Gå til innhold
Hundesonen.no

Julegaver til en 9 åring

Margrete

Recommended Posts

Da jeg var 10 år fikk jeg chaps i julegave av mamma, det var skikkelig stas :)

Hva med ridetimer/rideleir etc?

Hun går på rideskole og rideleir har vi alt blitt enige om.... men chaps er jo litt kult da. Da kan hun ri i olabuksene sine (hun hater vanlige ridebukser)

Flere ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig tom for ideer til julegaver til min datter... Kan noen hjelpe meg med noen forslag. Hun liker cd'r så den er grei.

Ellers er det liksom ikke noe hun bryr seg voldsomt om, annet enn hest. Hjelp?

Børster til yndlingshesten, hestefilmer, hjelm, ridestøvler, sikkerhetsvest? :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå... det er bare 10 år siden jeg var som datteren din.

Jeg vet ikke om hun liker å lese, men hestebøker var ihvertfall kjempestas. Det er faktisk fortsatt stas egentlig!

Ellers så vil jeg absolutt anbefale å dra innom en hestebutikk og be om hjelp der. Jobbet selv en liten periode i en sånn butikk, og hjalp mange foreldre med å finne gaver. Bare husk byttekort, alltid kjekt å ha.

Evt. varme ridehansker nå som vinteren nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :twisted: Ikke stopp

Ridehansker/votter er kjøpt inn :whistle:

Filmer og bøker skal sees nærmere på. Er jo helt håpløst dette, for hun bryr seg jo ikke om noe annet. Hun har strengt tatt alt hun trenger ellers også. Vurderer å kjøpe en helgetur til Langedrag som julepresang da, hmm tenke videre på den ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestefilmer som ti år gamle jenter liker (og sikkert allerede har sett ...)

Flicka

Hidalgo

Stuntrytteren (denne fikk jeg som tiåring, og jeg vil tippe at jeg har sett den rundt 300 ganger)

Hestehviskeren

Seabiscuit

Villhesten (fiiiiine, fiiine, fiiine norske filmen!)

Spirit

Den sorte hingsten

Nydelig filmer altså ... Ellers vil jeg anbefale chaps (det ønsker jeg meg og, det er helt genialt), egen ponni (ja, det er obligatorisk på ønskelister), hestebøker (serier jeg likte som rundt-tiåring: Kate-serien, Sølvhingsten-serien, Britta og Silver osv .. Endel av disse får man sikkert tak i i nettbutikker). Faktabøker likte jeg også, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flicka

Hidalgo

Stuntrytteren (denne fikk jeg som tiåring, og jeg vil tippe at jeg har sett den rundt 300 ganger)

Hestehviskeren

Seabiscuit

Spirit

Den sorte hingsten

Silkesvarten! Den er fiin :twisted:

Hva med hestedataspill, slike bøker, hesteplakater og medlemskap i Pennyklubben! Jeg var medlem der i mange år og fikk mange morsomme pakker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flicka

Hidalgo

Hestehviskeren

Seabiscuit

Spirit

Den sorte hingsten

Nydelig filmer altså ... Ellers vil jeg anbefale chaps (det ønsker jeg meg og, det er helt genialt), egen ponni (ja, det er obligatorisk på ønskelister), hestebøker (serier jeg likte som rundt-tiåring: Kate-serien, Sølvhingsten-serien, Britta og Silver osv .. Endel av disse får man sikkert tak i i nettbutikker). Faktabøker likte jeg også, forresten!

Jeg å :ahappy:

Og jeg kan fortsatt se den igjen og igjen :twisted:

(mens vi snakker om drømmemenn, han er litt kjekk han Al også sant? :whistle: )

Ellers, egen ponni ja :aww: og Britta og Silver bøkene!

Aja er lur hun :D

Av hestefilmer må jeg legge til

Over alle hinder (med Elisabeth Taylor faktisk, en sann historie om en 16 årig jente som vant grand national) og

Over nye hinder (en oppfølgingsfilm om en ung jente som kommer til OL i feltritt)

... nå ble jeg helt revet med her.. hest er best og sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å :ahappy:

Og jeg kan fortsatt se den igjen og igjen :whistle:

(mens vi snakker om drømmemenn, han er litt kjekk han Al også sant? :aww: )

Ellers, egen ponni ja ;) og Britta og Silver bøkene!

Aja er lur hun :D

Av hestefilmer må jeg legge til

Over alle hinder (med Elisabeth Taylor faktisk, en sann historie om en 16 årig jente som vant grand national) og

Over nye hinder (en oppfølgingsfilm om en ung jente som kommer til OL i feltritt)

... nå ble jeg helt revet med her.. hest er best og sånn :P

*Fnis* Jeg tok og helt av kjente jeg! (Al er kjempekjekk ... sukk ...) Britta og Silver lånes med jevne mellomrom på biblioteket enda :twisted: Åh, de to filmene du anbefalte hørtes kjempekjekke ut! Må prøve å få tak i de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså, jeg var hestejente i tre måneder da jeg var ung - det vil si at jeg slukte alt jeg fant av hestebøker en sommer (red gjorde jeg for første gang i år, liksom...), og jeg elsket Britta og Silver-bøkene. Men jeg fikk ikke lest alle, og nå lurer jeg på hvordan det gikk. Hun kjøpte en hest sammen med ei venninne, og skulle få det første føllet, men det ble sykt. Og mer husker jeg ikke. Jeg burde kanskje lese de bøkene på nytt, og få lånt de andre? Er de like gode i min alder, mon tro???

Jeg leste også to Follyfoot-bøker, men de var mer avsluttende. Britta, derimot, er jeg ikke ferdig med kjenner jeg nå. Det river og røsker i barndomsminnene mine her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britta, derimot, er jeg ikke ferdig med kjenner jeg nå. Det river og røsker i barndomsminnene mine her!

Du kan få låne hele serien av meg :whistle:

Med unntak av den aller siste boken. Den VIL jeg gjerne ha tak i om noen vet hvor.

*i min alder...*huffåhuff*

Ellers kan jeg grave litt på loftet til min skjønne mor, har en mistanke om at hun har tatt vare på alle bøkene til sin, den gang, hestegale datter; Ponny-gjengen, Jill-bøkene og diverse frittstående historier :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...