Gå til innhold
Hundesonen.no

Antall dager i juli/august

JailyTina

Recommended Posts

Jeg føler meg umåtelig dum som spør om dette, men hvor mange dager er det i juli og august? Er det virkelig 31 dager i begge de månedene? Driver og lager kalender for 2010 som julegave og jeg får det ikke til å stemme helt... :D Trodde det var sånn annenhver måned greie det med antall dager? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg føler meg umåtelig dum som spør om dette, men hvor mange dager er det i juli og august? Er det virkelig 31 dager i begge de månedene? Driver og lager kalender for 2010 som julegave og jeg får det ikke til å stemme helt... :D Trodde det var sånn annenhver måned greie det med antall dager? :P

Enkel huskeregel er knokeregelen. Altså man teller på knokene sine og starter med pekefingeren= januar, søkket mellom = februar. Knoker er 31 dager og søkk er mindre. Så det stemmer at det er 31 dager i både juli og august, bare tell, så ser du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er 31 dager i begge månedene.

Knytt nevene dine og hold de foran deg.

Start oppå knoken - januar. Nedi gropa - februar. Også videre. Når du er oppå toppen er det 31 dager, når du er nedi gropa er det 28/29/30 dager. Og holder du de to knyttede nevene inntil hverandre, får du to topper ved siden av hverandre (innerst på venstre hånd og høyre hånd) - 31 og 31, juli og august.

Edit: Gråtass har hatt samme barneskolelærer som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historie er at Keiser Augustus økte antall dager i august til 31 for å tilfredsstille sitt eget selvbilde, fordi han nektet å godta en måned som var kortere enn juli, som hadde fått navn etter Julius Cæsar.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...