Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur

Guest Belgerpia

Recommended Posts

hva i all verden er galt med å ha hunden i bur 6 kv på rad???? når det er løpetid her, bor mine i bur på rundgang :closedeyes:

Hva i all verden? Hva tror du?? Jeg syns det er helt bak mål å ha hunder i bur på rundgang når det fins løpetid! Enten lar man vær å kjøpe ulike kjønn, steriliserer tispene eller ordner det på andre måter. Jeg har to tisper og hun jeg bor med har en hannhund. Når det er løpetid her deler vi opp leiligheten i to, så bytter de på å være i stuen/kjøkken/soverom og bad/vaskerom/soverom/gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Jeg må innrømme at jeg ser ikke noe større problem å ha hunden i bur på kvelden på campingferien - enn å ha med hunden på bilferie som kanskje kan vare både en uke eller tre (og hunden tilbringer mesteparten av dagen i bilburet - i fart).. MEN det viktige er fortsatt MENGDEN (dvs tiden) hunden står der. Er det fra middag til langt utpå natten hver dag (sånn 8-10 timer) er det jo ikke noe bra, kanskje.

Eneste fordelen er jo at hunder faktisk trives veldig godt å få være i nærheten av eieren, da.. Jeg er ikke det minste tvil om at alle mine ville foretrekke å være ute i bur el. binge ved siden av der vi sitter - fremfor å ligge i campingvognen alene.

Men la oss ikke bli heeelt hysteriske, liksom.. Å la hunden ligge bundet fast i en meter langt bånd er vel ikke SÅ fabelaktig mye bedre enn i et bur, det heller.

MEN - det som er hele greia er jo "ufarliggjøringen" av burbruk, at det er normalt nå for tiden, andre camping/feriegjester stusser ikke på at en hund kanskje ligger i bur HELE campingferien (de kanskje synes det er virkelig smart!?), etc.

Det er ikke SÅ lenge siden "hvermansen" skulle synes det var meget merkelig å se noen oppbevare en hund i bur på ferie...

Og ja - utstilling/bur. Joda, man kan la være å dra på utstilling - så slipper hundene bur. Genial løsning, selvsagt! Men strengt tatt skulle man jo kanskje ha avlivet alle hundene sine - så slipper de ALT som kan være vanskelig, slitsomt, stressende, vondt eller trist inkl. bur, bånd, stell, varm bil, kjedelig mat, etc..

Labbis har vel sagt alt som er verdt å si om utst. og hvorfor bur faktisk er en god løsning fremfor pledd og bånd, synes jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være noe bedre? Man må klare å skille mellom utstilling og hverdag. Jeg er imot burbruk hvis det ikke er i snakk om på bilen eller på stevne, fordi unskyldningene om at hunden ødelegger når den er hjemme ikke holder. Hunden skal heller ikke ha behov for å gjemme seg unna for å få slappet av når den er hjemme.

Jeg har da slett ikke sagt at hunden min bruker bur hjemme nå? Jeg fikk en liten 'åpenbaring' i burtråden her, buret er pent pakket sammen, og står i boden. Og merker at jeg finner mye bedre løsninger på ting når buret ikke står framme, da er det ikke så lett å bare putte hunden i buret og 'slippe problemet' på den måten. Det jeg mente, var hvis man virkelig mener at hunder skal slippe å sitte i bur, evt å bli satt i situasjoner der man ikke ser noen annen utvei enn bur for at hunden skal få slappe av, så burde man kanskje heller unngå de settingene?

Det finnes også hundre grunner til at folk drar på utstilling. Noen syns det er gøy, noen drar for å være sosial, noen drar for å sosialisere hunden, noen drar for å hilse på oppdrettere og se etter ny rase, noen stiller ut hundene sine for å få se et resultat av avlen. Og jeg har vært masse på utstilling, både med og uten egne hunder, og det er veldig sjeldent jeg ser hunder som mistrives der. Dersom man ikke får trent det bort syns jeg ikke man bør ta med hunden når den helt klart mistrives. Men mine, og 95% av resten sine hunder ELSKER å være på utstilling. Det er da det skjer! Da vanker det i godis og kos av mange mennesker, de får møte mange hunder og det skal ikke mye erfaring til for å se at hundene trives! Men etter 5 timer på utstilling er det klart at de blir slitne, er det da galt at hunden får trekke seg tilbake i et bur? Ser du virkelig ikke forskjellen på det og å bruke bur i hjemmet? For meg er det helt på tryne at du kan trekke paralleller mellom det.

