Gå til innhold
Hundesonen.no

Russisk toy


Guest Stella

Recommended Posts

Da jeg var på dogs4all i går så jeg et par små, elegante og vakre hunder. De var, etter hva jeg har kunnet komme frem til, russiske toyer. Dette er en ny rase for meg, hvartfall at de er godkjent og faktisk ser ganske bra ut. Jeg trodde dette var en "dårlig mix laget raskt for å tjene lette penger i chihuahua-hysteriet" :hmm:

Jeg har prøvd å søke opp rasen på nett og har funnet en del info. Men det er lite info om hundenes egenskaper, annet enn at de er søte, liker å ligge innenfor jakka og løper fort... Jeg lurer altså litt mer i forhold til at de faktisk er hunder ;) Hvordan er de i gemytt med andre hunder (hvordan er de i flokk, og når de treffer andre hunder f.eks?), hvordan er de i bruk, som i agility f.eks? Hvordan er de med andre dyr, er det mye terrier i dem?

Og hvordan er helsen? Ser de kun sjekker patella. Er dette fordi rasekravene er få, eller er dette fordi det er lite arvelige ting?

Hvordan er de i avl? Veldig typisk dverghunder med fødselstrøbbel, få valper i kullene osv, eller er de gode i avlen? De har jo sunt eksteriør i forhold til avlen hvertfall.

Og så fant jeg en side der det nesten for alle fargevariantene sto at denne fargen var forbundet med defekter :D Er dette seriøst? Hørtes litt kjipt ut...

Håper noen kan hjelpe meg med all nysgjerrigheten min! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en veldig vanlig rase blant sonen-brukere altså :D

Jaja, håper noen svarer etterhvert, men jeg får tydeligvis begynne å kontakte oppdrettere av rasen for informasjonen ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg snakker nå av egen erfaring:

En russer er en kjempe flott rase! Men trenger en god flokk leder. De er veldig intligente og utnytter kjapt om "flokkleder" ikke er av den faste og bestemte typen..

De er også en rase som trenger å bli aktivisert selv om de er små, om ikke vil du få en hund som er meget oppstresset.

Får de sine daglige turer/aktiviteter er de en helt super familie hund. Jeg har selv 2 barn på 5 og 2 år. De fungerer helt supert sammen med dem. De passer perfekt for feks agillity. Sprettne og raske. Jeg vil si at dem har en god del terrier i seg. Tviler ikke på at dem kan trenes på feks spor.

Det er en gneldrete rase, spess om den ikke blir nok aktiviset. (selvfølgelig avhenger det også litt av individet) Jeg har ikke hatt noen helseproblemer på mine. Har hatt to kull og begge kullene ble født normalt. 2 valper i hvert kull. Om en ikke avler på for små russere så vil den somregel slippe keisersnitt. Rasen har rykte på seg for å være dårlige mødre. Begge mødre hos meg har vært supermødre så det er ikke basert på egne erfaringer, men vet om flere tilfeller der hundemor har nektet å ha noe som helst med valpene å gjøre. Jeg har sett tilfeller av Blue Alopecia på blå individer av rasen. Jeg oppfordrer alle til å ikke kjøpe valper etter foreldre med BA, eller selv å avle på hunder med dette problemet

Håper du ble litt klokere av dette :icon_cry: Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har jo for lengst vært inne og siklet på siden din, du har vakre hunder!

Hvor holder dere til hen? Hadde det vært mulig å komme på besøk en gang, kanskje på nyåret? Jeg tror jeg må oppleve hunder av denne rasen, så jeg får gjort meg opp en mening, vanskelig utifra beskrivelser.

Vet du om noen utstillinger i nær fremtid hvor det vil delta noen russiske toy?

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...