Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye bæsjing! HVorfor?

dorab01

Recommended Posts

Mine hunder blir foret på VoH. Den siste uken har de ikke villet ha maten sin som de pleier, det tok liksom lang tid før de spsite den opp dette har liksom bare blitt værre og værre i løpet av uken i går var det to som ikke ville spise i det hele tatt. Men de har også bæsjet da tre fire ganger så mye som de pleier. Mengden og konsistensen er den samme de har hatt hele tiden bare at det er mye flere ganger om dagen! Min eldste tispe greide å bæskje 7 ganger i går tre ganger per tur! Det har hun aldri gjort det er ikke mykt det som kommer ut men slik det alltid pleier å være og det er omtrent like mye mengde vær gang.

HVet noen hva det kan komme av? Og hva eg burde gjøre en stund fremmover for å regulere det tilbake igjen. Det er jo ett tegn til at det er noe som ikke helt stemmer med tanke på at ingen vil ha maten sin lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du fôret på V&H? Og hvilken mengde gir du?

Jeg ga for mye en periode, hadde misforstått hvor mye jeg burde gi, og det resulterte i dårlig matlyst i perioder (selvsagt, hun ble jo overfôra..) og mye avføring pga mengdene mat. Generelt får de mer avføring av ferskfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ormekur fikk de alle sammen for ca en måned siden. Mosjonen har jo gått litt ned men treningen har blitt trappet litt opp.De for også mat etter hvor mye mosjon de har hatt. Nei ikke til noe annet bortsett fra en grisehale de spsste for ca to dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spm.. er V&H'n din gått ut på dato? Har du sjekket det? Jeg var uheldig og kjøpte en utgått engang, Sofus ville ikke spise og når han først gjorde det så ble han slik som du forklarer... da begynte jeg å titte på ting...(han var ikke alltid like flink til å spise mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ormekur fikk de alle sammen for ca en måned siden. Mosjonen har jo gått litt ned men treningen har blitt trappet litt opp.De for også mat etter hvor mye mosjon de har hatt. Nei ikke til noe annet bortsett fra en grisehale de spsste for ca to dager siden.

Du skriver at treningen har blitt trappet opp. I og med at du skiller på mosjon og trening, regner jeg med det er lydighet, triks e.l du snakker om?

Jeg vet jo ikke hvordan du trener, men jo flere go'biter - jo mere bæsj... Og jo mindre mosjon, jo mindre forbrenning og mere bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men jeg trener MYE til utstilling og da vanker det kun lek og ikke gobiter. De to andre jeg trener lydighet med de for også kun ball og ikke gobit. Skall sjekke datoen. Og dette har aldri skjedd før og det er snakk om skikelig mye på alle hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men jeg trener MYE til utstilling og da vanker det kun lek og ikke gobiter. De to andre jeg trener lydighet med de for også kun ball og ikke gobit. Skall sjekke datoen. Og dette har aldri skjedd før og det er snakk om skikelig mye på alle hundene.

Det er jo nok med en uforsiktig påfylling ifra butikken det vettu :hyper: jeg bare henta en jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga for mye en periode, hadde misforstått hvor mye jeg burde gi, og det resulterte i dårlig matlyst i perioder (selvsagt, hun ble jo overfôra..) og mye avføring pga mengdene mat. Generelt får de mer avføring av ferskfôr.

Vil bare dra ut denne delen... er dette noe andre også sliter med?

Jeg personlig syns det blir mye MINDRE avføring av ferskfor... Her drites det engang i døgnet, og det er ikke store mengdene som kommer, i forhold til når de gikk på tørrfor. (men det er mer avføring når hundene får det frosset, enn når de får det ting faktisk, og om de KUN får vomoghundemat (ikke andre slakteavfall) så blir bæsjen brun når de får det frosset og grå når de får det ting. Vil vel anta de tar opp litt mindre av det når det er frosset da, siden kroppen bruker lenger tid på å fornødy og sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :hyper: Jeg, og flere andre, har stikk motsatt erfaring av V&H. Fordi det er så mye vann i V&H (eller ferskfôr), kommer det ut mye mindre avføring. Generelt fordøyer de denne type mat bedre også, siden den ikke inneholder karbohydrater som "fyllstoff".