Jeg har aldri snakket om hunder som mistrives, ei heller om likheter mellom utstilling og hjemme. Jeg forstår godt at de blir slitne da, og jeg er absolutt ingen 'utstillings-motstander'. Jeg bare lurer på folk som er så 'ihuga burmotstandere' som man får inntrykk av her i tråden(ikke ment på deg, evt), om ikke de har noen meninger om dette her, og om de lar være å ta med hunden sin på utstilling for å slippe å ha den i bur? Selvfølgelig er det masse hunder som ELSKER å være på utstilling, men de hadde sikkert ELSKET andre ting også, dersom man hadde drivi med det, og de da også fikk treffe andre hunder, masse folk, fikk godis osv.

Hva om man har en hund som faktisk ikke klarer å slappe av hjemme, f.eks en omplasseringshund som har traumer av noe slag, og som ikke slapper av. Er det da fortsatt galt å plassere den i et bur, så den klarer å slappe av? Fram til man får den til å føle seg trygg og slappe av i huset? (jeg har såvidt vært borti en sånn, hos venner av meg).

Edit: Du skriver at hunden får det bedre om man ikke har med bur. Bur eller ikke, men de fleste hunder har behov for å få slappet skikkelig av på utstilling mot slutten av dagen. Selv min hyperaktive aussie sitter og dupper med øynene igjen etterhvert. Som sagt, bur eller ikke, men det er viktig at hunden får mulighet til å slappe av uten at folk trår over den og den får andre hunder snusende i rompa. Skal man sitte nærme ringen kan det være vanskelig å la hunden få totalt fred siden det er så mange mennesker der. Da kan bur være supert, men jeg velger heller å bruke valpegrind, så får de strekt seg mer og reist seg, selv om de som oftest ligger som slakt på utstilling...

Jeg har aldri skrevet at hunden får det bedre om man ikke har med bur på utstilling?? Hvor skrev jeg det? Selvfølgelig har de bedre av å slappe av på den måten. Det er jeg helt enig i. Hvis den skal på utstilling, og være der i mange timer, og trenger avslapning, så selvfølgelig må den ha et sted å slappe av. Jeg har aldri sagt at det er galt, jeg klarer bare ikke å se hvorfor man ikke kan bruke det prinsippet i andre settinger også, HVIS det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å bruke bur så valpen kunne få sove noen timer i fred, utenfor campingvogna hvor det var skygge, de 6 dagene vi var på tur, er fy-bruk av bur ? Grunnen til å sette ham i bur de kveldene var akkurat de samme som du bruker for å rettferdiggjøre burbruk på utstilling, etter en lang, varm, innholdsrik dag trengte han å få sove i fred ett sted det ikke var like drepende varmt og masete. Mener du seriøst at det hadde vært bedre å tatt han med opp på grillplassen for enda mer ståk og mas ?

(Nå fryktet vi ved siden av at han kunne være smittet med kennelhoste og det var mange hunder på plassen, men jeg ville uansett valgt en slik løsning så lenge han slo seg så til ro i buret)

Alt er relativt, og dette er som på utstilling et spesialtilfelle. Utifra hva du skriver, så syns jeg at det høres like greit ut det som å ha hund i bur på utstilling, sålenge hunden er helt utslitt og har god plass, og det er stoor forskjell på "noen timer" og en hel kveld. Etter en hel kveld i bur tror jeg ikke hunden hadde vært særlig sliten lenger. Men jeg er mer fan av hundegård (det gjelde både hjemme, på utstilling eller på campingtur) eller å ha hunden inne i vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden? Hva tror du?? Jeg syns det er helt bak mål å ha hunder i bur på rundgang når det fins løpetid! Enten lar man vær å kjøpe ulike kjønn, steriliserer tispene eller ordner det på andre måter. Jeg har to tisper og hun jeg bor med har en hannhund. Når det er løpetid her deler vi opp leiligheten i to, så bytter de på å være i stuen/kjøkken/soverom og bad/vaskerom/soverom/gang

