Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt feil treningsmetode?


sham

Recommended Posts

Hei:)

Ville bare høre hva dere syntes om denne "problemstillingen". (sorry langt innlegg :ahappy: )

Jeg har trent ganske mye med min hund på en hundeskole. Der har jeg trent mest LP1 momenter og begynt på LP2 momenter. Jeg veit han kan alle momentene, men at det er noe småpirk på noe før det er perfekt;) Føler at han er ganske flink da jeg har fått mange tilbakemeldinger fra instruktørene der og andre deltagere. Jeg tenkte derfor at jeg kunne skifte "beite" litt da jeg har vært på den hundeskolen lenge, og derfor prøve en annen hundeskole så jeg får litt andre erfaringer og tilbakemeldinger. Jeg trener forresten positivt, men med litt korrigering når jeg vet han kan det. Dette har jeg fått beskjed av disse på denne hundeskolen..

Jeg begynte derfor på en annen hundeskole for å prøve. Der trener de også positivt, men litt mere sånn klikker aktig (altså hunden skal tenke også gi tilbakemelding på det som er riktig, mens jeg har ikke brukt den metoden, men heller lokkemetoden også fjerne det). Og der virker det som min hund ikke kan ditt og datt ordentlig.. feks. Han kan det med hopp over hinder... Og det viste jeg til instruktøren, men hun ville at vi skulle stå ved siden av hinderet, ikke si noe og ikke gjøre noe. Bare gi godtbit når han snuste på det. Han snuste på det, men skjønte ikke bæret at han skulle hoppe over det når jeg sto ved siden av hinderet for det har han aldri gjordt. Derfor kunne han ikke det iflg h*n! men hvis jeg sa hopp, da gjorde han det.. Altså han kan ikke "tenke selv", jeg sier hva jeg vil at han skal gjøre og da gjør han det og det er han vant til. Det samme med fot. Jeg sier fot og han gjør det, men hvis jeg bare går så skjønner ikke han alltid det..

Jeg føler meg ganske dum når jeg er på kurs med h*n for jeg føler at han ikke kan en dritt, men det gjør han jo egentlig. Jeg får aldri skryt hvis det er noe han kan, utenom at det eneste han kan (iflg h*n) er fellesdekk, tannvisning og innkalling! Også er han jo glad da, det har jeg også fått skryt av! :D hehe

Hva hadde dere gjordt? har jeg virkelig feilet så mye med min hundetrening som jeg trodde var ganske bra inntil jeg begynte et annet sted!? Jeg var ganske hypp på å begynne å konkurere, men nå vet jeg sannelig ikke...

Gleder meg ikke særlig til å gå på kurset når jeg bare får dritt tilbakemeldinger, og det merker vel sikkert hunden også:( hehe

(Igjen sorry langt innlegg):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du ikke har feilet jeg. Du trener på den måten du synes er best for deg og din hund. Ingen av mine hadde kommet og satt seg skikkelig om jeg ikke hadde sakt kommandoen. Jeg bruker klikkeren i enkelte momenter i lydigheten, men hundene er ikke klikkertrent.

Jeg går kurs til flere forskjellige instruktører og plukker med meg det som fungerer for meg og den hunden (vi har 3 stk hjemme).

Stå på videre :ahappy:

(edit: rettet skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett begge to, både du og den nye instruktøren.

Hunden din kan øvelsene, når du gir ham kommando på hva han skal gjøre. Men, han kan ikke øvelsene i den grad at han tar initiativ til å gjøre det uten kommando! Å gå over fra lokking til klikkertrening kan ta en del tid, fordi øvelsene må læres inn på nytt, så og si, på hundens eget initiativ.

Om du vil konkurrere, i relativt nær framtid, ville jeg nok fortsatt på den måten du HAR trent. Om du har lyst å lære inn øvelsene også på denne måten, må du finne deg i å begynne på scratch, men jeg tror hunden din vil fatte ting ganske fort, når han bare skjønner at han må ta initiativ selv. Jeg tror også at det er bra for hunder å måtte tenke selv og ta initiativ, men man må gi dem tid til å skjønne det, og man må gå inn for det selv.

