og fyllmasse som helst ikke skal brukes i hundemat. Ellers er vel det samme som jeg har skrevet under. Bete cellulose og syntetisk K-vitamin er ikke noe man vil ha i hundemat.

Adult

Light for

Mye dødfyll. Beet pulp (leftovers fra sukkerproduksjon) kan føre til allergier, øreinfeksjoner og man foretrekker at det ikke brukes i hundefôr.

De tilfører også syntetisk vitamin K - som mer og mer fjernes fra andre produsenters fôr fordi man knytter dette til leverproblemer hos hund.

Genesis Light for

Til sammenligning forøvrig så er ikke så mange for bedre, så det er sikkert ikke så ille allikevel tenker jeg - RC sin veterinærserie blir jo slakta *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med importøren av Genesis Hundefor. Virket veldig lovende !

Noen som kjenner fôret ?

Bare sånn litt flåsete, men jeg har aldri hørt om hundefôrselgere som IKKE får sitt fôr til å virke lovende og bra :). Ut over det har jeg aldri hørt om fôret altså.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt google-funn så langt:

Kennel Igaluks liste over tørrfôr av høy kvalitet, kategori 1:

Eukanuba Adult Performance 20% fett/30% prot. = energi 4.452 kcal/kg.

(Kennel Igaluk har benyttet dette fôret det siste året og har gode erfaringer så langt. De gode erfaringene knytter seg først og fremst til næringsopptak og sunnhet hos hundene, men også til pris og leveringsbetingelser. Jeg kommer med mer informasjon om Eucanuba når alle resultater er godt gjennomprøvet. Blant annet skal jeg nå for første gang benytte dette fôret på et helt valpekull.)

Purina Pro-Plan Performance 20% fett/30% prot. = energi 4.366 kcal/kg.

(Kennel Igaluk har benyttet dette fôret i mange år og har hatt meget gode erfaringer.

Adultfôret er ikke like bra som Performance, men bedre enn de fleste andre fôrtyper.)

Desverre er Purina nå kjøpt opp av Nestlè. Desverre, fordi Kennel Igaluk anser dette multinasjonale konsernet for å være profittorientert i begrepets virkelige betydning. Hva dette vil få å si for Purina og kvaliteten på råvarene på lengre sikt er vanskelig å si. En informasjon om Nestlè og deres policy er følgende: De har i alle år oppgitt å være produsent av Snøgg og at Snøgg er et norsk hundefôr. Etter min oppfatning et av de dårligste hundetørrfôr på det norske markedet. Det de ikke forteller er at Snøgg hele tiden har vært, og kanskje fremdeles er - produsert i England - med engelske råvarer. I følge en rapport fra Ås Landbrukshøgskole fra 1988 er denne informasjonen hemmeligholdt. Hvorfor det mon tro ? Det kan man saktens spekulere på i lys av de siste års hendelser i det engelske landbruket. Jeg for min del synes ikke dette lover godt for Purinas fremtid.

Genesis (produsert av Techni-Cal fabrikken) 18% fett/26% prot. = energi pr. kilo N/A.

(Dette er et fôr Kennel Igaluk har hatt gode erfaringer med. Prisen er stiv, men det er antakelig det beste tørrfôret jeg har benyttet over en 2-års periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...