Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene, i huset eller i hundegård?


BClykke

Recommended Posts

Vi har vært hjemme med valpen vår fra vi fikk den frem til nå. I løpet av disse 4 mnd har vi gradvis tilvent han å være alene hjemme. Dette har gått bra- det eneste synlige tegnet på at han har været alene har vært at pynteputer i sofaen har blitt lagt på gulvet. Når jeg har observert han utenifra (uten at han har hatt anledning til å se meg)- har jeg sett at han "jager" og vokter en del fra vinduene (løper mellom de)

Vi har også en hundegård (ca. 10 m2) med isolert hundehus. Nå som realitetet om arbeid for begge er skrekkelig nærtstående er vi litt usikre på om vi skal ha han inne eller ute i gården. fordelen med å ha han inne er jo at det er varmt og godt og mange gode stoler og ligge i.

Nå ser det ikke ut til at han har hatt behov for å tygge i stykker noe mens han er alene, og det er bra. Samtidig vil vi ikke at han skal starte å kjede seg.

I hundegården vil det være mer å se på. Samtridig får han ro i hundehuset.

Noen som har innspill på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det kommer litt an på hunden. Noen trives best ute og andre best inne. Viss hunden roer seg ute i hundegården og ikke sitter å bjeffer og stresser, vil den nok ha det fint der. Men noen hunder blir opptatt av alt som skjer utenfor hundegården særlig viss det er mye folk/trafikk forbi.

Ellers kan jeg si at jeg veksler på det, jeg har hun ute i hundegård på dagtid, og skal jeg ut på ettermiddag/kveld er hun inne, og hun klager ikke på noen av delene :)

Så det jeg vil fram til er at det må vel prøveslitt fram.

Ja sånn forresten viss dere bor sentralt(byggefelt o.l) anbefaler jeg lås på hundegården, har en vennine som har opplevd at unger har sluppet ut hunden for at de ville leke med den, og dette er rett med en vei. De fikk lås på hundegården, men hun har flere ganger truffet barn med porten som syns det er dumt at hun låser, så de ikke kan lukke opp og leke med hunden ;) ( være glad med å bo usentralt ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er betenkelig til å la en hund stå ute i en hundegår en hel arbeidsdag dersom det er mulig for andre å komme inn på tomten. Kan være meg som er paranoid, men ja.. Dersom utebiten er under "kontroll" så er jeg enig med Rottisembla at det hele bunner ned i hva den spesifikke hunden er parat for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldinger. Vi oppfatter at hunden er mer sliten etter å ha vært ute i hundegården enn om han er alene hjemme inne. Jeg tror at så langt været tillater det så vil han nok få være i hundegården sin. Så får vi se ann hvordan dette går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han trent på å være alene i hundegården? Høres ut som dere har gradvis latt han være lenger og lenger alene inne. Om han skal være alene ute lenge bør kanskje det trenes på også? Samme som hvis man flytter til et nytt hus eller er på besøk hos noen så må man begynne litt "på nytt" med alene-hjemme-treningen.

Om han ikke har trent på å være gradvis lenger alene i hundegården ville jeg hatt ham inne den første tiden og parallellt trent alene i hundegården slik at dere kan bruke denne også om dere ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldinger. Vi oppfatter at hunden er mer sliten etter å ha vært ute i hundegården enn om han er alene hjemme inne. Jeg tror at så langt været tillater det så vil han nok få være i hundegården sin. Så får vi se ann hvordan dette går.

Det ville jeg ikke nødvendigvis sett på som positivt, med mindre du er sikker på at han er sliten fordi han sitter stille og rolig og titter på livet. Jeg ville i hvert fall vurdert muligheten for at han er sliten fordi han har en mye større oppgave enn når han er inne (nemlig å passe på hele tomten), eller at han er sliten fordi han som eple nevner ikke er trent til å være ute alene og derfor stresser.

Jeg vil ikke at mine hunder skal bli slitne når de er hjemme alene, jeg vil at de skal slappe av og føle seg trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg ikke nødvendigvis sett på som positivt, med mindre du er sikker på at han er sliten fordi han sitter stille og rolig og titter på livet. Jeg ville i hvert fall vurdert muligheten for at han er sliten fordi han har en mye større oppgave enn når han er inne (nemlig å passe på hele tomten), eller at han er sliten fordi han som eple nevner ikke er trent til å være ute alene og derfor stresser.