det er snakk om at hun har løpetid max 2 ganger i året. og da hender det at de timene de er inne, eller evt alene(sjelden) så er de i bur, eller på soverommet. min hanner er ille en av de tre ukene, og da er det på ingen måte en problem å la dem tilbringe noe tid i bur. de lever en meeeeeget aktiv hverdag(langt mere enn de fleste tør jeg påstå)! men spmålet mitt, var hva som er galt i å bruke bur 6 kvelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er snakk om at hun har løpetid max 2 ganger i året. og da hender det at de timene de er inne, eller evt alene(sjelden) så er de i bur, eller på soverommet. min hanner er ille en av de tre ukene, og da er det på ingen måte en problem å la dem tilbringe noe tid i bur. de lever en meeeeeget aktiv hverdag(langt mere enn de fleste tør jeg påstå)!

Hvorfor ha de i bur når du kan ha de på soverommet? Hva tror du hundene hadde valgt om de fikk velge?

men spmålet mitt, var hva som er galt i å bruke bur 6 kvelder?

Nå stilte det seg ganske anderledes når det er snakk om en utslitt valp, det er snakk om noen timer og valpen har bedre av å ligge i bur enn å være med eierne. Det blir som hun sa, litt som på utstilling.

Hadde det vært slik det ble fremstått som, at en hund satt i bur en hele kvelden 6 kvelder på rad, uten å være maksimalt utslitt, så syns jeg seks kvelder er mye ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha de i bur når du kan ha de på soverommet? Hva tror du hundene hadde valgt om de fikk velge?

Nå stilte det seg ganske anderledes når det er snakk om en utslitt valp, det er snakk om noen timer og valpen har bedre av å ligge i bur enn å være med eierne. Det blir som hun sa, litt som på utstilling.

Hadde det vært slik det ble fremstått som, at en hund satt i bur en hele kvelden 6 kvelder på rad, uten å være maksimalt utslitt, så syns jeg seks kvelder er mye ja!

soverommet er bittelite, hannene er ikke gode venner under denne perioden, og polarhannen min velger ofte bur framfor sofa, seng, osv......(når han er løs, og det er han jo stort sett. kan ligge i buret hele kv, pluss natten uten å gå ut av det) tror ikke han hadde gjort det om det var fryktelig ille inni det. et 5er bur til ham, er bra det. han er 22 kilo... men innimellom brukes bur her i heimen, og det har jeg ingen dårlig samvittighet for. sålenge de er slitene, luftet, har god plass, osv selvsagt. finnes laaaangt værre måter å holde hunder på , for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er snakk om at hun har løpetid max 2 ganger i året. og da hender det at de timene de er inne, eller evt alene(sjelden) så er de i bur, eller på soverommet. min hanner er ille en av de tre ukene, og da er det på ingen måte en problem å la dem tilbringe noe tid i bur. de lever en meeeeeget aktiv hverdag(langt mere enn de fleste tør jeg påstå)! men spmålet mitt, var hva som er galt i å bruke bur 6 kvelder?

Eller hvorfor bytter du ikke på å ha de i hundegården? Eller stenger en/to av de på gangen eller et annet rom? Jeg skjønner ikke hvorfor BUR liksom må være det "eneste" alternativet?? :x Jeg driter en lang marsj i om hundene er dødsslitne. Uansett har de behov for å flytte litt på seg, drikke litt vann eller bytte liggeunderlag en gang i blant; SELV om de "bare" skal sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya hadde definitivt valgt buret her tidligere iallefall. Hun gikk mye mer frivillig inn i buret og la seg til å slappe av der i samme rom som meg, enn på gangen sånn at jeg fikk sove i fred(så hun ikke prøvde å få tak i lillpusen). Da sto hun og skrapte på døren, pep, og tassa fram og tilbake.

Men, nå er hun jo blitt mer vant til å være alene på gangen, så nå er det ikke noe problem lenger, og buret er i boden.

