Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen råd ang meniskoperasjon?

dsg

Recommended Posts

Jeg har akkuratt kommet hjem etter en meniskoperasjon.Fikk beskjed at allt jeg trengte å vite sto i papirene som jeg fikk med meg hjem.Men det står ikke noe om bøying av kneet (beinet),og når eventuelt jeg kan gjøre det.Er det noen her inne som har vært igjennom dette,og kan gi meg noen gode råd ang dette og andre ting???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkuratt kommet hjem etter en meniskoperasjon.Fikk beskjed at allt jeg trengte å vite sto i papirene som jeg fikk med meg hjem.Men det står ikke noe om bøying av kneet (beinet),og når eventuelt jeg kan gjøre det.Er det noen her inne som har vært igjennom dette,og kan gi meg noen gode råd ang dette og andre ting???

Aktiviteter

Du bør holde benet høyt, på en krakk eller liknende, når du er i ro de første dagene. Du kan bruke en ispose på kneet hvis det er hevelse. De første to til tre dagene etter operasjonen skal du ikke belaste benet med full tyngde, men bruke krykker. Deretter kan du belaste gradvis med full tyngde. Bruk krykker og avlast kneet delvis dersom det har lett for å hovne opp. Løft, bøy og strekk i kneleddet så ofte du kan. Ikke bøy kneet til over 90 grader den første uken. Du kan svømme og sykle når det føles behagelig. Løping bør unngås i seks uker. Du vil få rekvisisjon til fysioterapi dersom det er behov for det.

Rappet herfra: http://www.avivahelse.no/visartikkel.asp?art=443

Edit: God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteter

Du bør holde benet høyt, på en krakk eller liknende, når du er i ro de første dagene. Du kan bruke en ispose på kneet hvis det er hevelse. De første to til tre dagene etter operasjonen skal du ikke belaste benet med full tyngde, men bruke krykker. Deretter kan du belaste gradvis med full tyngde. Bruk krykker og avlast kneet delvis dersom det har lett for å hovne opp. Løft, bøy og strekk i kneleddet så ofte du kan. Ikke bøy kneet til over 90 grader den første uken. Du kan svømme og sykle når det føles behagelig. Løping bør unngås i seks uker. Du vil få rekvisisjon til fysioterapi dersom det er behov for det.

Rappet herfra: http://www.avivahelse.no/visartikkel.asp?art=443

Edit: God bedring :)

Tusen takk for fint svar. Jeg Googlet det,men fikk så mange svar at jeg ikke gadd å sjekke alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Tusen takk for fint svar. Jeg Googlet det,men fikk så mange svar at jeg ikke gadd å sjekke alle :hug:

Hvordan har det gått med deg. Jeg skal operere menisken på fredag og er litt spent. Gå på krykker i 7 dager er helt uaktuelt kjenner jeg, jeg er ikke så veldig god på å ta det med ro :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...