Gå til innhold
Hundesonen.no

Mac for dummies..

Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg har fått meg mac i dag *jippi*

Men jeg forstår ikke noe :innocent:

Hvordan får jeg Safari til å fylle hele skjermen og ikke bare sånn delvis?

Hvordan får jeg opp egenskaper til ett bilde jeg finner på nett og kan kopiere dette slik at jeg kan lage linker?

flere spørsmål følger garantert.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Enten grønt kryss øverst i venstre hjørne, eller så kan du «trekke» nederste hjørnet på høyre hånd (du ser det er tre streker nederst i hjørnet der) og tilpasse det slik du selv vil ha det.

2. Høyreklikk på bildet og velg «kopier bildeadresse» i menyen.

Lykke til! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Enten grønt kryss øverst i venstre hjørne, eller så kan du «trekke» nederste hjørnet på høyre hånd (du ser det er tre streker nederst i hjørnet der) og tilpasse det slik du selv vil ha det.

2. Høyreklikk på bildet og velg «kopier bildeadresse» i menyen.

Lykke til! :whistle:

Takk du er en engel :innocent:

Jeg fant tilslutt hurtigtastene for å kopiere/lime inn. Nå bare venter jeg på at neste problem skal dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har macen kommet med høyreklikk? he he, her bruker jeg ctrl- knappen for høyreklikk og utover det kan man dra ting i alle retninger på mac. Veldig fint:) Om du finner ett bilde på nett som du vil redigere bare drar du det over i redigeringsprogrammet og så åpnes det der:)

Om du er vant med pc er du sikkert vant med å bruke ctrl + et eller annet for å klippe, lime osv på mac har epletastet ved siden av space-knappen samme funksjon:)

Gratulerer med ett godt valg, håper du blir like fornøyd som meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups, skjønner jeg er litt i min egen verden i dag - for å gjøre høyreklikke slik MrsPowers sier, så gjør man slik jeg forklarte i min forrige post! :innocent:

Og helt enig, MrsPowers! Jeg jobber på skolens it-avdeling og får stadig studenter innom med alt annet enn Mac. Jeg blir like oppgitt hver gang når jeg prøver å scrolle. Det er jo så mye enklere på Mac!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortsette litt, sånn når jeg nå først er i gang! :ahappy: Er veldig glad i hurtigtaster, gjør alt så mye lettere (+ at det visstnok er bra for å unngå senebetennelse/musesyke i armene):

eple + M = programmet legges i menylinja.

eple + H = skjule programmet. F eks iTunes - det er fortsatt åpent og musikken spiller, men selve programvinduet er gjemt. Færre vinduer jo bedre spør du meg! For å få det fram igjen klikker du på ikonet for programmet.

eple + W = lukker programvinduet.

eple + Q = lukker programmet for godt.

Firefox:

eple + L = adresselinja

eple + K = søkeruta

Ellers er jeg veldig glad i spotlight (forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne). Husker ikke om det ligger ferdig hurtigtast på det (jeg bruker eple + space), men jeg bruker hurtigtasten og skriver rett og slett inn program/fil-navn og trykker bare enter for å åpne når spotlight har funnet riktig. Så slipper man å rote blant masse filer for å finne den riktige, sånn hvis man vet hva ting heter!

Finnes maaange flere av dem, søk gjerne på mac1.no. Mye fiffig der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg høyreklikker ved å bruke to fingre på styreflaten. Fungerer fint det :lol: Også synes jeg at scrollefunksjonen med to fingre er genial :)

Oooh da fant jeg ut hvordan jeg får opp bilde egenskaper/adresser.

Jeg har hatt Mac i to år nå. Veldig fornøyd, men jeg hatet Safari, men Firefox er kjempebra :D

Selv kjenner jeg at jeg savner fanene til vista, var så deilig å hoppe imellom vinduer uten å lukke fanene..

