Gå til innhold
Hundesonen.no

Ressursforsvar/matforsvar

Artemis

Recommended Posts

Jeg passer en valp på 5-6 mnd, og synes at denne til tider har et litt voldsomt forsvar av ting, og især mat. Det er altså ikke min hund, men jeg tenker at det kan være greit å evt. gi eierne noen tips så de er obs på dette.

Det er jo normalt at hunder har et visst forsvar av mat seg imellom, men jeg synes at det er litt mye fra denne valpen. F.eks. min hund(som er 4 år gammel) og valpen står og spiser, hver sin skål, hvert sitt rom, men åpen dør. Valpen går inn til den andre hunden, og vil ha mat. Min hund gir fra seg et lite knurr, men valpen enser det ikke, og prøver seg likevel. Min hund knurrer mer høylytt, og valpen knurrer tilbake. Ender med at valpen bjeffer og knurrer ganske intensivt, før den omsider gir seg fordi hunden min ikke viker fra skålen(men jeg tror neimen ikke at han var langt fra å gjøre det!). Jeg leder valpen tilbake til sin skål, og lukker døren.

Ellers så skulle jeg plukke opp noe mat fra gulvet(våtfôr, grisete, skulle bare hive det opp i skålen), hvorpå valpen knurrer og glefser etter hånden min. Ikke noe voldsomt, men nok til at det kom noen bloddråper fra den ene fingeren min. Hunden min var tilstede i rommet, men ikke i nærheten av maten.

Da vi var ute på tur og i lek med andre hunder, så ble det kamp om en pinne. Det var ingen stor hendelse, men det var bare så tydelig at valpen var veldig eiesyk(knurring, tippet litt over fra bar lek++), og ikke hadde særlig respekt for de eldre hundene den lekte med. Den skulle på død og liv ha den pinnen.

Jeg har nå unngått konfrontasjoner når det gjelder mat siden, men må innrømme at jeg ble litt betenkt bla. pga hundens unge alder, og ser for meg at dette kanskje kan utarte seg senere. På andre områder er valpen bare snill, veloppdragen og grei :frantics:

Noen som har noen tanker om dette? Gode råd angående ressursforsvar, især matforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi forer hundene forer vi de alle sammen i samme rom å på likt, den som spiser opp sin mat først blir bedt om å gå ut av kjøkkenet, andre mann som er ferdig må også gå ut, dette gjelder for alle. Dersom en av hundene forlater sin skål, får ingen av de andre hundene LOV Å RØRE den skålen! Skålen settes bort med en gang, spis opp eller gå sulten. Hvis en av hundene prøver å stjele maten til en av de andre, sier jeg nei- tar jeg tak i halsbånd eller nakken og viser den tilbake til skålen sin. Amstaffen vår er kjempe dominant ovenfor sin mat, og prøver alt hun kan for å stjele av de andre, dette gjør også den ene staff hannen. Når vi forer hundene står vi der å følger med helt til de er ferdig. Selvom hunden er valp ville jeg ikke vært noe mindre streng mot den, hunden din overgir maten til valpen og vil ikke konfrontere valpen, da bør du ta tak i valpen å gi klar beskjed at sånnt er fy! - biter valpen deg i sinne fordi du tar fra den noe, ville jeg tatt han i fanget å lagt den på ryggen. Valpen min beit meg hele tiden når han var hormonellt-stresset, la han i fanget og holdt han fast, når han roet seg klødde jeg han og kosa han- slik at det ble positivt for han å ligge på rygg, nå elsker han det. Legg en godbit på gulvet, å når valpen prøver å ta den si "nei" og dytt valpen vekk, når valpen har ventet en liten stund gir du h*n godbiten, repeter!

Når du skal ta fra den noe gjør du slik: legg hånden raskt og fast med knyttet neve oppå godbiten/leken, press hånden i gulvet så valpen ikke har sjangs til å dra den fra den, ikke se på valpen, bare vent - valpen vil flytte seg og overgi beinet til deg, bruk hansker dersom du vil unngå evt bitt. Gå rett på sak å konfronter hunden med en gang. Dytt henda ned i maten til hunden før du forer, så tror den at du har vært der å spist først, ta i maten til hunden mens den spiser, oppfører den seg bra da- ros masse legg i evt godbiter, dersom hunden knurrer når du tar i maten, fjern hunden fra maten- ikke fjern maten fra hunden! Dytt den vekk og sett maten foran deg, når hunden sitter/legger seg flytter du deg så den kan spise, repeter! Du kan også begynne med å håndfore, så gå over til å legge mat i skålen mens du har en hånd nedi hele tiden.

Mine 2 hunder er ikke mat aggressive og hos mamma har vi maten stående fremme hele dagen, hun har en staffhanne, jeg har en hanne og en tispe, de kan reglene så de har ikke problemer med dette. Hos kjæresten min er det verre da tispen hans er meget dominant ovenfor mat og dette har smittet over på staff hannen hans også, der forer vi ca 2-3 ganger om dagen under "strenge forhold", hadde vi ikke gjort det hadde det blitt masseslagsmål på fire hunder.

Du kan lett lære valpen nye ting, bare repeter å vær bestemt, gi masse ros når den er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å gjøre en lek av det, sånn at de lærer seg at de alltid får tilbake maten eller gjerne noe enda bedre. Hvis valpen blir sint, kan jeg dytte den bestemt unna evt holde den rolig til den roer seg ned, så jeg tar konfrontasjonene og viker ikke uansett hva de gjør. Da lærer de seg at det ikke nytter å prøve seg i det hele tatt, samtidig som de får belønning for riktig oppførsel. Enten en bedre godbit eller lek og ros. Begge hundene mine hadde matforsvar som valper, bare på forskjellig måte. Cane satte øynene i meg han, og var helt klar på at jeg ikke skulle nærme meg maten 8 uker gammel, han var en ganske "sterk" valp. Zofia ble bare rasende, og heiv seg etter meg.

Det tok vel en uke eller to å få dette 100% vekk, så nå kan hvem som helst ta i fra de hva det måtte være.

Edit: Jeg svarte visst bare på deler av problemstillingen ser jeg nå. Jeg snakket altså om det valpen gjør i forhold til meg. Jeg korrigerer valpen hvis den ypper på min voksne hund, og jeg lar ikke valpen overkjøre den voksne hunden heller. Det er liksom jeg som skal styre alt, og ingen av mine hunder får lov til å være pøbler verken mot hverandre eller andre hunder. Jeg vet det skal enormt mye til før Cane sier i fra til min nå 6,5 mnd gamle valp, så hvis han rekker å gjøre noe så har det allerede gått for langt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her så ville ikke jeg heller latt valpen oppsøke den andre hunden når han spiser.

Eventuelt kan du lukke døren slik at den eldste hunden får matro :wub:

Her fungerte det bra med påfylling av skålen underveis, fyllte skålen med ca halveparten av mengden mat også fylte jeg på underveis. Da ble det plutselig positivt at noen beveget seg rundt hunden mens han spiste.

Ellers har jeg også latt han spise av skålen fra fanget mitt, fungerte bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i hvert fall sikkert, hvis denne valpen ypper i matfatet til feil hund, så er det ikke umulig at det er det siste den gjør. Jeg hadde ikke akseptert slike frekkheter, hos meg skal hundene få spise i fred for hverandre - selv om jeg fôrer alle fire på kjøkkenet, samtidig. Jeg hadde sikkert korrigert valpen fysisk før en hund gjorde det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...