Jeg bruker selv en kombinasjon på mine hunder, under trening så krever jeg iblant ting de kan, som jeg har "lokket" frem, som sitt, dekk, stå, danse, rulle rundt, snurre rundt osv. Men f.eks apportering som vi holder på å lære inn nå, lar jeg hunden ta mer initiativ selv, og roser/belønner når de gjør noe riktig. "Gi hals" har vel vært begge deler, jeg har giret opp bikkja(lokket) så hun tar initiativ til å bjeffe, så roser jeg. Nå kan hun kommandoen, vi må bare roe ned kroppen. :D

Uansett hva du velger og gjør, lykke til! :ahappy:

(ellers, så tror jeg nok ikke de øvelsene han kan på kommando, blir dårligere av å gå ferdig det kurset du går på, du må bare se på alt som ny-innlæring, siden det jo er det det er for hunden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du ikke har feilet jeg. Du trener på den måten du synes er best for deg og din hund. Ingen av mine hadde kommet og satt seg skikkelig om jeg ikke hadde sakt kommandoen. Jeg bruker klikkeren i enkelte momenter i lydigheten, men hundene er ikke klikkertrent.

Jeg går kurs til flere forskjellige instruktører og plukker med meg det som fungerer for meg og den hunden (vi har 3 stk hjemme).

Stå på videre :D

(edit: rettet skrivefeil)

Bra du syntes jeg ikke har feilet helt da :ahappy: hehe Ja er enig det at jeg burdte ta det som er best for meg, men jeg føler at både jeg og bikkja er skikkelig dumme når vi er der :( Er litt vanskelig å forholde seg til hva som er best... Jeg trener på begge hundeskolene i uka og tror nok Tassen blir litt forvirra.. Ene dagen skal jeg gi komando, andre dagen skal jeg ikke si noe liksom... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som om du og hunden din fungerer kjempebra sammen og at dere har funnet en metode som fungerer for dere! Tror det eneste "dumme" du har gjort er å gå til en hundeskole som ikke bruker "din" metode. Men du kan jo få masse erfaring av det da.

Men hvis hunden gjør "det" når du ber om "det" så kan den "det" :ahappy: sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett begge to, både du og den nye instruktøren.

Hunden din kan øvelsene, når du gir ham kommando på hva han skal gjøre. Men, han kan ikke øvelsene i den grad at han tar initiativ til å gjøre det uten kommando! Å gå over fra lokking til klikkertrening kan ta en del tid, fordi øvelsene må læres inn på nytt, så og si, på hundens eget initiativ.

Om du vil konkurrere, i relativt nær framtid, ville jeg nok fortsatt på den måten du HAR trent. Om du har lyst å lære inn øvelsene også på denne måten, må du finne deg i å begynne på scratch, men jeg tror hunden din vil fatte ting ganske fort, når han bare skjønner at han må ta initiativ selv. Jeg tror også at det er bra for hunder å måtte tenke selv og ta initiativ, men man må gi dem tid til å skjønne det, og man må gå inn for det selv.

Jeg bruker selv en kombinasjon på mine hunder, under trening så krever jeg iblant ting de kan, som jeg har "lokket" frem, som sitt, dekk, stå, danse, rulle rundt, snurre rundt osv. Men f.eks apportering som vi holder på å lære inn nå, lar jeg hunden ta mer initiativ selv, og roser/belønner når de gjør noe riktig. "Gi hals" har vel vært begge deler, jeg har giret opp bikkja(lokket) så hun tar initiativ til å bjeffe, så roser jeg. Nå kan hun kommandoen, vi må bare roe ned kroppen. :D

Uansett hva du velger og gjør, lykke til! :(

(ellers, så tror jeg nok ikke de øvelsene han kan på kommando, blir dårligere av å gå ferdig det kurset du går på, du må bare se på alt som ny-innlæring, siden det jo er det det er for hunden!)

