Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies vaksia


Recommended Posts

Ja.. altså.. kremt.. Jeg har vært en skikkelig sinke med å få tatt blodprøva etter rabiesvaksina på Blondie.. Hun fikk sin første rabiesvaksine 25.03.09 og den andre 22.04.09.. Nå er det slik at jeg er student,alenemor og ikke alt for fet lommebok, og en stund fremover blir det nok ikke rom for så mye annet en regninger og mat *sukk* Men jeg vil helst ikke begynne helt på skratch med vaksiner igjen fordi jeg går over fristen. Og dessuten har jeg planer om å komme meg på verdensutstillingen, eller i det miste sende bikkja med oppdretteren

Når mener dere det er abolut siste frist for å ta blodprøve (tenker på svartid) og revaksinering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oi! 1500 bare for blodprøva? For et par dager sida var jeg hos nærmeste veterinær her og spurte hva de to første vaksinene og blodprøva ville koste, og de sa ca 1700 til sammen. Kanskje jeg skal gå innom å spørre en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvene vi tok ble sendt til Tyskland. Ble tatt på impuls på kveldtid også, mulig vi betalte litt tillegg for det?

Litt OT, men man betaler ikke for å få papirene på at rabiesen er godkjent sant? Når begge vaksinene + blodprøven er betalt, da er man ferdig med pengedelen vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste svaret får du ved å kontakte vetrinær. Jeg vil muligens tro det er forsent ihnt til norges reglement, men hun er sikkert sikker.

Jeg betaler 1011,- for blodprøven. Kostet 948,- sist gang jeg gjorde det. Og i min informasjon så koster det rundt 800 og noe ifra labratoriets side, så det som er over det igjen hos min dyrlege er materiale som blir brukt. :)

Rabiesprøver blir sendt enten til godkjente labratorier i tyskland eller england. Men størsteparten blir visst sendt til tyskland. :P

det tar 2-4 uker å få svar, så jeg regner alltid med 6 uker :)

Blondiemamma om du må starte på nytt nå, så må du skyndte deg mye og håpe at en sprøyte vil være nok. Jeg tok siste sprøyte 13 januar og jeg har blodprøvetakning 18. mai og da er det 5 uker igjen til WDS. Bare sånn at du vet det :)

Charpi:

Du betaler for vaksine, blodprøven og i noen tilfeller å få passet utlevert(gamle vetten måtte jeg ut med 200,-!), du skal ikke betale for å motta papirene. de skal komme i posten og da må du reise til vetten og få stempel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambi: Første sprøyta hennes ble tatt mars i fjor og andre april i fjor, og så vidt jeg har forstått det så må man ta blodprøva innen et år etterpå... Så da er det egentlig for Blondie sin del å bare få godkjent blodprøva og så ta ny rabies.. tenkte hvis jeg tar blodprøva på mars lønningen og ny rabies vaksine på april lønningen... (ja litt finregning om dagen.. Pænga skal strekke til så mangt :) )

For ny rabies sprøyte må taes innen 1 år etter ANDRE sprøyta, eller er det første????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambi: Første sprøyta hennes ble tatt mars i fjor og andre april i fjor, og så vidt jeg har forstått det så må man ta blodprøva innen et år etterpå... Så da er det egentlig for Blondie sin del å bare få godkjent blodprøva og så ta ny rabies.. tenkte hvis jeg tar blodprøva på mars lønningen og ny rabies vaksine på april lønningen... (ja litt finregning om dagen.. Pænga skal strekke til så mangt :P )

For ny rabies sprøyte må taes innen 1 år etter ANDRE sprøyta, eller er det første????

Jeg vet ikke hvor lenge etterpå, derfor jeg skrev spør en vetrinær :) Jeg ga bare svar utifra regelverket.

Kjenner til finregningen.. lever på den selv om dagen :)

ny rabiessprøyte må tas ett år etter den siste, så ja, den andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men fy søren for noen stive priser det er for den blodprøven etterhvert! Jeg betalte 500 for hele pakken da jeg tok blodprøve at forrige hunden min (i 2006), den ble dessverre ikke godkjent, og jeg somlet meg ikke til å få tatt ny runde med vaksiner og blodprøve.

Nåværende hun ble jo vaksinert og tatt blodprøve av i USA. Da kostet hver av rabiessprøytene 10 dollar (ca 58 kroner) og blodprøven kostet 35 dollar + dyrlegeutgifter, som ikke var spesielt høye. Litt andre priser, kan man si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca. 650 for selve blodprøveavlesningen, pluss litt til veterinæren som tar den, men det er ikke mye, så totalt kommer det på ca. 900 tror jeg. De blir sendt til Danmark, og vi får svar etter ca. 2 uker. Vaksinene har vært tatt andre steder ettersom jeg har drøyd litt med å ta noen av blodprøvene (dyrt å ta alle samtidig). Alle mine har bare fått én vaksine, og alle har godkjent blodprøveresultat så langt, tilogmed Villa som tok blodprøven nesten et år etter vaksinen ble satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambi: Første sprøyta hennes ble tatt mars i fjor og andre april i fjor, og så vidt jeg har forstått det så må man ta blodprøva innen et år etterpå... Så da er det egentlig for Blondie sin del å bare få godkjent blodprøva og så ta ny rabies.. tenkte hvis jeg tar blodprøva på mars lønningen og ny rabies vaksine på april lønningen... (ja litt finregning om dagen.. Pænga skal strekke til så mangt :rolleyes2: )

For ny rabies sprøyte må taes innen 1 år etter ANDRE sprøyta, eller er det første????

Altså, nå vet ikke jeg dette her helt sikkert... Men i mitt (tiltider noe) logiske hode, så er det det samme når du tar blodprøven (bare du rekker å få svarene til du vil), så sant du har revaksinert SENEST 1 år etter vaksine nr to....

