Gå til innhold
Hundesonen.no

Hemangiosarkom

Bananen

Recommended Posts

Jeg vet det er relativt vanlig på Golden (og Schäfer). Men hvor vanlig er det sånn egentlig? Jeg mistet jo Amigo til djevelskapen. Han ble bare 5 1/2 år gammel.

Men jeg har ikke hørt om så ekstremt mange tilfeller her i Norge. Og det hadde ikke veterinæren heller.

Hemangiosarkom er en relativ sjelden krefttilstand som kommer snikende når du minst venter det. Svulsten er ondartet, og det tar som regel ett par måneder (i en ekstremt tidlig fase) fra diagnose til død. Med Amigo tok det omtrent en halvannen dag fra en ikke fullverdig diagnose til død. Svulstene vokser i blodkarene, og de sprekker gjerne.

Det som ofte er vondt med denne kreftformen, er at hundene som oftest ikke merker noe av den. Amigo gjorde ikke. Dvs. han var helt normal hele veien, til en dag der han plutselig skalv i bakbeina, hadde vansker med å legge seg korrekt ned. Og slet med å komme seg opp. Ett lite rift i sarkomet. Jeg føler meg utrolig heldig på både meg og Amigos vegne. At jeg var hjemme, og han ga meg tegn til at noe var riv ruskende gal. Enn at han skulle blødd i hjel alene, og jeg hadde funnet ham død på gulvet. Svulsten var altfor stor til å kunne opereres, og den hadde allerede sprukket opp en god del før de åpnet ham, og var allerede i metastaser.

Har du noen erfaringer med denne type kreft? Hvor gammel var i så fall hunden? Er det mulig at det kan være arvelig, bare at vi ikke har forsket så mye på det? Jeg vil rett og slett vite tanker og erfaringer rundt dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...