Takk for kjempe fint svar:) Det blir jo sånn at jeg må begynne på scratch hvis jeg skal følge denne metoden. Er jo litt kjiipt å begynne alt på nytt igjen nå som jeg har kommet så langt;) hehe Syntes litt synd på han når jeg bare står der og han ser skikkelig dumt på meg og lurer på hva jeg driver med :ahappy: hehe Må ha ganske mye is i magen da gett;) men jeg kan kanskje prøve litt forskjellig og se hva som er best.. Er ikke bare bare å trene hund :lol: hehe

Virker jo som om du og hunden din fungerer kjempebra sammen og at dere har funnet en metode som fungerer for dere! Tror det eneste "dumme" du har gjort er å gå til en hundeskole som ikke bruker "din" metode. Men du kan jo få masse erfaring av det da.

Men hvis hunden gjør "det" når du ber om "det" så kan den "det" :D sånn er det bare!

Ja jeg veit, men jeg viste ikke om at de brukte den metoden... Jeg gikk sånn sett på valpekurs med denne instruktøren, men på en annen hundeskole, og da var det ikke sånn i det hele tatt.. Så derfor trodde jeg ikke at det skulle være sånn heller. men men da får jeg iallefall andre erfaringer også ja:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempe fint svar:) Det blir jo sånn at jeg må begynne på scratch hvis jeg skal følge denne metoden. Er jo litt kjiipt å begynne alt på nytt igjen nå som jeg har kommet så langt;) hehe Syntes litt synd på han når jeg bare står der og han ser skikkelig dumt på meg og lurer på hva jeg driver med :ahappy: hehe Må ha ganske mye is i magen da gett;) men jeg kan kanskje prøve litt forskjellig og se hva som er best.. Er ikke bare bare å trene hund :D hehe

Bare hyggelig, er jo så morro å prate hund! :lol: Men altså, selv om du følger den metoden på den treningen, så tror jeg ikke det er så ille vanskelig for hunden din å skjønne forskjell, hvis det er på to forskjellige steder. Forrige hunden min var en engel og kjempeflink på kurs, men hjemme var det ikke snakk om å gidde å jobbe, de vet forskjell.

Så om du f.eks bruker et annet halsbånd for å markere at nå skal vi trene på "klikker-måten" eller evt andre klær(slik som på felt-søk i bruks, når hunden får dekken på, da vet den hva den skal gjøre, eller spor-sele før den skal gå spor, eller jakthunder som vet de skal på jakt når eiern har på seg jaktklærne sine osv.) så tror jeg hunden din skjønner tegningen ganske raskt. Om du følger instruktørens råd, så går nok dette her kjempefint, så blir det ikke helt bortkastete penger. :D

Og, andre treningsmetoder, andre erfaringer og andres meninger er alltid fint å få med seg, så kan man plukke ut det man liker. :D

(ellers så synes jeg det er bra at hunden din ikke hopper hinderet uten kommando, han vet da vel sikkert godt at han skal vente på kommando før han hopper, ellers får dere jo tjuvstart i konkurransene, det kan du si til treneren din!) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv hovedsakelig klikkertrening, men syntes likevel den nye hundeskolen tok dårlig imot dere.

Å vente ut hunden i all evighet er ikke riktig klikkertrening uansett, da måtte dere gått lengre tilbake i treningen og spurt om noe hunden hadde hatt større sjanse for å tilby selv.

Den nye hundeskolen burde forklart ting bedre enn det det høres ut som om de har gjort, og det er alltid noe å rose for!

Å få dere til å føle at dere ikke kan noe lenger, er skikkelig dårlig av dem syntes jeg!

