Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassere problemhund?


MarieR

Recommended Posts

Hei! sjekket innom dette nettstedet ganske tilfeldig og har nettopp registrert meg.

gadd ikke lese igjennom alle innleggene, men leste at du hadde en problem hund. jeg har litt erfaring med problemhunder, ikke så mye men litt i og med at jeg bare er 16 år.

dom som jeg var, så jeg en nydelig papillon for et år siden og tenkte med en gang at denne lille engelen ville jeg adoptere. han var en smule reservert og de som ville omplassere han sa han var en allertiders hund når du ble kjent med ham. jeg kjøpte han. heldig vis er jeg ikke førstegangs eiger, hadde jeg vert det hadde det ikke gått.

det første jeg merket da jeg kom hjem var at han knurret helt vilt bare du bøyde deg over han, og det var ikke sjans i havet å løfte han. bare den første uka ble jeg bitt. han knurret når jeg skulle ta på han båndet, løfte han, gi han mat, få han ned fra sofaen alt mulig. det gikk ikke en dag uten at han bet etter meg.

poenget mitt med denne historien er at jeg faktisk klarte å forbedre denne ekstreme adferden hans til noe mye bedre. per i dag kan jeg løfte han, sette på han båndet, løfte han ut av sofaen.. uten at han lager en eneste lyd. grunnen til adferden hans var at han var ekstremt usikker, redd og en enorm forsvars posisjon. ved å bygge opp tilliten hans ved hjelp av trening og gjøre hverdagen hans til en bedre tilværelse kunne jeg håntere han uten å bli bitt. treningsmetoden var klikkertrening som bygger på positiv forsterking. i stede for å bli sint og irritert når han viste uønsket adferd forsterket jeg den positive adferden og den dårlige adferden forsvant etter hvert.

nå har jeg jo ingen peilig på hvordan du trener hunden din, men prøv det. om ikke annet til å lære han vanlig hverdagslydighet, det styrker tilliten mellom dere..jeg vil anbefale en bok som heter 100% positiv hverdagslydighet, der står det hvordan du kan trene hunden din til å ikke vise aggresivitet mot andre hunder. den er veldig bra beskrevet trinn for trinn. hvis du skulle være interesert=) blir kanskje litt feil å reklamere her, men boka finner du på canis.no

lykke til=)

skulle gjæne hatt hunden din jeg, om jeg hadde hatt kapasitet til flere...men har allerede to som jeg jobber men=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hei! sjekket innom dette nettstedet ganske tilfeldig og har nettopp registrert meg.

gadd ikke lese igjennom alle innleggene, men leste at du hadde en problem hund. jeg har litt erfaring med problemhunder, ikke så mye men litt i og med at jeg bare er 16 år.

Velkommen hit til dette forumet. Her er det vanlig kotyme å lese innleggene før man svarer slik at man faktisk vet hva man svarer på. Hvis du hadde lest innleggene til i hvertfall TS så er det ikke spørsmål om treningsmetoder, men om det er etisk riktig å omplassere en problemhund.

Dette er litt anderledes enn canis- men det finner du nok fort ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Nangijala her jeg; Det er hardt og brutalt, men en død hund har det ikke vondt. Det er du som må ta avgjørelsen for din hund, men når tanken først har slått deg, så mener jeg at da er det fint lite som kommer til å forandre seg både for deg og for hunden, ikke minst det forholdet dere har mellom dere. Jeg har avlivet hunder som jeg har ment har hatt problematisk adferd, de kunne sikkert ha blitt "rehabilitert" hos andre eiere, men jeg vil ikke gi fra meg ansvaret for en hund som jeg selv ikke stoler på.

Jeg syns du skal tenke på deg selv og at det skal faktisk være morsomt å ha hund, ikke bare slit..

Lykke til!

Denne støtter jeg til det fulle!

Om du fortsatt vurderer omplassering, så sett deg ned å skriv annonsen helt 100% ærlig, skrive ned alle de negative sidene hans, samt de positive. Legg det bort litt, ta det frem om noen dager og les gjennom. Er dette en hund du ville tatt til deg? De som har kunnskap nok til å håndtere en problemhund, vil ikke ha det. Jeg var jo igjennom dette i sommer, og jeg gjorde dette for min mann.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...