Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Og noen drar på utstilling mer enn andre. Da blir hunden stuet først inn i bilbur i kanskje opptil flere timer på vei dit, den er kanskje i bur på hotell, den er i bur på utstillingen og den er i bur på vei hjem.

Jeg sier ikke at dette rettferdiggjør bruk av bur hjemme, men når man snakker om at man påfører hunden unødig "ubehag" ved å la den sove i bur hjemme så blir jeg litt provosert av at folk støtter det "ubehaget" hundene har av å bli dratt rundt på forskjellige utstillinger, gredd på, klippet, stusset, puttet i bur, dratt rundt i ringen og alt som komer med utstilling for at VI som eiere skal få bekreftelse for hunden vår.

Jeg har faktisk tatt opp dette tidligere i tråden (forventer ikke du skal huske det, selv om kanskje har lest alt), fordi jeg også reagerer på masse burligging i slike perioder. Jeg får dårlig samvittighet ovenfor mine hunder når jeg er på slike helger, enten det er utstilling eller agility eller kurs. Hva andre får, får være opp til de, men jeg begrenser burbruken så mye jeg klarer. Hundene mine er ikke i bur på hotellet, og jeg setter de sjelden i bilen i pauser bare fordi jeg "kan". Jeg har de sammen med meg mest mulig. Bur i bil bruker jeg selvsagt, pga sikkerhet.

Men uansett åssen du vrir og vender på det, så er det likevel stor forskjell på å være i bur til/fra/under utstilling noen helger i året, kontra å være i bur om dagen og/eller natten hele resten av året.

Tusen takk for utfyllende beskrivelse! Utfra det du skriver burde det jo fint være mulig å ta med seg en venn/venninne/underbetalt skoleelev, og et bur du holder åpent? Hvis man ønsker å ikke bruke bur andre steder enn i bilen, mener jeg?

Det var jo en veldig god idè! :x Lurer bare på hvor jeg skal finne underbetalte skoleelever..? :x Som nødvendigvis har pittelitt interesse av å være på en utstilling da. Haha, når jeg tenker meg om, blir det jo nesten som å ha med egen butler! :x

Pleier å dra med meg gubben på agilitystevner, som bærer, lufter og diverse alt-mulig-mann. Men utstillinger? neitakk, der går grensen! Han takler ikke så masse styr over noe så lite viktig som utstilling.. :rolleyes: Er jo heller ikke alltid han har anledning til å være med, gidder å stå opp for å være med, eller i det hele tatt har interesse av å være med for å sitte og se på noe han synes er ganske kjedelig, og da må jeg dra alene. Så da er jeg nok prisgitt meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

synes det blir så trangsynt å rakke ned på de som bruker bur. er så utrolig mange andre ting i manges hundehold som er langt mere ille. ..... å frata hunder sine behov. mosjon, daglig omsorg, aktivitet,kjærlighet, boforhold osv. mange hunder som har dårlig livskvalitet, som ikke nødvendigvis er i bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det blir så trangsynt å rakke ned på de som bruker bur. er så utrolig mange andre ting i manges hundehold som er langt mere ille. ..... å frata hunder sine behov. mosjon, daglig omsorg, aktivitet,kjærlighet, boforhold osv. mange hunder som har dårlig livskvalitet, som ikke nødvendigvis er i bur!

Og så? Er det greit at jeg sulter bikkja mi? Det er jo ikke så ille som at naboen slår sin?..

Det finnes alltid noe som er verre. Det betyr ikke at man ikke bør søke et optimalt liv for sin egen hund av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et optimalt liv er jo en hverdag med nok mosjon(i henhold til rase), mat, omsorg, trening , vann, frisk luft osv..... det ene utelukker jo ikke det andre. det at en hund får mat og ikke blir slått, betyr jo ikke at den har det så ****** bra for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Det er ingen her inne som ALDRI bruker bur. Eller som har uttrykket det.

Men, når du først skriver det så må jeg spørre om noe. Er virkelig det å ha hund i bur på utstilling en nødvendighet?? Er det slik at man må ha det? I følge reglemanget?? Spør siden jeg ikke vet og syntes at det virker som en måte å gjøre hundeholdet lettere for eier, så sant man ikke har mange hunder med på utstilling, og ikke nødvendig for hunden.

Hmm, jo..?

