Gå til innhold
Hundesonen.no

Massere en betennelse?


PsychoLynx

Recommended Posts

Bridie har jo fått en betennelse i en skulder. Blitt satt på rimadyl, og vi ser det hele ann. Veterinæren sa jeg kunne massere Bridie daglig.

Men så ble vi litt usikre her da, jeg og Carma. SKAL man egentlig massere en betent kroppsdel? Carma mener hun fikk kjeft av lege når hun selv hadde massert en betent rygg.... Jeg er skikkelig usikker på dette.

Så, hva mener Sonisene?

Er det rett at man ikke bør røre en betent skulder? Eller bør jeg massere for Bridie sin del?

Det er tydelig VONDT når jeg tar der, så vi snakker uansett ikke voldsomme masseringen av skulderen. Men bridie har i tilegg noen ømme punkter nedover hele ryggen som det virker som det er bedre at jeg masserer på.

Men jeg vil ikke gjøre noe galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt fra min egen betente rygg at det var litt lindring der og da i press/massasje etc, men at det ble enda verre etterpå. Og at det var sykt vondt hele tida da... Når jeg trykte på (jeg lå på sånn massasjekule med "bein" og fikk beskjed av lege at jeg hadde gjort det verre med det) de verste kulene føltes det som å bli stukket med glødende is (!)...

Stakkars Bridiejenta!! *gi masse sympatikos* Man fortjener godis når man har betennelse altså! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble veldig usikker etter at jeg hørte du hadde fått beskjed om å massere...

Fant denne nå da:

http://www.veteropat-hi.net/24274969

Akutt betennelse må vel absolutt være det Bridie har (og jeg hadde for noen år tilbake)?

Dette er en kollega av meg :ahappy: Morsomt for jeg hadde ikke sett siden hennes før.

Men det stemmer at man ikke skal massere ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kronisk beinhinnebetennelse som kommer og går som den vil.

Fikk beskjed av fysio om å bruke frossene halvliters flasker og rulle over leggen og ris/erterposer (sånne små runde).

Det gjør sinnsykt vondt når jeg gjøre det, men lindrer etterpå.

Men det kommer jo ann på hva slags betennelse, hvor (muskel, sene osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg masserer alltid betennelsene mine jeg. Hvorfor er det farlig?

Glemte å presisere at det gjelder akutte inflammasjoner. Da er det skade på vevet som en massasje kan forverre og en kraftig reaksjon som man må la roe seg. Med mer kroniske betennelser kan det være en fordel å massere for å få opp blodsirkulasjonen og transporten ut av avfallstoffer :ahappy:

Også kommer det ann på hvor slik Jeanette skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det med grisehale, tørket vom, kjeks og rimadyl?

Kaaanskje...? Det er det Bridie som bestemmer! :whistle:

Interessant med alt dere vet altså! Jeg fikk nemlig ikke forklaring på hvorfor legen kjeftet på meg, bare fikk sprøyte, besvimte og ble sendt hjem liksom! :innocent:

Er vel absolutt akutt betennelse Bridie har da, nakke og skulderparti (spesielt mellom skulderbladene vel, Marit?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men akutt og akutt er jo umulig å si.... Vet jo ikke når dette begynte, om det var brått eller ikke. Hu har nok gått med dette LENGE vil jeg tro, men har liksom aldri sett SKIKKELIGE tegn på at noe er galt. Bare et lite hyl om hu har støtet i noe, eller halt en gang innimellom liksom.

Men altså så har sikkert denne betennelsen sittet i lenge... Lenger enn jeg vil tenke på. MEn ja, åssen den oppstod er jo da umulig å si? KOmmet over tid, eller akutt liksom? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å presisere at det gjelder akutte inflammasjoner. Da er det skade på vevet som en massasje kan forverre og en kraftig reaksjon som man må la roe seg. Med mer kroniske betennelser kan det være en fordel å massere for å få opp blodsirkulasjonen og transporten ut av avfallstoffer :innocent:

Også kommer det ann på hvor slik Jeanette skriver.

Okay, da må jeg spørre dumt - kan du definere "kronisk betennelse" og "akutt inflamasjon"? For ja, jeg har kroniske betennelsestilstander, men det hender jo at det oppstår akutte inflammasjoner. Og jeg masserer begge deler :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er min beste venn! *synge og danse*

Vanskelig å finne noe klart om betennelse, men kan dette si noe som helst om forskjellen trooo...?

