Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til god blåser/føner

bea

Recommended Posts

Jeg trenger tips og råd på en god blåser/føner til hund.

Jeg har 2 samojeder (og en puddel på fòr for veiviseren førehundskole).

Jeg trenger den til "daglig" pelsstell (blåse ut vann, sand,skitt og "kvist og kvast").

Den skal også brukers til å blåse pelsen tørr etter "full vask"/klargjøring til utstilling.(med vanlig føner tar det vel 6-7 timer å komme seg igjennom')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange med berner sennenhund og newfoundlandshund (og de kan jo også ha mye pels) sverger til føhnere fra Hund-1. Jeg har denne, og er godt fornøyd. Den blåser kraftig, men rimelig stillegående lell. Lufta som kommer ut er ikke plagsomt varm. Jeg bruker den for å blåse ut skit og sand i hundene etter grisete turer, og jeg bruker den for å få de tørre etter bad. Den er etter min erfaring effektiv og fin. Jeg kan også bruke den på helt tørre hunder for å få inn mer volum i pelsen - godt å få luft i pelsen av og til, og da ser du at sand og støv også forsvinner (du ser skyen over hunden, selv når du trodde den var ren), som jo er sunt for huden å få bort. Denne er relativt stor, men den er likevel såpass liten at det går an å ta den med seg i bilen på hytta/ferie/utstilling/what ever.

Det er ingen mirakelmaskin, det tar ratt 30-45 minutter å få en velpelset, gjennomvåt berner helt tørr. Men det klarer ikke andre føhnere jeg har forsøkt på kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Valpene har blitt store! Vil gjerne se oppdaterte bilder av resten av valpegjengen også 😍 Julehilsen fra Pod (8 mnd), Ild (1 år) og Floss (7 år).
    • Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...