Ps: hun hadde ingen problemer med å være alene inne mens jeg var ute, men det var det nye med å måtte være på gangen/kjøkkenet, og at døren ble stengt igjen der, som var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvorfor bytter du ikke på å ha de i hundegården? Eller stenger en/to av de på gangen eller et annet rom? Jeg skjønner ikke hvorfor BUR liksom må være det "eneste" alternativet?? :x Jeg driter en lang marsj i om hundene er dødsslitne. Uansett har de behov for å flytte litt på seg, drikke litt vann eller bytte liggeunderlag en gang i blant; SELV om de "bare" skal sove..

de er i hundegårdene også. har ikke lys i gangen, pluss at katta bor der..... de har vann i buret. de er ikke fast i bur, men innimellom om de er helt kaos , og jeg ikke har pass til hannene, så blir det sånn. ....... men de er som skrevet, også på soverommet, eller badet. de alle er mye mere tilfreds i buret i stuen, enn stengt inne på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, og dette er som på utstilling et spesialtilfelle. Utifra hva du skriver, så syns jeg at det høres like greit ut det som å ha hund i bur på utstilling, sålenge hunden er helt utslitt og har god plass, og det er stoor forskjell på "noen timer" og en hel kveld. Etter en hel kveld i bur tror jeg ikke hunden hadde vært særlig sliten lenger. Men jeg er mer fan av hundegård (det gjelde både hjemme, på utstilling eller på campingtur) eller å ha hunden inne i vognen.

Dette var under hetebølgen i sommer, inne i vogna var det umennesklig varmt frem til sen kveld. Helt uaktuelt å la ham ligge der ja.

Buret vi hadde med oss var et 5`er bur og han var så liten at han kunne ligge på tvers om han ville. På det lengste var det 3-4 timer.

Vi hadde med valpegrind også, var jeg som var for hønemor til å ta sjansen på å la han være i det når vi ikke var tilstede :x

Jeg vil ikke rettferdiggjøre burbruk rent generellt, men synes heller ikke man skal være helt hysteriske :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da slett ikke sagt at hunden min bruker bur hjemme nå? Jeg fikk en liten 'åpenbaring' i burtråden her, buret er pent pakket sammen, og står i boden. Og merker at jeg finner mye bedre løsninger på ting når buret ikke står framme, da er det ikke så lett å bare putte hunden i buret og 'slippe problemet' på den måten. Det jeg mente, var hvis man virkelig mener at hunder skal slippe å sitte i bur, evt å bli satt i situasjoner der man ikke ser noen annen utvei enn bur for at hunden skal få slappe av, så burde man kanskje heller unngå de settingene?

Flott, forresten, angående åpenbaringen. Jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg forstår at i noen settinger vil hunden ha bedre av å være i bur enn andre løsninger (som f.eks å droppe å dra på utstilling, eller som i campingtilfellet og i andre tilfeller). Man må være litt obs selv og passe på at hundene ikke står i bur unødig (og jeg syns burbruk i heimen er det) og hva som er best for den, og se situasjonene litt an selv.

Jeg har aldri snakket om hunder som mistrives, ei heller om likheter mellom utstilling og hjemme. Jeg forstår godt at de blir slitne da, og jeg er absolutt ingen 'utstillings-motstander'. Jeg bare lurer på folk som er så 'ihuga burmotstandere' som man får inntrykk av her i tråden(ikke ment på deg, evt), om ikke de har noen meninger om dette her, og om de lar være å ta med hunden sin på utstilling for å slippe å ha den i bur? Selvfølgelig er det masse hunder som ELSKER å være på utstilling, men de hadde sikkert ELSKET andre ting også, dersom man hadde drivi med det, og de da også fikk treffe andre hunder, masse folk, fikk godis osv.

Jeg håper da folk er såpass åpne at de selv som burmotstandere kan ha nytte av bur i ny og ne, selv. Ellers har jeg møtt mange burmotstandere som bruker hundegrind til hundene i stedet for, noe jeg også syns er et mye bedre alternativ.

Hva om man har en hund som faktisk ikke klarer å slappe av hjemme, f.eks en omplasseringshund som har traumer av noe slag, og som ikke slapper av. Er det da fortsatt galt å plassere den i et bur, så den klarer å slappe av? Fram til man får den til å føle seg trygg og slappe av i huset? (jeg har såvidt vært borti en sånn, hos venner av meg).