Og hvis du skal ut å konkurrere snart, og hunden plutselig tror den skal hoppe uten kommando kan jo det ødelegge veldig på et evt stevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, er jo så morro å prate hund! :D Men altså, selv om du følger den metoden på den treningen, så tror jeg ikke det er så ille vanskelig for hunden din å skjønne forskjell, hvis det er på to forskjellige steder. Forrige hunden min var en engel og kjempeflink på kurs, men hjemme var det ikke snakk om å gidde å jobbe, de vet forskjell.

Så om du f.eks bruker et annet halsbånd for å markere at nå skal vi trene på "klikker-måten" eller evt andre klær(slik som på felt-søk i bruks, når hunden får dekken på, da vet den hva den skal gjøre, eller spor-sele før den skal gå spor, eller jakthunder som vet de skal på jakt når eiern har på seg jaktklærne sine osv.) så tror jeg hunden din skjønner tegningen ganske raskt. Om du følger instruktørens råd, så går nok dette her kjempefint, så blir det ikke helt bortkastete penger. :D

Og, andre treningsmetoder, andre erfaringer og andres meninger er alltid fint å få med seg, så kan man plukke ut det man liker. :D

(ellers så synes jeg det er bra at hunden din ikke hopper hinderet uten kommando, han vet da vel sikkert godt at han skal vente på kommando før han hopper, ellers får dere jo tjuvstart i konkurransene, det kan du si til treneren din!) :ahappy:

Ja jeg også syntes det er morro å snakke om hund;) hehe Stakkar de på jobben er vel ganske dritt lei om hvor mye jeg snakker om mine og andre sine hunder :D:D hihi:p men men så har en fått seg hund etter meg da, så såååå fælt kan det vel ikke være :(

Men i forhold til det med andre klær, andre halsbånd og forskjellige steder. Tror du han kommer til å skjønne det på et konkuranse sted. Skal jeg si kommando eller ikke liksom;) (skjønner at man må si det på feks stå under marsj, men hva med foten?)

Ja da får jeg bare være glad at jeg får andre erfaring og meninger også luke ut de jeg ikke syntes noe om :D

haha:p Ja det var et fint argument;) haha

Jeg bruker selv hovedsakelig klikkertrening, men syntes likevel den nye hundeskolen tok dårlig imot dere.

Å vente ut hunden i all evighet er ikke riktig klikkertrening uansett, da måtte dere gått lengre tilbake i treningen og spurt om noe hunden hadde hatt større sjanse for å tilby selv.

Den nye hundeskolen burde forklart ting bedre enn det det høres ut som om de har gjort, og det er alltid noe å rose for!

Å få dere til å føle at dere ikke kan noe lenger, er skikkelig dårlig av dem syntes jeg!

Og hvis du skal ut å konkurrere snart, og hunden plutselig tror den skal hoppe uten kommando kan jo det ødelegge veldig på et evt stevne.

Ja jeg har iallefall følt det at "åja nei det kan han ikke nei, ånei ikke det heller nei.. nei ok..." :( Jeg må jo si at jeg også jobber bedre når jeg får litt ros :lol: hehe Og det gjør hunden min også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg også syntes det er morro å snakke om hund;) hehe Stakkar de på jobben er vel ganske dritt lei om hvor mye jeg snakker om mine og andre sine hunder :D:ahappy: hihi:p men men så har en fått seg hund etter meg da, så såååå fælt kan det vel ikke være :D

Men i forhold til det med andre klær, andre halsbånd og forskjellige steder. Tror du han kommer til å skjønne det på et konkuranse sted. Skal jeg si kommando eller ikke liksom;) (skjønner at man må si det på feks stå under marsj, men hva med foten?)

Ja da får jeg bare være glad at jeg får andre erfaring og meninger også luke ut de jeg ikke syntes noe om :lol:

haha:p Ja det var et fint argument;) haha

Med klikkertrening sier man også kommando, etter hvert, når hunden har lært inn øvelsen. Så når du da evt skal i konkurranse, bruker du kommandoer. Det er bare i nyinnlæring man ikke bruker kommando, når hunden skjønner hva vi ønsker den skal gjøre, og har begynt å gjenta det for å oppnå ros/godbit, så legger man på kommando.