Jeg er ikke i mot bruk av bur i bil, på stevner o.l, men jeg selv bruker det aldri. Har aldri i hele mitt liv eid et eneste bur faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke sagt. Men en hund som får mosjon, trening, mat osv osv vil jeg påstå har et mer optimalt liv enn en som får mosjon, trening, mat osv men som også må ligge i bur over lengre tid.

ja det er jeg enig i...... men en hund som ikke får disse tingene, men ikke er i bur, har det værre enn en som får dekket alle behov , men må tilbringe noen fåtall timer i bur av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jeg enig i...... men en hund som ikke får disse tingene, men ikke er i bur, har det værre enn en som får dekket alle behov , men må tilbringe noen fåtall timer i bur av og til.

Meeen.. den ville hatt det helt optimalt dersom den i tillegg slapp bur. You see? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har forsåvidt et valg når det gjelder bruk av bur på utstilling. Men jeg velger det for hunden sin del - jeg har en tispe som lukter over gjennomsnittet godt, og selv om utstilling er spennende med alle hundene, folkene, luktene osv, så er det også slitsomt for henne når alle skal snuse i rompa på henne. Jeg kunne valgt å la være og dra på utstilling med henne - men jeg velger også det for hunden sin del. Det er ingen andre steder hun får så god miljøtrening på hund som nettopp på utstilling. Pro's ond con's og alt det der..

Jo, jo, jeg skjønner godt at du vil beskytte hunden. Og miljøtrening er alltid topp å få med seg, men det kan man vel også få ved bare å dra dit uten å ha med tre andre hunder (og da snakker jeg ikke om deg, men generellt) hvor de to andre må sitte i buret mens den ene er med rundt.

Det er sikkert pro`s and con`s for alt. :x :x

Jeg har faktisk tatt opp dette tidligere i tråden (forventer ikke du skal huske det, selv om kanskje har lest alt), fordi jeg også reagerer på masse burligging i slike perioder. Jeg får dårlig samvittighet ovenfor mine hunder når jeg er på slike helger, enten det er utstilling eller agility eller kurs. Hva andre får, får være opp til de, men jeg begrenser burbruken så mye jeg klarer. Hundene mine er ikke i bur på hotellet, og jeg setter de sjelden i bilen i pauser bare fordi jeg "kan". Jeg har de sammen med meg mest mulig. Bur i bil bruker jeg selvsagt, pga sikkerhet.

Har lest alle sidene, men husker desverre ikke alt som er skrevet der. :x

Men uansett åssen du vrir og vender på det, så er det likevel stor forskjell på å være i bur til/fra/under utstilling noen helger i året, kontra å være i bur om dagen og/eller natten hele resten av året.

Jepp, vet det. Derfor jeg skrev at dette ikke rettferdiggjør bruk av bur hele døgnet, hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen.. den ville hatt det helt optimalt dersom den i tillegg slapp bur. You see? :x

ja det ser jeg. :x men poenget mitt var at det er lett å si at bur er fy, men å frata hunder mosjon osv, er liksom akseptert i mange sammenhenger. det er det jeg synes er tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det ser jeg. :x men poenget mitt var at det er lett å si at bur er fy, men å frata hunder mosjon osv, er liksom akseptert i mange sammenhenger. det er det jeg synes er tragisk

Igjen; at det alltids finnes noe verre, rettferdiggjør ikke andre ting. Med andre ord: at det finnes hunder som ikke får nok mosjon, mat eller hva det nå skal være, rettferdiggjør ikke de timene dine, eller andres hunder, ligger i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jo..?

Jeg er ikke i mot bruk av bur i bil, på stevner o.l, men jeg selv bruker det aldri. Har aldri i hele mitt liv eid et eneste bur faktisk.

Da beklager jeg. Trodde ingen i denne diskusjonen aldri brukte bur. :x

Hvordan sikrer du hund i bil da?? Ble skikkelig nysgjerrig jeg nå. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; at det alltids finnes noe verre, rettferdiggjør ikke andre ting. Med andre ord: at det finnes hunder som ikke får nok mosjon, mat eller hva det nå skal være, rettferdiggjør ikke de timene dine, eller andres hunder, ligger i bur.

greit nok , men det kan man ta i en annen debatt. . . .(har endel meninger om det også jeg gitt :x )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har forsåvidt et valg når det gjelder bruk av bur på utstilling. Men jeg velger det for hunden sin del - jeg har en tispe som lukter over gjennomsnittet godt, og selv om utstilling er spennende med alle hundene, folkene, luktene osv, så er det også slitsomt for henne når alle skal snuse i rompa på henne. Jeg kunne valgt å la være og dra på utstilling med henne - men jeg velger også det for hunden sin del. Det er ingen andre steder hun får så god miljøtrening på hund som nettopp på utstilling. Pro's ond con's og alt det der..