Jeg kan ikke helt se for meg en slik setting nå. Ville ikke en slik hund kunnet slappe av med åpent bur? For det er jo ikke den type burbruk det er snakk om i denne tråden. Om hunden virkelig trenger å bli låst inne i buret for å klare å slappe av, og det bare er på kortsiktig plan til man får lært den å være utenfor og bli trygg på huset, så syns jeg man selvsagt bør se om det ikke er den beste løsning.

Dersom hunden kun klarer å slappe av om den er innelåst i buret og aldri blir trygg på hjemmet, så spørs det om hunden har det best i buret eller i hundehimmelen.

Jeg har aldri skrevet at hunden får det bedre om man ikke har med bur på utstilling?? Hvor skrev jeg det?

Beklager med den, jeg leste feil. Trodde du skrev at du ikke hadde med bur på utstilling til henne, og derfor måtte det være mye bedre. :closedeyes:

Edit: F.eks min hund slipper jo å være i bur på utstilling, da vi ikke reiser på utstillinger fordi hun er en blanding. Det må jo være mye bedre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var under hetebølgen i sommer, inne i vogna var det umennesklig varmt frem til sen kveld. Helt uaktuelt å la ham ligge der ja.

Buret vi hadde med oss var et 5`er bur og han var så liten at han kunne ligge på tvers om han ville. På det lengste var det 3-4 timer.

Vi hadde med valpegrind også, var jeg som var for hønemor til å ta sjansen på å la han være i det når vi ikke var tilstede :x

Jeg vil ikke rettferdiggjøre burbruk rent generellt, men synes heller ikke man skal være helt hysteriske :x

Ok, konklusjonen for min del blir at bur er OK i spesielle sammenhenger og da når andre alternativer ikke går (jeg har ikke opplevd tilfellet på en del år, men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, forresten, angående åpenbaringen. Jeg skjønner hvor du vil hen, og jeg forstår at i noen settinger vil hunden ha bedre av å være i bur enn andre løsninger (som f.eks å droppe å dra på utstilling, eller som i campingtilfellet og i andre tilfeller). Man må være litt obs selv og passe på at hundene ikke står i bur unødig (og jeg syns burbruk i heimen er det) og hva som er best for den, og se situasjonene litt an selv.

Hehe, ja, jeg vet! + at jeg fikk fikset håndtaket på døra mellom stua/soverom og kjøkken/gang da, så jeg faktisk fikk lukket den, uten at hun klarer å åpne den igjen, så nå kan hun faktisk stenges på gangen. Selv om hun ikke liker det.

Jammen kjempebra, det var bare det jeg ville fram til, at i noen settinger, er det bedre å bruke bur. Men jeg er helt enig, selvfølgelig skal man unngå å bruke bur i unødige settinger, men man trenger ikke være helt fanatisk heller, liksom. Og jeg føler at mange i denne tråden blir oppfattet som veldig fanatiske(holdt på å skrive fantastiske, er jo riktig det også, men feil i denne setningen. :x )

Jeg håper da folk er såpass åpne at de selv som burmotstandere kan ha nytte av bur i ny og ne, selv. Ellers har jeg møtt mange burmotstandere som bruker hundegrind til hundene i stedet for, noe jeg også syns er et mye bedre alternativ.

Ja, det håper jeg også. For ellers må vi bare slutte med alt som fører til at vi må ha hundene våre i bur, det medregnet å kjøre dem rundt omkring.(for det funker ikke med hundesikkerhetssele i pickup, det er ikke noe å feste den i bak setene)

Jeg kan ikke helt se for meg en slik setting nå. Ville ikke en slik hund kunnet slappe av med åpent bur? For det er jo ikke den type burbruk det er snakk om i denne tråden. Om hunden virkelig trenger å bli låst inne i buret for å klare å slappe av, og det bare er på kortsiktig plan til man får lært den å være utenfor og bli trygg på huset, så syns jeg man selvsagt bør se om det ikke er den beste løsning.

Dersom hunden kun klarer å slappe av om den er innelåst i buret og aldri blir trygg på hjemmet, så spørs det om hunden har det best i buret eller i hundehimmelen.