Altså vaksine nr 2 SENEST 21.04.10, og blodprøve når du kan, bare så du vet du har svar til verdensutstillingen :whistle:

Altså, jeg VET det er senest ny vaksine den 21.04.10, men ikke absolutt garantert dette med blodprøven. Men kan ikke helt forstå at den må tas før ny revaksinering osv. Er den godkjent før revaksine, så er den jo absolutt det etter. Eneste forskjellen er kanskje at det må (bør???) gå en viss tid fra siste vaksine til blodprøve?? hum...

Ring vet'n du!! :wub:

Men ja, iallefall siste sjanse for revaksine 21.04.10. Ellers må du ta to nye osv....

Selv skal vi ta vaksine nr to på fredag, førstkommende. Da blir det 120 dager den 1. juni, om jeg ikke tar helt feil... Så får jeg bare krysse fingre for at jeg rekker å få svar før den 20 juni og vi har bestilt leilighet i danmark.... :wub: (best å være ute i god tid liksom.. ehrm.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alt så beklager om det blir dobbelt...

Jeg betalte 750kr for blodprøven (både taing og sending) nå i høst. Var rundt det jeg betalte sist også ja. Her har det tatt litt under 14dager på å få svar, men beregn gjerne 3 uker så er du sikker.

Blodprøven må taes før det har gått ett år, og etter 120dager fra siste sprøyte (4mnd ca). Løp og ta den fortest mulig og det blir billigst mulig for deg, da slipper du å starte på nytt. Også får du vel henne med til verdensutstillinga, nå aner jeg ikke når den er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ha gått minimum 120 fra siste rabiesvaksine, uansett om det er førstegangsvaksine eller revaksinering. Da min hun ikke fikk godkjent sin blodprøve, måtte vi begynne på hele greien på nytt, dvs, fikk satt ny vaksine, og skulle ta blodprøve etter 120 dager igjen.

Så få tatt blodprøven før du må inn til revaksinering. Er det ikke også slik at antall antistoffer synker "for hver dag" fra vaksinen er satt? Det er jo derfor de vil ha denne blodprøven såpass lang tid etter hunden er vaksinert, for å sikre seg at den fremdeles har nok antistoff i blodet, selv etter lenger tid? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjellige rabiesvaksiner også. En av dem varer i 3 år. Jeg tok testen halvannet år etter at vaksinen ble tatt. Kostet 750kr!

Etter hva jeg har hørt, fungerer antistoffene i ALLE rabiesvaksiner tre år, men det hjelper ikke når norske myndigheter krever at det skal vaksineres på nytt hvert år for å få hunden inn i landet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt, fungerer antistoffene i ALLE rabiesvaksiner tre år, men det hjelper ikke når norske myndigheter krever at det skal vaksineres på nytt hvert år for å få hunden inn i landet igjen.

Jaha, vel det funket i alle fall for meg. Jeg skal ikke ha hunden min inn i landet igjen da, har flyttet til skottland og vil ha ham med meg. Det kan jo ha noe med saken å gjøre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, vel det funket i alle fall for meg. Jeg skal ikke ha hunden min inn i landet igjen da, har flyttet til skottland og vil ha ham med meg. Det kan jo ha noe med saken å gjøre :ahappy:

Ja, ulike land har ulike regler. Jeg snakket om inn i Norge. Reglene for innførsel til Skottland kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja, ulike land har ulike regler. Jeg snakket om inn i Norge. Reglene for innførsel til Skottland kjenner jeg ikke.

Vel. Jeg har nå sjekket, og jeg kan uten problemer ta Buster inn til Norge igjen selv om blodprøven ble tatt mer enn ett år etter vaksinen. Jeg tok vaksinen 13.03.2008, og ny vaksine ble satt til 13.03.2010.

Jeg har lett, og finner ingen steder hvor det står noe om ett år. Kan du linke, i så fall? Jeg har hørt med mattilsynet, og de sier jeg fint kan ta ham inn igjen så lenge han er revaksinert etter produsentens anbefaling.

Edit: Siterer fra http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040701-1105.html, Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for ikke-kommersiell transport av kjæledyr:

§7

...."Etter rabiesvaksinasjonen som kreves i første ledd, skal hunder og katter som innføres til Norge ha gjennomgått en serologisk test som viser at de har oppnådd et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml. Testen skal være foretatt på et laboratorium som er godkjent i henhold til vedtak 2004/233/EF (med senere endringer) på grunnlag av en blodprøve som er tatt tidligst 120 dager etter siste rabiesvaksinering og senest den dagen vaksinasjonenes gyldighet utløper. Ny test kreves ikke dersom dyret tidligere har blitt testet med tilfredsstillende resultat og har blitt revaksinert med de intervaller produsenten har fastsatt for den aktuelle vaksinen."....

Så hvor kommer dette med ett år inn? Er det bare fordi veterinærhøyskolen anbefaler det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det er flere som har sagt at de ikke har fått godkjent rabies blodprøva på hunden sin.. Skjer dette ofte? Jeg skal ta blodprøven på Blondie i slutten av mnd, og skal da revaksinere henne i samme slengen (hun skal ha ny i april uansett) veterinæren jeg snakket med sa dette ville komme på ca 1300 kr for begge deler... men er jo litt engstelig for at den ikke skal være i orden siden det er så lenge siden hun fikk vaksinen.. men så leser jeg innlegget til Emma som mener at vaksinene skal virke i 3 år.. men altså.. hvor vanlig er det at man ikke får godkjent blodprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sjanse for at hunden ikke danner nok antistoffer etter en vaksine, og hvis den ikke oppnådd et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml, så blir prøven heller ikke godkjent.

Jeg vet ikke hvor ofte det hender, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...