Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen hjerner som ikke har tatt juleferie enda?


HHC

Recommended Posts

Jeg skal nemlig skrive 3 sider om: "reflekter over etiske problemstillingar og utfordringar i møtet mellom medium og ulike kulturar" så om noen har en eneste idè om hva denne teksten kan handle om så rop ut! Jeg trenger også gode eksempler som mange har hørt om. Jeg har tenkt til å bruke Muhammedkarikaturene, men vet ikke helt om flere gode saker, forslag? Takker for all hjelp, stopper selv etter en halv side :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et grunnleggende problem knyttet til din problemstilling er "oss-dem"-dikotomien som ofte skapes og gjenskapes i media. Media presenterer noe som om det ikke gjelder leseren, leseren gies ikke rom for å føle seg inkludert i det det skrives om, da media anser det som en minoritet, og glemmer at også minoriteter leser aviser/ser på TV. Det skaper en fremmedgjøring og utestengelse, som er særdeles problematisk i et samfunn som anser seg som likestilt og kulturaksepterende.

En trenger ikke så drastiske eksemplene, og det er ikke de store grepene som må til for å endre dikotomikonstruksjonen - mye ville vært gjort med noe økt bevissthet blant journalistene og ei realt god ordbok og synonymordbok, så en ikke må skrive "de" og "dere" hele tiden...

Eksempler er for eksempel kjønnsnøytral ekteskapslov. Homofile kan ansees som en subkultur. Og når saken har blitt presentert og diskutert i media, har homofile gjerne vært "de andre", "dere der ute", og i hvert fall ikke en del av "oss".

Et annet eksempel er fra dagens nyheter på P4, hvor saken er single jenters (manglende) mulighet til å få assistert befruktning, og intervju med ei som dro til Danmark for inseminering. Selv under intervjuet med jenta klarte reporteren å framstille det som en liten særgruppe, noen helt andre, en minoritet, skaper kategorisering og fremmedgjøring og skyver unna "mainstream-befolkningen".

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at løsningen er at journalistene alltid skal skrive "vi homofile" og "vi ufrivillig barnløse", men det finnes mellomløsninger.

Oh, denne oppgaven vil jeg skrive, kjenner jeg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongosaken er jo virkelig spennende i denne sammenhengen. Også med tanke på hvordan sakens fremstilling har endret seg i prosessen. Nordmennene har gått fra uskyldige til skyldige til uskyldige. Først var det synd på dem, så på kongo og så på dem igjen. Mediene fremstiller Kongo som nærmest korrupt og i våre øyne "ute på viddene", men er det mediene eller kongo som egentlig er slik? Har de kanskje god grunn til å dømme norge? har norge flere svin på skogen enn vi tror? Er rettsystemet deres gjennomsyret av udeomkrati og korrupsjon? eller er kanskje saken mer reell en norske medier fremstiller dem?

i disse juletider kan man kanskje dra inn tsunamien også? hvordan ulike katastrofer får ulikt fokus utifra hvem det rammer? men det havner kanskje litt på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ideer!

Emma, hvorfor tok jeg ikke en laaang samtale med deg på Lillestrøm :whistle:

Setter selvfølgelig pris på flere forslag om noen andre har noe på hjertet :wub:

Fnis, du får si fra neste gang du har oppgave, så kan vi møtes i en eller annen hall!

Det verste er at jeg daglig i jobben får henvendelser fra elever og studenter som jobber med en eller annen problemstilling, og vil ha bakgrunnsinformasjon. Og mange formulerer seg på et vis som viser at de gjerne vil ha svaret på problemstillingen sin. Noen av oppgavene kunne jeg veldig tenkt meg å skrive, men det er ikke min jobb å gjøre leksene deres. Så jeg refererer til bøker, tekster og forskere/forfattere.

Men diskutere på Sonen kan jeg jo gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...