Hvordan får du god miljøtrening på hund til å gå sammen med at andre bikkjer ikke skal få snuse henne i rumpa? Er ikke det å snuse i rumpa på hverandre ganske typisk hund?

Hvis man da ikke reiser på utstilling, og da ikke bruker bur til/fra/under utstilling, kan man da bruke den 'overskuddstiden' til å ha hunden i bur nå og da hjemme hvis man føler at man trenger det? De fleste her mener jo ikke at de vil ha hunden sin i bur hver dag/natt hele året, hos de fleste virker det som om det handler om spesielle situasjoner som ikke inntreffer så ofte, men som folk FORTSATT mener at man bør finne andre løsninger på. Og når noen er så sta, så kan andre også være like sta og si at 'jammen da bør ingen reise på utstilling/ta med seg hunden i bil/whatever fordi atte hunden da må være i bur'. Det blir helteit for meg, men. (denne var ikke ment spesielt mot deg, Huldra)

Hmm, jo..?

Hva bruker du i bil da? Eller har du ikke med hundene i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok , men det kan man ta i en annen debatt. . . .(har endel meninger om det også jeg gitt :x )

Vi kan gjerne ta det her, for det har blitt tatt opp her mange ganger før. Siden vi er på reprise nr 65, skader det sikkert ikke med enda en..! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - er du faktisk så påvirket av den moderne burbruken at du ikke kan se for deg at det finnes noen (massevis) av hundeeiere som ALDRI noensinne har hatt et bur til sin hund? DET skremmer meg litt, faktisk.

Vet om en hel haug folk som aldri har sett noe bruk i å ha et bur - de har hunden bak baksetet, eller på gulvet et annet sted i bilen, de lar hund være familiemedlem som lever i huset som menneskene, hvis de har med seg hunden på stevner, ferier, i butikken - ja da binder man enten hunden fast - eller så får noen i famliien holde hunden.

Tro det eller ei, et liv totalt fritt for hundebur funker helt utmerket for tusenvis av hundeeiere i Norge.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du god miljøtrening på hund til å gå sammen med at andre bikkjer ikke skal få snuse henne i rumpa? Er ikke det å snuse i rumpa på hverandre ganske typisk hund?

De snuser henne jo i rompa - nesten hele tiden, nesten alle sammen. Hun lukter nemlig litt over gjennomsnittet godt. Noen tisper lukter bedre enn andre rett og slett, og det kan bli litt slitsomt for henne i lengden. Derfor får hun noen pauser fra dette innimellom, og det får hun bare hvis de andre hundene ikke slipper til rent fysisk. Ikke alle som har hund tenker over dette og bryr seg ikke om at hunden deres står klistret med nesa i rompa på en stakkars liten tispe hele tiden. Da er det min jobb å skjerme henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Kristin - er du faktisk så påvirket av den moderne burbruken at du ikke kan se for deg at det finnes noen (massevis) av hundeeiere som ALDRI noensinne har hatt et bur til sin hund? DET skremmer meg litt, faktisk.

Vet om en hel haug folk som aldri har sett noe bruk i å ha et bur - de har hunden bak baksetet, eller på gulvet et annet sted i bilen, de lar hund være familiemedlem som lever i huset som menneskene, hvis de har med seg hunden på stevner, ferier, i butikken - ja da binder man enten hunden fast - eller så får noen i famliien holde hunden.

Tro det eller ei, et liv totalt fritt for hundebur funker helt utmerket for tusenvis av hundeeiere i Norge.

Susanne

Vet ikke om dette var sarkastisk ment eller ikke, men hvis det var det så vil jeg ha meg frabedt en slik tone. <_<

Og hvis du virkelig vil vite så trodde jeg faktisk ikke at NOEN i Norge kjørte rundt uten å sikre hunden i bil. Vet ikke med dere, men i mine forsikringspapirer fra Gjensidige står det

Sikring av dyr under transport:

Sikrede/ansvarlig plikter å sikre dyr under transport, f.eks. fastspent bur, sikkerhetssele e.l.