Men jeg er selvsagt enig med deg i at mer mat = mer bajs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita baijser mye mindre etter overgangen til v&h, fra to ganger om dagen til en gang på morran. Da bare bittelitt=) mye bedre kosistens også :hyper:

Men Kita også hadde en periode hun ikke ville han mat. Satt ned maten og ho LØP fra den (noe ho aldri har gjort før) det samme hadde Ailo den samme tiden (som også går på v&h). De ville ikke spise...

kjøpte bare 20kg (for å se om V&H fungerte på Kita) den blir vel ikke gammel på litt over 20dager, den ligger i fryseren altså:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kita baijser mye mindre etter overgangen til v&h, fra to ganger om dagen til en gang på morran. Da bare bittelitt=) mye bedre kosistens også :hyper:

Men Kita også hadde en periode hun ikke ville han mat. Satt ned maten og ho LØP fra den (noe ho aldri har gjort før) det samme hadde Ailo den samme tiden (som også går på v&h). De ville ikke spise...

kjøpte bare 20kg (for å se om V&H fungerte på Kita) den blir vel ikke gammel på litt over 20dager, den ligger i fryseren altså :aww:

Kommer an på hvor lenge den har ligget på lager da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja håper det=) skal høre med han ved neste innkjøp hvor lenge det kan lagres fryst i en vanlig fryser før det ikke er bra lenger :hyper:

Hva er "vanlig fryser"? Husk at temperaturen kan være forskjellig fra fryser til fryser. Et kombiskap (frysedelen under kjøleskap) holder mye høyere temperatur enn en "vanlig" fryser som kun er fryser. En vanlig fryser kan holde ca -20grader, et kombiskap ca -5-7grader. I et kombiskap holder en grandis i en uke, og bør ikke brukes til oppbevaring av V&H (med mindre du bruker det opp på en uke da). I en fryser med -20grader, holder V&H til utløpsdatoen. Husk at man kan stille på temperaturen på en vanlig fryser, det er ikke sikkert den står på laveste temp. På nyere kjøleskap med frysedel på siden, kan tempen komme ned i -20grader, så det varierer fra skap til skap og fryser til fryser.

Edit: På et fryselager er tempen ofte -30 grader. Jo kaldere en fryser er, desto lengre holder varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "vanlig fryser"? Husk at temperaturen kan være forskjellig fra fryser til fryser. Et kombiskap (frysedelen under kjøleskap) holder mye høyere temperatur enn en "vanlig" fryser som kun er fryser. En vanlig fryser kan holde ca -20grader, et kombiskap ca -5-7grader. I et kombiskap holder en grandis i en uke, og bør ikke brukes til oppbevaring av V&H (med mindre du bruker det opp på en uke da). I en fryser med -20grader, holder V&H til utløpsdatoen. Husk at man kan stille på temperaturen på en vanlig fryser, det er ikke sikkert den står på laveste temp. På nyere kjøleskap med frysedel på siden, kan tempen komme ned i -20grader, så det varierer fra skap til skap og fryser til fryser.

Edit: På et fryselager er tempen ofte -30 grader. Jo kaldere en fryser er, desto lengre holder varer.

hmm skjønner:) har en fryser (ikke under/over kjøleskapdelen) hvis du skjønner:P dårlig på å forklare, men altså en enkel fryser.... kan jo måle hvor mange grader det er inni der en dag=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...da har jeg nok misforstått. Trodde de fikk mer avføring av det, synes jeg har fått den informasjonen. Og synes at det er sånn på min hund.

Men da er jo det en årsak strøket fra lista :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja håper det=) skal høre med han ved neste innkjøp hvor lenge det kan lagres fryst i en vanlig fryser før det ikke er bra lenger :ahappy:

Ca 1 år i dypfryser minns jeg å huske på -18, men det er da hentet ferskt ifra Trøgstad :) Men når det kommer til hvor lenge det har ligget på lager på dyrebutikken er jo noe annet...

og ang avføring.. så får man mindre ved ferskfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...