Akutt betennelse

Utløses av: Dødt vev

Infeksjon

Hypersensitivitetsreaksjoner (allergi)

Fysisk skade: Mekanisk, varme, kulde, stråler.

Kjemisk skade (etsende stoffer)

Utvidelse av kapillæer med økt lekkasje av væske med stoffer og celler (granulocytter, makrofager), gir de klassiske tegnene:

Rødme, hevelse, varme. smerte, nedsatt funksjon.

* Nyttevirkinger: Begrenser skaden, nøytraliserer mikroorganismer og toksiner, gir økt tilførsel av antistoffer, celler, oksygen og næringsstoffer, bringer antigen i kontakt med lymfocytter i lymfeknutene.

* Skadevirkninger: Kan også skade friskt vev, ødemet kan også være

skadelig (strupelokk, hjerne), allergi / anafylaksi.

Kan føre til: Full normalisering.

Pussdannelse, eventuelt med abscess ("byll")

Nekrose

Kronisk betennelse

Kronisk betennelse

To motsatte prosesser: Fortsatt vevsskade og reparasjon.

Årsaker: Kroniske infeksjoner (tuberkulose)

Fremmedlegemer

Autoimmune sykdommer (Crohns sykdom, ulcerøs

colitt, sarkoidose)

Kronisk benvevsbetennelse (osteomyelitt)

Kan gi kronisk sår, kronisk abscess, knutedannelser, fibrose (fast, fortykket vev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok massere iallefall rundt akutte betennelser også, men der skal man iallefall utvise større forsiktighet som behandler til et dyr. Du kan jo selv kjenne etter om det du (evt andre) gjør lindrer eller forverrer :innocent:

Men ja jeg masserte Ellie forsiktig da hun hadde brukket beinet likevel, men det er også lettere å gjøre det på sin egen hund, enn andres der man heller vil utvise for stor forsiktighet enn motsatt.

(Ikke at jeg noensinne ville gjøre noe som ikke var bra på Ellie men!)

En annen ting ang Bridie iallefall, er at man heller ikke skal massere når dyret går på smertestillende.

Når man masserer gir hunden hele tiden små tegn, som å gjespe, slikke seg om munnen, eller tilogmed pipe eller knurre - og dette er det viktig å ta hensyn til under massasjen.

Smertestillende gjør at hunden ikke merker like mye, og dermed ikke 'sier fra' om man tar for hardt foreksempel.

Men når hun er på bedringens vei igjen, da er det kjempeviktig med massasje, det leger skaden fortere og bygger opp muskulaturen på skadeområdet igjen + det blir nesten alltid overbelastet muskulatur andre steder som også trenger massasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Marie og Ellie!

Forrige uke ble Bridie akutt halt på tirsdagen, og jeg så temmelig mørkt på det hele... JEg aner ikke helt hva som faktisk skjedde når hu begynte å halte igjen, men la ned full streik på alt som hadde med trening å gjøre. Vi la oss rett og slett på sofaen i 3 dager ;)

Torsdag hoppet Bridie ut av soveromsvindu her, og endte opp med å ikke gå på beinet i det hele tatt. Dette tiltross for rimadyl hver dag.

Fredag ringte jeg vet'n og ba om time til røntgen av Bridie... Ville få sjekket mer.

I helgen reiste vi på hyttetur med Sheriff og co, og Bridie haltet rundt. Værst i den kalde snøen.

Men, vel inne etter en luftetur ute, midt under litt skikkelig sofakos, så oppdager vi to stygge sår på tredeputene til Bridie. :) Ikke rart bikkja haltet kanskje??? :)

Så vi dro frem sko og sokker til snuppa, og hvem var det som sluttet å halte tro? Joda, Bridie ble full av futt og løp rundt som en tulling med Sheriff :P (jada, fortsatt noe begrenset siden Sheriff hadde kennelhoste og Bridie enda ikke er friskmeldt pga skulder, men mer enn tidligere i uka).

Ergo, om hunden begynner å halte, sjekk poter osv selv om det skal være skade et annet sted ;) Idag ble timen for røntgen avlyst, for å si det sånn. Og jeg er glad det ikke var noe værre som gjorde utslag denne gangen :D

Hva som har skjedd for at hun skal ha fått de sårene derimot, er noe usikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...