Men i forhold til andre klær, tenkte jeg mest på det i forhold til kurset nå, bare. :( Du må nok bestemme deg for en enkelt treningsmetode etterhvert, eventuelt litt av hver, men iallefall være konsekvent når du trener mot konkurranse. Sånn som på det kurset nå, så er det ikke så farlig at du trener forskjellig to ganger i uken, fordi det er to helt forskjellige ting for hunden. Det ene stedet gjør han det han kan, nemlig trener med deg på den måten dere pleier, og lærer inn nye ting på måten han er vant til. På det andre stedet lærer dere inn nye ting på en måte han ikke kan, det tar lenger tid, og skjer på en helt annen måte. Men om du går virkelig inn for klikkertreningen og dropper lokkingen, kan du kanskje forvente litt rot fra både din side, og hans side, en liten stund. Vanskelig å bytte treningsmetode! Om det bare er dette ene kurset du bedriver klikkertrening, tror jeg nok dere skal holde dere til lokking ellers, det høres jo ut som om det fungerer fint for dere.

Nå ser jeg at jeg skriver alt for mye, så nå skal jeg gå og legge meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med klikkertrening sier man også kommando, etter hvert, når hunden har lært inn øvelsen. Så når du da evt skal i konkurranse, bruker du kommandoer. Det er bare i nyinnlæring man ikke bruker kommando, når hunden skjønner hva vi ønsker den skal gjøre, og har begynt å gjenta det for å oppnå ros/godbit, så legger man på kommando.

Men i forhold til andre klær, tenkte jeg mest på det i forhold til kurset nå, bare. :ahappy: Du må nok bestemme deg for en enkelt treningsmetode etterhvert, eventuelt litt av hver, men iallefall være konsekvent når du trener mot konkurranse. Sånn som på det kurset nå, så er det ikke så farlig at du trener forskjellig to ganger i uken, fordi det er to helt forskjellige ting for hunden. Det ene stedet gjør han det han kan, nemlig trener med deg på den måten dere pleier, og lærer inn nye ting på måten han er vant til. På det andre stedet lærer dere inn nye ting på en måte han ikke kan, det tar lenger tid, og skjer på en helt annen måte. Men om du går virkelig inn for klikkertreningen og dropper lokkingen, kan du kanskje forvente litt rot fra både din side, og hans side, en liten stund. Vanskelig å bytte treningsmetode! Om det bare er dette ene kurset du bedriver klikkertrening, tror jeg nok dere skal holde dere til lokking ellers, det høres jo ut som om det fungerer fint for dere.

Nå ser jeg at jeg skriver alt for mye, så nå skal jeg gå og legge meg. :(

Du har virkelig vært til hjelp altså:D:D Tusen Takk:D Nå har jeg blitt mye mere klokere;) hehe

Så nå kan du sove med god samvitighet :lol: hehe:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, det er mulig jeg er skikkelig teit nå, men jeg skjønner ikke helt hvorfor hunden din skal gjøre ting på eget inititativ - særlig ikke ved hinderet. Jeg har en hund som mer enn gjerne hopper det jeg, uten kommando, og det eneste jeg får ut av det er at hun hopper det når hun ikke skal - og det vil man da ikke ha i konkurranse? :ahappy:

En hund som konkurrerer i lydighet er ikke spesielt lydig om den utfører øvelsene uten å ha fått kommando først - trodde jeg. Min hund kan fint apportere og hun, men hun får ikke lov å løpe og hente apportbukken når hun finner det for godt selv - noe av poenget er jo at hun skal gjøre det når jeg sier at hun skal.