Men altså jeg har ingen eple knapp på min :ahappy: Jeg har derimot ett slikt "kulturminne" skilt/tegn på samme knappen som det står cmd. Ser ut som dem har fjernet eple tegnet. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjenner jeg at jeg savner fanene til vista, var så deilig å hoppe imellom vinduer uten å lukke fanene..

vet ikke helt om jeg skjønte deg rett da, men mente du å bytte mellom programmer uten å måtte legge ned tingene?

i så fall funker "kulturminnet" og den "innrykk"-knappen (tab tror jeg den heter men er ikke helt stø på sånne navn. iallefall den med en pil som treffer en vegg:P). da kommer alle åpne programmer opp og du kan bare velge det du vil ha. Om du mente å bytte mellom de ulike fanene i f.eks firefox bruker du ctrl + den tab- knappen til å veksle i mellom.

Og så finnes det en funksjon til som gir deg alle åpne programmer og vinder ved siden av hverandre i "bokser" på mørk bakgrunn, men det har jeg enda ikke funnet ut hvordan jeg får til frivillig (så langt bare skjer det plutselig her:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og eple + t for å få ny fane i firefox.

Selv bruker jeg aktive hjørner på macen, og synes at det er fantastisk. Dvs at jeg tar musen opp i høyre hjørne for å få oversikt over alle vinduene jeg har oppe, slik som dette:

Bilde1a.jpg

...og så tar jeg musen ned i høyre hjørne for å holde vekk fanene slik at jeg kan se hva som ligger på skrivebordet. Litt rart i begynnelsen, men et must etter hvert :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke iphoto noe særlig, men har du forsøkt eple+z?

På verktøylinja som alltid ligger øverst. Rediger - Angre. :)

Takk!

Begge deler funket, men jeg fikk desverre ikke fikset det bildet jeg alt har lagret. :)

Jeg tenkte ikke over den linjen som "alltid" er det, hvor er logiken i det liksom (for oss som ikke er fant med mac :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Kåre Lise

Takk!

Begge deler funket, men jeg fikk desverre ikke fikset det bildet jeg alt har lagret. :)

Jeg tenkte ikke over den linjen som "alltid" er det, hvor er logiken i det liksom (for oss som ikke er fant med mac :) )

finni ut av det? i iphoto under photos oppe til venstre finner du "revert to original" eller tilsarende på norsk. Nye iphoto har ett knotene fi ilsystem hvor de vil at du bare skal bruke programmet og ikke tukle med filer. Hvis du vil ha tilgang til disse så ctrl+klikk på iphoto library i finder og velg show package content da får du full tilgang til originaler og modda bilder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finni ut av det? i iphoto under photos oppe til venstre finner du "revert to original" eller tilsarende på norsk. Nye iphoto har ett knotene fi ilsystem hvor de vil at du bare skal bruke programmet og ikke tukle med filer. Hvis du vil ha tilgang til disse så ctrl+klikk på iphoto library i finder og velg show package content da får du full tilgang til originaler og modda bilder .

Jepp, jeg fant ut av det og fikk gjennopprettet og fikset på nytt. :)

Ja jeg syns filsystemet er veldig rart, men jeg tror jeg har klart å finne ut av hvordan jeg finner bildene. Første gangen fant jeg ikke tilbake til dem redigert bildene og holdt på å kaste mac ut vinduet og finne fram pacardbell uten 3-4 knotter og egene meninger om når den vil ha pause og slikt...

Men jeg tror jeg og mac er venner snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

2ne lærte meg forresten noe her om dagen :) (Og her har jeg hatt mac i 2 år :P )

Print screen er:

Eple + shift + 3 for hele skjermen

eller

Eple + shift + 4 for utsnitt av skjermen

Okay, da prøvde jeg dette. Men hvordan får jeg til å lime det inn igjen i textfile eller lignene?

edit: fant ut av det når jeg lukket noen faner *rødme pittelitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...