Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvelling av sopp


Stripa

Recommended Posts

Jeg har gang på gang prøvd å forvelle kantarellen jeg har kjøpt, men får det ikke til!!

Er det ikke bare å putte den i panna, skru på varmen og vente til vannet begynner å gå ut av soppen? Hos meg blir det bare brent :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke smør? Jeg har alltid lært at en skal gjøre som du sier (bare med smør:P), men når det har stått en liten stund på varmen skal en trekke pannen til side slik at væsken kan trekke inn i soppen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter opp sopp. Hiver det i gryten, men ikke mer enn at det dekker maks hele bunnen av den uten at det "stables". Vann så det er halvveis opp på siden av soppen (det blir mye mer som du ser på bildet) og koke til det er tomt for vann. Pakke og hive i frysen :innocent:

DSCF2923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke smør? Jeg har alltid lært at en skal gjøre som du sier (bare med smør:P), men når det har stått en liten stund på varmen skal en trekke pannen til side slik at væsken kan trekke inn i soppen igjen?

Fordi smør harskner lett, og da blir holdbarheten dårligere :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, er ikke å forvelle noe å legge det i kokende vann og ta det opp før det er kokt liksom? :innocent:

Jo, det er sant, det er sånn som en gjør med tomater når en skal ta av skinnet på de, eller? Herregud så lite jeg kan :D

Men jeg skal ikke lagre soppen i fryseren, jeg skal ha den her og nå, på brødskiva med smør på :) Så jeg skjønner ikke vitsen med å ha vann i panna når det nettopp er vann som skal trekke ut av soppen? :) Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant, det er sånn som en gjør med tomater når en skal ta av skinnet på de, eller? Herregud så lite jeg kan :D

Men jeg skal ikke lagre soppen i fryseren, jeg skal ha den her og nå, på brødskiva med smør på :) Så jeg skjønner ikke vitsen med å ha vann i panna når det nettopp er vann som skal trekke ut av soppen? :innocent: Eller hur?

Skal du spise den nå så har du den i stekepanna så vannet damper BORT,du tilsetter ikke vann.

Så har du i smør og steker den til den er gylden,opp på skiva og spis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :innocent: jeg venta på at det sku bli masse vann i panna, men jeg vil ikke se det fordi det fordamper ja.

Mente å ha lest at man skulle vente til det ble masse vann i panna, og ta bort vannet etterpå, for så å steke soppen på nytt, denne gang m smør i panna. Men problemet var at det aldri ble masse vann i panna, men ikke så rart hvis det fordamper bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du har kjøpt kantarellen og ikke plukka den selv så er den sikkert ikke helt fersk og litt av vannet har tørka bort før du kjøper den. Hvor mye vann det er i kantareller varierer også etter hvor mye det har regna mens kantarellen har vokst.

Skal kantarellen spises på brødskiva med en gang puttes den i panna og lar vannet dampe bort (om det kommer vann). Så hiver du en god klatt smør i panna og steker den. Evt med litt salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt kantarellen og ikke plukka den selv så er den sikkert ikke helt fersk og litt av vannet har tørka bort før du kjøper den. Hvor mye vann det er i kantareller varierer også etter hvor mye det har regna mens kantarellen har vokst.

Skal kantarellen spises på brødskiva med en gang puttes den i panna og lar vannet dampe bort (om det kommer vann). Så hiver du en god klatt smør i panna og steker den. Evt med litt salt og pepper.

Tusen takk Therese, nå har du virkelig oppklart et mysterium for meg :lol: Pleier å kjøpe kantarellen ja, tørr ikke å plukke sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...