Ikke misforstå meg nå, jeg bruker shaping selv under trening, men når øvelsene begynner å se ut som øvelser, så er vi ferdig med shaping, da skal hun helst bare gjøre det når hun får lov av meg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne hundeskolen du går på vil at hunden din skal utføre øvelsene uten kommando - og på min hund så ville det de påstår om din hund vært helt omvendt - hun er nemlig veldig glad i å hoppe hinder, men det betyr ikke nødvendigvis at hun kunne øvelsen hopp over hinder? At hun kan hente apportbukk, betyr ikke at hun kan øvelsen apport? Det hjelper fint lite at hun kan dekk under marsj (ja, jeg veit det er en klasse 2 øvelse, men vi trener bruks i tillegg, og der er dekk under marsj i D allerede, så hun kan - i teorien - begge deler) om det hun skulle ha gjort var å stå under marsj?

Jeg er forøvrig nøye med å ikke bruke spesielle klær/utstyr når jeg trener min hund. Hun skal være i treningsmodus når jeg ber henne, ikke fordi jeg har på meg riktig treningsvest, om du skjønner? Når vi driver med shaping, så skiller jeg på det og trening på øvelser ganske enkelt ved å ikke gi henne en kommando og ikke gi henne øyekontakt (vi trener jo på å holde kontakten også, så om jeg ser på henne når hun sitter i utgangsstilling, så vil hun selvsagt tro at det er det vi trener på) - da vil hun etterhvert begynne å tilby atferder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du syntes jeg ikke har feilet helt da :ahappy: hehe Ja er enig det at jeg burdte ta det som er best for meg, men jeg føler at både jeg og bikkja er skikkelig dumme når vi er der :( Er litt vanskelig å forholde seg til hva som er best... Jeg trener på begge hundeskolene i uka og tror nok Tassen blir litt forvirra.. Ene dagen skal jeg gi komando, andre dagen skal jeg ikke si noe liksom... :lol:

Du... du er ikke teit i det hele tatt! Du har lært det inn slik og hunden din er vant til det. Derfor synes jeg det er urettferdig at du faktisk gjør dette annen hver gang. Hunden kan det jo? Hvorfor i all verden skal han da brått begynne å ta eget initiativ? For så å ikke vise initiativ på neste trening? Hunden kan helt sikkert lære seg den siste metoden du har begynt på og er slettes ikke dum (det er ikke du heller), men da må du bestemme deg for hva du trives best med!

Lykke til, ikke lett å bli dratt mellom to ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
*klippe mye fornuft*

Skulle akkurat til å skrive det samme. Klikkertrening og at hunden tar initiativ er en fornuftig innlæringsmetode det. Men hvorfor skal du begynne på nyinnlæing når hunden kan øvelsen bra og syns det er gøy? Det kan være fornuftig å starte med nyinnlæring om hunden har en feil oppfatning av øvelsen/gjør den veldig dårlig, eller om den er trent med metoder som gjør at den forventer negative ting med øvelsen, men ingen av delene virker det som gjelder din hund, og da kan jeg heller ikke se noen grunn til å begynne på nyinnlæring av de øvelsene han kan. For det er jo det dere gjør på det nye kurset. Hunden kan hopp over hinder og på det nye kurset begynner dere å lære han samme øvelsen en gang til med en ny metode. Jeg hadde ikke giddi det om jeg hadde vært fornøyd med øvelsen som den er.

En annen ting er jo at om du må stå å vente hunden ut i all evighet så har du faktisk lagt lista for høy i forhold til at du jobber med en hund som ikke er vandt til å ta initiativ i treningen. Så lenge han ikke lykkes ganske fort så blir det bare frustrasjon hos hunden eller den syns det er kjedelig. Spør heller instruktøren om dere kan starte med noen øvelser hunden din ikke kan enda om det er viktig at øvelsene overhode ikke skal lokkes inn. Som Tone sier, de øvelsene hunden din kan vil du jo at den skal utføre på kommando. Når den allerede kan det har du ikke behov for at den kan hoppe uten kommando lenger. Men det er moro å lære seg nye måter å gjøre ting på, så om jeg hadde vært deg hadde jeg heller starta med noen nye øvelser som du prøver å lære inn med klikker, og da selvfølgelig starter med de grunnferdighetene du vil trenge til de nye øvelsene. Ikke tukle med de han allerede kan. Ihvertfall ikke i starten.

