Gå til innhold
Hundesonen.no

Gurkemeie - naturens kortison


Kennel XO

Recommended Posts

En veninne av meg jobber på en kennel som driver med hundekjøring kommer ofte med info fra et miljø jeg ikke er så kjent med. Hun fortalte at de konsekvent ikke brukte kortison på hundene og i stede brukte krydderet Gurkemeie til leddbetennelser, muskelbetennelser, hudbetennelser, hunder med lever sykdommer osv. Jeg ble jo selvfølgelig nysgjerrig og søkte litt rundt dette og fant mye interesant info fra naturmedisin på folk, men fant ikke noe om erfaring med hunder. Derfor lurer jeg på om noen har prøvd dette og hvilke erfaringer de har? Finnes det bivirkninger eller kan man bruke dette på hund uten betenkeligheter?

For de som er interessert i å lese mer om Gurkemeie står det en del interesant her -

http://www.althelse.com/urter-&-nyttevekster/150-gurkemeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rekke opp hånden*

Jeg bruker Gurkemeie på Chicka, hun har forkalkninger i en hofte og et kne, er veldig fornøyd med det.

(hun får blåbær, gurkemeie og ingefær i kveldsmaten sin)

Takk for svar! :icon_redface:

Merker du noe forskjell på hunden din før og etter du begynte med gurkemeie? Hvor lenge har du prøvd det...og til slutt hvem fikk du tips av i forhold til å begynne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :icon_redface:

Merker du noe forskjell på hunden din før og etter du begynte med gurkemeie? Hvor lenge har du prøvd det...og til slutt hvem fikk du tips av i forhold til å begynne med det?

Jeg merker vel egentlig ar glycosaminen fungerer bedre fordi den egentlig bør ha ingefær/gurkemeie for å fungere maksimalt, spesielt ingefær (den er også antiinnflammatorisk).

Har vel egentlig fått anbefalt det veldig mange steder, har jo gått på massasje og fysioterapi skolen og der har vi blitt undervist av mange som kan mye om urter og mange av elevene der var også flinke innen naturmedisin.

Chicka har vel gått på denne "blandingen" i iallefall 2år om ikke mer.

og hvor mye får hun?:lol:

Hun får vel ca 3 dryss fra boksen, men dette er IKKE en dose jeg anbefaler osv, siden jeg syntes man skal prøve seg frem og se hvor mye hhunden tåler og responderer på.

-------------------------------------------------------

NB; man bør IKKE egenbehandle hunden sin med urter/naturmedisinen uten å ha snakket med fagperson innen dette, man bør også få en konsultasjon fra en dyrlege dersom hunden har hatt problemet over lengre tid (sånn, da har jeg advart, noe jeg syntes jeg bør)

-------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...