Nei, denne hunden gjorde ikke det, da spratt han ut igjen og begynte å løpe rundt og stresse, og om han kom ut, så skjedde det egentlig ingenting, han var like stresset. Han hadde ikke bodd inne tidligere, og var lite vant med mennesker. Men han er faktisk begynt å bli en fin hund nå! :x Hun som eier ham nå har såvidt begynt å trene lydighet med ham. :x Håper på agility etterhvert, men ikke før han har roet seg enda mer. Hun bruker fortsatt buret for å roe ham hvis han begynner å stresse(han får sånne 'raptuser', bare at de ikke stopper, han fortsetter til han blir stoppet), men stort sett ligger han i buret med døra åpen. :P

Beklager med den, jeg leste feil. Trodde du skrev at du ikke hadde med bur på utstilling til henne, og derfor måtte det være mye bedre. :closedeyes:

Hehe, sånn ja, ja er fort gjort å lese feil, jeg vet. Nei, jeg reiser nok ikke på utstilling med henne, gitt. :P:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen opplyse en utstilling-analfabet som aldri har vært på utstilling hvordan greia er? Bor dere på et område i telt? Er det snakk om flere dager, eller en dag? Er det fullt mulig å dra på utstilling uten bur? Finnes det lover og regler som tilsier at man må bruke bur, eller er dette valgfritt?

Dette er ikke ment som aggressive spørsmål, jeg har som sagt aldri vært på en utstilling, og vet derfor ingenting. Og jeg må vel si at burtilhengere som får så hatten passer, fordi de bruker bur en helg grunnet spesielle omstendigheter som oppussing, eller på campingferie, har et ganske stort poeng når de spør hva som gjør utstilling unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen opplyse en utstilling-analfabet som aldri har vært på utstilling hvordan greia er? Bor dere på et område i telt? Er det snakk om flere dager, eller en dag? Er det fullt mulig å dra på utstilling uten bur? Finnes det lover og regler som tilsier at man må bruke bur, eller er dette valgfritt?

Dette er ikke ment som aggressive spørsmål, jeg har som sagt aldri vært på en utstilling, og vet derfor ingenting. Og jeg må vel si at burtilhengere som får så hatten passer, fordi de bruker bur en helg grunnet spesielle omstendigheter som oppussing, eller på campingferie, har et ganske stort poeng når de spør hva som gjør utstilling unntaket.

Noen ganger er det utstilling over to eller tre dager, andre ganger bare en dag. Man kommer kanskje litt før ni, og drar utpå ettermiddagen en gang. Det varierer om det er innendørs eller utendørs alt etter sesongen. Man sitter rundt såkalte ringer hvor man ser på andre hunder bli bedømt, og venter på sin tur. Noen ganger må man på do, eller kjøpe seg noe mat eller kaffe, da kan det være greit å putte hunden i bur, med mindre man har stålkontroll på kaffekoppen og hunden hvis den møter noen kjente (eller ukjente) den vil hilse på. Har man to hunder, er det sjelden man har en så lydig hund at man kan be den vente utenfor ringen til man er ferdig med den andre. Men regler om burbruk finnes ikke for utstillinger, derimot er det en regel som sier at hunden skal være i bånd (og da kan man altså heller ikke be hunden bli). Har man flere hunder, er det faktisk nødvendig å ha bur. Èn hund kan man alltids drasse med seg på do, men tre-fire..?? :P

Hunder blir fort slitne, psykisk, av å være med på utstilling. Folk og hunder står og går som sild i tønne, og de må forholde seg til alle inntrykkene. Hunder kan utagere til de, de vil leke og hilse, det er løpetid og flørtne hannhunder, folk vil klappe på, gi godis til, kjenne på pelsen og se på hunden. Så skal man i ringen, og da er det greit at hunden ikke holder på å sovne - den skal tross alt løpe og vise seg fint. En sliten hund løper ikke like pent og energisk som en opplagt hund, ganske enkelt. Da er det greit å ha bur for å la hunden slappe av inni der. Jeg merker at mine hunder faktisk slumrer litt mens de ligger i buret, men det gjør de ikke hvis de ligger i bånd ved siden av stolen/beina min(e). Mine hunder er veldig trygge hunder, og de flyr ikke på verken folk eller hunder som tråkker nært de (nesten på halen liksom), eller skrever over de for å komme seg forbi. Sånn er jo slett ikke alle hunder! Noen hunder er ukomfortable med at folk skrever over de, og reiser seg. Noen hunder liker ikke at andre hunder kommer og snuser på de når de ligger og skal prøve å slappe av. Noen hunder vil helst få med seg alt selv, og klarer nesten ikke å koble ut og slappe av - fordi det er så mye gøy å snuse, se og høre på på en utstilling.