Jeg hadde trent gamlebernern min omtrent som du skisserer at du har pleid å trene. Når hun var ca 5 år gammel bestemte jeg meg for å begynne med klikkertrening på henne (en metode som forøvrig passa henne veldig bra). Da begynte jeg å bruke klikkern i de øvelsene hun allerede kunne som en sekundærforsterker, og de nye øvelsene vi starta med som hun ikke kunne fra før ble lært inn ved at hun skulle ta eget initiativ. Han jeg har nå har jeg ikke noe problem med å kombinere trening som forbindes med klikkertrening (hunden tar initiativet og former adferder uten lokking) med mer tradisjonell hundetrening der det fungerer best. For hunden eller resultatet trenger det ikke være noe galt i å kombinere, selv om du selvfølgelig ikke kan kalle deg ren klikkertrener :ahappy:

Edit: Når jeg sier det er fult mulig å kombinere mener jeg ikke at det er greit å trene en og samme øvelse med to forskjellige metoder annen hver gang. Det blir bare forvirring og hunden vet ikke hva som forventes av den. Men du kan lære deg klikkertrening og plukke det beste fra hver metode. Ble dette forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse fornuftig*

Spør heller instruktøren om dere kan starte med noen øvelser hunden din ikke kan enda om det er viktig at øvelsene overhode ikke skal lokkes inn. Som Tone sier, de øvelsene hunden din kan vil du jo at den skal utføre på kommando. Når den allerede kan det har du ikke behov for at den kan hoppe uten kommando lenger. Men det er moro å lære seg nye måter å gjøre ting på, så om jeg hadde vært deg hadde jeg heller starta med noen nye øvelser som du prøver å lære inn med klikker, og da selvfølgelig starter med de grunnferdighetene du vil trenge til de nye øvelsene. Ikke tukle med de han allerede kan. Ihvertfall ikke i starten.

*klippe enda mer fornuftig*

Akkurat det jeg har latt stå igjen her, er det samme som jeg tenkte på at jeg skulle ha skrevet, i går etter jeg hadde lagt meg. At det beste er nok å lære inn NYE øvelser med klikkertrening, dersom du vil det, og holde deg til den vanlige metoden din på de øvelsene han kan.

Du har iallefall fått mye fornuftige svar her i tråden, må jeg si! :ahappy: Har lært masse selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva hadde dere gjordt? har jeg virkelig feilet så mye med min hundetrening som jeg trodde var ganske bra inntil jeg begynte et annet sted!? Jeg var ganske hypp på å begynne å konkurere, men nå vet jeg sannelig ikke...

Gleder meg ikke særlig til å gå på kurset når jeg bare får dritt tilbakemeldinger, og det merker vel sikkert hunden også:ahappy: hehe

Dette er egentlig klassisk. Husk at det er ikke noe som heter gal eller riktig treningsmetode. Den du velger er rett, men poenget er at du må være konsekvent og gjennomføre den. Det har du ikke vært i dette tilfelle fordi du har byttet filosofi undeveis. Det er mange som gjør det, men da som en varig holdningsendring til hvordan man ønsker å trene sin hund. Du har for tiden det vi kaller for "crossover" hund. Som andre har nevnt, så bygger de to filosofiene på ulike kriterier og de lar seg dårlig kombineres. Derfor opplever du nå frustrasjon og usikkerhet fordi hunden gjør som den har lært; vente på kommando til å hoppe, mens den nå skal erfare at den blir belønnet ved selv å ta initiativet.

To uforenlige verdner...for å sette det på spissen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...