Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly Oslo-Helsinki


Mailin

Recommended Posts

Jeg vet noen (Jaktlykke?) slet med flytransport fra Oslo til Helsinki i sommer. Hvordan ordnet det seg? Ble det fly?

Jeg skal med Lira til Helsinki i mai og fikk akkurat vite fra sas/blue1 (etter bestillt flybillett og søknad om å ha med hund) at de ikke tar med hunder på den strekka i det hele tatt, uansett flytype. Jeg ble tilbudt en reise via Amsterdam, men det orker jeg ikke, må vente ganske lenge i Amsterdam og jeg får ikke sett Lir der i det hele tatt. Dessuten kostet det temmelig mye mer.

Finnair skal ha 6000kr for hunden t/r, pluss min egen flybillett, og det har jeg ikke råd til.

Jeg kan selvfølgelig kjøre ned fra Tromsø, evt kjøre til nærmeste og mest "brukbare" togstasjon, men skulle helst ha flydd for å slippe en laaang reise.

Noen som har reist strekninga og har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om det går noen båter til Helsinki? Fra eks Stockholm. Om det gjør det, så er det en grei togtur fra Oslo til Stockholm (bare man kommer ut av Norge som vanlig), og det er lett å busse med hund i Sverige om du må ta buss til fergekai.

Så er det jo bare å ta fly til Oslo da. :) Her har du jo både seng og sjåfør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at Jaktlykke endte med båt.

Det går båt fra Stockholm til blant annet Helsinki, vi tok båt til Turku i desember fordi båten til Helsinki var full - Turku er en times kjøring fra Helsinki. Jeg antar båtene er rimelig like og at selskapet har like regler på begge rutene, og det var i hvert fall problemfritt å ha med hund på de båtene. Du betaler et lite tillegg og må ha lugar hvor det er lov med hund. Litt trang lugar når det er mange hunder, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har du ikke lyst til å kjøre en gang til :) Syns du kunne tatt en litt lengre kjøretur og kommet innom meg jeg :)

Edit: Sånn litt mer sansynlig. Bil til Rovaniemi og tog derfra til Helsinki. Tar litt tid, men nattoget er behagelig og du slipper å kjøre selv. Det skal vissnok gå an å ta med bilen på toget også, men det har jeg ikke prøvd selv, og det koster sikkert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av selskaper som reiser mellom Sverige og Finland så har du Viking Line og Tallink/Silja Line.

Reiser du mellom Stockholm og Helsingfors med nattbåten er det avreise rundt 17 og man er fremme rundt 9-10 lokal tid. Til Turku/Åbo er det avreise rundt 20-21 og da er man fremme rundt 7-8 og derifra er det en 2 timer å kjøre til Helsinfors. Mulig det er mindre nå, syntes jeg hørte rykter om en ny vei. Med dagbåten har jeg faktisk aldri reist, men flere av mine slektninger har gjort og synes det er ganske årleit. Billigere er det også.

Jeg har reist mye med begge selskaper og hvis det skulle bli aktuelt med båt ville jeg anbefale Viking. Jeg har riktignok ikke reist med hund (det har dog mine foreldre gjort, for lenge siden da det ikke var noen regler på det), men vi har alltid opplevd mye bedre service hos Viking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også tilbud om å fly via Sthml, etter å ha bestilt blue1. Og jeg nevnte faktisk i telefonen at jeg hadde retriever, en anelse naivt å tro jeg kunne ha den i kabinen kanskje?

Vi ednte uansett med båt fra sthml til helsinki (vikingline) flott med hund. Kunne ha den med så å si overalt så lenge du satt ut mot gangen på spisestedene. Lugarene er små, men du sitte jo ikke der så mye akkurat.Bestill tidlig rabatt eller i siste liten billetter er ikke så ille pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...