Jeg vil ikke at mine hunder skal bli slitne når de er hjemme alene, jeg vil at de skal slappe av og føle seg trygge.

Det er nettopp dette som gjør oss usikre. Jeg vil ikke gjøre noe som ikke er godt for hunden.

Jeg er enig i at om han skal være "sliten" så skal han bli "sliten" på riktig måte. I hundegården håper jeg at han blir "sliten" (på lik linje som etter trening) athar mye å følge med på og bruker hodet, ikke fordi han ev er utrygg eller redd.

Når vi observerer han fra huset, når han er i hundegården, er han stille og rolig. Jeg oppfatter det som han er mye mer på vakt når han er alene hjemme i huset (i de periodene jeg har observert han i den situasjonen).

Jeg vet jo ikke hvordan dette vil utvikle seg etterhvert, men jeg har gode naboer som følger med, og har lovet å si ifra om han ev bjeffer og stresser når han er alene hjemme i hundegården sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på bretons ressoneringer, og lurer på om hunden kan være sliten fordi den passer på tomten, og ikke "bare" huset når dere er borte og den står i hundegård? Dere må i alle fall være veldig bevisst på om dere vil ha den typen atferd, jeg har forstått det slik at hunden fremdeles er ganske ung? I så fall kan vokteatferd eskalere, og det høres jo i høyeste grad ut som om hunden har anlegg for dette, både inne og ute.

Hva med å begrense plassen hunden har inne? Lukke dører til rom med utsikt (eller bare trekke for gardinene?), sånn at han ikke kan løpe frem og tilbake forbi vinduene og passe på? Kan gangen og et soverom være en løsning? Det høres ikke bra ut om en hund skal "være nødt" å passe på på den måten.. Jeg synes ikke det er positivt på noen som helst måte at hunden blir sliten av å "følge med og se på ting", verken når den er inne eller ute. Og det kan ikke sammenlignes med trening, annet enn kanskje trening for vokting.. Dere gir jo hunden optimale sjanser for å bli en hund som vokter, er dere klar over det, og at den atferden hunden har innendørs når den er alene lett kan overføres til også å gjelde i hundegården?

Nå vet ikke jeg hvor i landet dere bor, men jeg ville også tenkt på kulde; hvor kaldt kan det bli? Har hunden pels til å tåle slik kulde? Vil den være så fornuftig at den går inn i hundehuset for å varme seg dersom det trengs? Har dere sett at hunden ligger rolig i hundehuset når den står ute? Er dere sikker på at hunden vil foretrekke å være rolig i hundehuset fremfor å være ute i hundegården og følge med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har noen betydning, men kanskje han slapper mer av i hundegården fordi han vet at dere er inne? Hva hadde skjedd om han hadde vært ute og dere hadde gått bort, eller kjørt et sted?

En annen tanke er at han kanskje har hørt at du har lusket rundt huset for å titte inn vinduet og derfor har han løpt litt rundt for å finne ut hva det er for en lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har noen betydning, men kanskje han slapper mer av i hundegården fordi han vet at dere er inne? Hva hadde skjedd om han hadde vært ute og dere hadde gått bort, eller kjørt et sted?

En annen tanke er at han kanskje har hørt at du har lusket rundt huset for å titte inn vinduet og derfor har han løpt litt rundt for å finne ut hva det er for en lyd :)

Vi har hatt han i hundegården når vi har gått vekk fra eiendommen. Da bjeffer han mer, enn hva om vi går fra han i huset. Iflg naboen roer han seg når han ikke ser oss lengre. Når vi kommer tilbake hender det oftes at han kommer rundt hjørnet og strekker seg, og jeg antar at han har liggget i hundehuset sitt. Men det er en antagelse:-)

Det kan hende at han merker at jeg har "snust" rund huset og tittet inn. Når jeg har observert han så har jeg stått et stykke unna og sett. Det er da jeg har sett denne "jaginga" mellom de ulike vinduene i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...