Du bør virkelig ta deg en tur innom en utstilling en gang, gjerne med hunden, og vær der noen timer og observèr. Det skal ikke lange stunden til før hunden er sliten og har behov for å legge seg ned og sove litt. Jeg skulle forresten likt å se den personen som hadde klart å sovne midt i en travel gågate, eller på 17.mai.. :x

Skal jeg på utstilling bare for å se meg rundt, tar jeg ikke med bur. Har jeg med bare en hund, tar jeg ikke med bur. Skal jeg være på utstilling to eller flere dager på rad, tar jeg med bur, og hundene får velge om de vil ligge der eller ikke - og de søker ofte mot buret av seg selv når de trenger en pause. Skal jeg stille to hunder, og må klare meg på egen hånd, er jeg nødt å ha bur for at logistikken skal gå i boks. Skal jeg gå agility, er jeg nødt å ha bur, for å ha hunden i buret mens jeg briefer banen (hvis ikke blir det disk dersom hunden er med.. :x ). Har jeg handler eller med meg noen uten hund eller som kan passe en av mine mens jeg er i ringen med den andre, kan det hende jeg tar med bur, men ikke alltid jeg bruker det. Uansett har jeg ikke hundene spesielt mye i bur under utstilling. Jeg synes det er drit-digg med dødsslitne bikkjer, og så lenge de holder koken til å prestere når de skal, så får de være utenfor buret. :x Men klart; noen ganger har man ikke folk til å holde hunden(e), og så må man på do likevel, eller kjøpe kaffe eller mat, og da er det greit å ha et bur å ha de i, så de ikke river kaffekoppen ut av hendene mine og søler varm kaffe over hele seg (og andre). Men - det kan jo være større risikosport å bevege seg gjennom folkemengden på vei tilbake til buret med en kaffekopp i hånden..! :x Folk skumper og dytter og bryr seg nada om at noen nettopp har kjøpt varm kaffe, eller om de mister pølsen sin i bakken (den forsvinner jo fort uansett).. <_< Vanligvis har jeg såpass kontroll over hundene at det går greit å kjøpe mat/kaffe med de, men jeg skjønner virkelig folk som har fire hunder som henger i båndet til alle kanter, at de gjerne bruker bur akkurat da.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man enten burtilhenger ELLER burmotstander ? Føler meg mer bur"nøytral" enn for/imot :x

Kan jeg si meg enig i på noen måter, men det virker jo som det blir litt for eller imot her da. Man kunne kanskje si at det handlet om fornuftig burbruk og ufornuftig burbruk? :x Og så er det jo opp til hver enkelt å se på seg selv som fornuftig eller ufornuftig, og da igjen, blir det jo helt individuelt. Finnes ingen regler på hva som er fornuftig/ufornuftig bruk av bur, for hvem skulle bestemme det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også litt nøytral. er for noe bruk, men sterkt imot missbruk av bur :closedeyes: :x

Men så er det det igjen, hva er misbruk av bur? Noen synes det ene, andre synes det andre. Noen er veldig strenge på hva de synes er misbruk av bur, andre synes det er misbruk av bur hvis hunden må ligge i bur nesten hele dagen(og det er jeg helt enig i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - utstilling/bur. Joda, man kan la være å dra på utstilling - så slipper hundene bur. Genial løsning, selvsagt! Men strengt tatt skulle man jo kanskje ha avlivet alle hundene sine - så slipper de ALT som kan være vanskelig, slitsomt, stressende, vondt eller trist inkl. bur, bånd, stell, varm bil, kjedelig mat, etc..

Labbis har vel sagt alt som er verdt å si om utst. og hvorfor bur faktisk er en god løsning fremfor pledd og bånd, synes jeg..

Susanne

Nja, syntes det er litt drastisk å ville avlive hundene, selvom det helt sikkert ikke er ment seriøst, men i ca 80 sider har man diskutert at man ikke bør ha hund i bur om natten/dagen og andre ubegrunnede tidspunkt, men det virker som om det er en allmen godtakelse av at hunder i bur på utstillingerer ok.