Og siden mange allerede har dømt sikkerhetsselen til hund nedenom og hjem og jeg ikke er helt sikker på hva e.l. betyr her, så regnet jeg faktisk med at de da brukte bur som sikkerhet for hunden/hundene sine.

Men, dum og godtroende som jeg er, trenger jeg da en forklaring på hvordan dere andre sikrer hunden deres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snuser henne jo i rompa - nesten hele tiden, nesten alle sammen. Hun lukter nemlig litt over gjennomsnittet godt. Noen tisper lukter bedre enn andre rett og slett, og det kan bli litt slitsomt for henne i lengden. Derfor får hun noen pauser fra dette innimellom, og det får hun bare hvis de andre hundene ikke slipper til rent fysisk. Ikke alle som har hund tenker over dette og bryr seg ikke om at hunden deres står klistret med nesa i rompa på en stakkars liten tispe hele tiden. Da er det min jobb å skjerme henne.

Hehe.. du kan trøste deg med at jeg hadde tenkt på det ettersom min 19 uker gamle JRT er overbegeistret for Blondie her inne og hun lukter tydeligvis også veldig godt.... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Mener du at du synes det er trygt nok for hunden å sitte løs i bagasjerommet(bak baksetene)? Det kan jo bli ganske ødeleggende for en hund ved en eventuell kræsj, og eventuelt kan den føre til trafikkfarlige situasjoner dersom den skulle hoppe fram. Uansett hvor godt oppdratt en hund er, kan den finne på uforutsette ting.

Utenfor en butikk, skal man ikke lenger binde fast hunden, grunnet at du ikke vet hvem som kan finne på å gå bort til den. Om det kommer en idiot og provoserer hunden, eller sparker den(ja, det finnes sånne mennesker), eller en unge som detter over den, eller stikker fingrene i øynene på den, whatever, så kan hunden bli skremt, sint, nervøs, hva som helst. Sier ikke at den kommer til å bite, men det kan gå ut over hunden. Og om den skulle finne på å bite i en av disse settingene, så er det hunden det går utover. Jeg hadde aldri tatt risken, da hadde jeg heller satt hunden min i et bur i noen timer, for å være helt ærlig.

Ja, det skjønner jeg godt. Men da er det kanskje ikke så bra miljøtrening da? Altså, man kan vri og vende på absolutt alt. Jeg skjønner godt at du bruker bur på henne da, det hadde også jeg gjort, hadde jeg hatt en hund det lukta så godt av(tydeligvis), og reiste på utstilling med henne. Jeg vurderte jo faktisk å dra med meg bikkja på NKK i Hamar for sosialiseringen sin del, men vi droppet det pga lydighetskurset her. Men da hadde jeg reist om hun begynte å bli sliten og lei. Nå er jo jeg også så heldig at jeg har mamma i Hamar, så jeg kunne reist rett hjem til henne, og vært der med bikkja i stedet. Jeg lar henne veldig sjelden være alene sammen med mamma og dem, fordi de er ikke spesielt hundevante, og Roya er en stor hund. De håndterer henne veldig fint, så 2 ganger har jeg latt henne være igjen, og det har gått veldig fint, de har luftet henne og allting. Men da på kvelden, så hun har fått ut det meste av energien for dagen, og vil helst slappe av inne om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig vanlig å ha hund løs i bagasjerommet, og jeg tviler på at de fleste hunder er forsikret. Uansett er det ikke alle eiere som nileser forsikringspapirene heller.. Noen har i tillegg så store hunder at det ikke er plass til store nok bur i bilen, eller kanskje de tror det holder med et gitter eller annet skille. Noen tar sjansen på at det går greit, siden sjansen for å bli utsatt for en kollisjon er såpass liten uansett. Fins mange grunner til at folk ikke bruker bur i bil! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig vanlig å ha hund løs i bagasjerommet, og jeg tviler på at de fleste hunder er forsikret. Uansett er det ikke alle eiere som nileser forsikringspapirene heller.. Noen har i tillegg så store hunder at det ikke er plass til store nok bur i bilen, eller kanskje de tror det holder med et gitter eller annet skille. Noen tar sjansen på at det går greit, siden sjansen for å bli utsatt for en kollisjon er såpass liten uansett. Fins mange grunner til at folk ikke bruker bur i bil! :x

når jeg bruker lagunaen min , så er de løse i bagasjerommet, men i hiacen er det store bur. begge deler er like greit :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...