Og selvfølgelig er det for hundens beste så den ikke blir bitt, tråkket på, tisset på og unødig stresset, men man burde da kanskje spørre seg selv hvorfor hunden kan bli utsatt for dette i utgangspunktet. Jo, fordi EIER drar hunden med på utstilling. Dette er IKKE et ønske fra hundens side, og da snakker jeg ikke om at den ikke trives blandt alle menneskene eller har det vondt, men jeg snakker om at utstillinger er en aktivitet som er laget for eier. De er til for at vi skal se og få bekreftet at vi har valgt en god valp. At han/hun får meritter og diverse annet som igjen gir oss en bekreftelse på at hunden vår er bra. Det har ingen betydning for hunden so what ever.

Og noen drar på utstilling mer enn andre. Da blir hunden stuet først inn i bilbur i kanskje opptil flere timer på vei dit, den er kanskje i bur på hotell, den er i bur på utstillingen og den er i bur på vei hjem.

Jeg sier ikke at dette rettferdiggjør bruk av bur hjemme, men når man snakker om at man påfører hunden unødig "ubehag" ved å la den sove i bur hjemme så blir jeg litt provosert av at folk støtter det "ubehaget" hundene har av å bli dratt rundt på forskjellige utstillinger, gredd på, klippet, stusset, puttet i bur, dratt rundt i ringen og alt som komer med utstilling for at VI som eiere skal få bekreftelse for hunden vår.

Nå kan det hende at mange utstillingsmennesker reagerer og skjeller ut slike som meg, men det gjør ikke noe. Jeg står fortsatt på mine meninger om at man har et valg når det kommer til hund i bur på utstillinger. Det er også en form for burbruk som ikke er høyst nødvendig da det ikke er nødvendig å dra på utstiling selvom man kjøper hund.

Og det er heller ikke normalt for hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet detaljert beskrivelse av utstilling*

Tusen takk for utfyllende beskrivelse! Utfra det du skriver burde det jo fint være mulig å ta med seg en venn/venninne/underbetalt skoleelev, og et bur du holder åpent? Hvis man ønsker å ikke bruke bur andre steder enn i bilen, mener jeg?

Er man enten burtilhenger ELLER burmotstander ? Føler meg mer bur"nøytral" enn for/imot wink.png

Nei, det er tabloide ord som egentlig ikke har noen mening. Siden jeg er for bruk av bur i bilen blir jeg dermed burtilhenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende at mange utstillingsmennesker reagerer og skjeller ut slike som meg, men det gjør ikke noe. Jeg står fortsatt på mine meninger om at man har et valg når det kommer til hund i bur på utstillinger. Det er også en form for burbruk som ikke er høyst nødvendig da det ikke er nødvendig å dra på utstiling selvom man kjøper hund.

Og det er heller ikke normalt for hunder...

Jo, jeg har forsåvidt et valg når det gjelder bruk av bur på utstilling. Men jeg velger det for hunden sin del - jeg har en tispe som lukter over gjennomsnittet godt, og selv om utstilling er spennende med alle hundene, folkene, luktene osv, så er det også slitsomt for henne når alle skal snuse i rompa på henne. Jeg kunne valgt å la være og dra på utstilling med henne - men jeg velger også det for hunden sin del. Det er ingen andre steder hun får så god miljøtrening på hund som nettopp på utstilling. Pro's ond con's og alt det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg si meg enig i på noen måter, men det virker jo som det blir litt for eller imot her da. Man kunne kanskje si at det handlet om fornuftig burbruk og ufornuftig burbruk? :x Og så er det jo opp til hver enkelt å se på seg selv som fornuftig eller ufornuftig, og da igjen, blir det jo helt individuelt. Finnes ingen regler på hva som er fornuftig/ufornuftig bruk av bur, for hvem skulle bestemme det?

Ikke sant :x

jeg er også litt nøytral. er for noe bruk, men sterkt imot missbruk av bur :closedeyes: :x

Alle bør være i mot overdreven bruk, men i enkelte situasjoner eller for kortere perioder, såfremt hunden har fått skikkelig med aktivitet i forkant, ser jeg ikke på som det helt grusomme nei :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...