Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittfeil


ipadda

Recommended Posts

Men som Raksha sier - det viktigste er å ha klare avtaler som begge parter er enig i. I noen rasemiljøer er dette formalisert fra klubbens side, i noen raser varierer det fra oppdretter til oppdretter, i noen raser ser det ikke ut til å være noen etablert praksis.

Er forøvrig helt enig i det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på jussen i dette. Hvis valpekjøpet reguleres av forbrukerkjøpsloven, så kan en ikke avtale noe som helst som stiller forbrukeren i dårligere stand enn det loven sier. Ergo må ma vurdere det som mangel på en hvilken som helst vare (fkl §§ 15 og 16). Reguleres det av kjøpsloven så står en fritt til å avtale hva man vil (men noen unntak selvfølgelig).

Jeg blir ikke helt enig med meg selv hvilken lov som regulerer det, og om man kan generalisere det eller ei. Det finnes vel neppe et fasit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund, kjøpt til full pris, som nå har hva jeg ville kalle ikke helt perfekt bitt (fordi jeg er litt perfeksjonist..) og er enda ikke testet for de defekter rasen skal testes for (hun er kun 8mnd). Om det viser seg at hun har f.eks patella i en grad som ikke skal avles på eller noe annet som gjør at hun ikke kan avles på (etter kravene fra NKK) blir jeg veldig skuffet og føler at hun var overpriset. Joda, hun er verdt sin vekt i gull for meg, men likevel.

Mulig jeg er skikkelig sær, men jeg føler at uansett hva hunden er verdt for meg skal ikke oppdretter få betalt for "et produkt" som ikke er "fullstendig". Når valpeprisen er 15.000kr bør hunden faktisk være så bra.

Slike defekter er umulig å forutse for oppdretter. Det kan dukke PL opp selv om foreldredyr, besteforeldre, søsken, og foreldres søsken er sjekke FRI..

Syns det er meget merkelig føle at en hund som utvikler feil som faktisk er umulig for oppdretter å forutse, er overpriset og bli skuffet over prisen.. (Blir jo selvsagt skuffet og lei fordi hunden er syk, men det siste jeg ville tenkt på var prisen). Det er jo det som er greia med å kjøpe valp, det er et sjansespill. Selv om oppdretter har vært aldri så flink, så kan det likevel skje at hunden utvikler sykdom.. Skal man ha en utstillingshund bør man kjøpe en voksen hund, en valp kan utvikle seg i alle retninger.

Personlig selger jeg bare familiehunder, men dersom det er noen som vil stille ut, så gir jeg den valpen som er mest lovende til dem, samtidig som jeg forteller at man aldri kan love noe med en liten valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal hunder som i praksis skal være fullgode familiemedlemmer selges på billigsalg, når feilene de har ikke har praktisk betydning?

Ja, vi er avhengig av gode valpekjøpere som ønsker å samarbeide (og som ikke kun ser på valpen som en vare de disponerer 110 prosent etter kjøpet, slik at en aldri får høre noe om utvikling og hvordan hunden vokser opp til å bli) - men jeg er ikke interessert i å hive valper etter folk som bevisst leter etter en b-vare de kan få billigere.

Man kan snu på det. Hvorfor skulle jeg som valpekjøper betale full pris for noe som faktisk ER en b-vare når jeg kjøper den? Jeg ville ikke gjort det med et kjøleskap heller, selv om den helt sikkert fungerer like fint som modellen uten ripe i lakken..

Joda, jeg vet at det er valpekjøpere som spekulerer i dette med å kjøpe valper med utstillingsfeil, og det er antageligvis av reine økonomiske grunner. At man ikke har 10.000-20.000 kr til å kjøpe valp for, betyr ikke at man ikke har noe å tilby en hund (jeg kjøper bare halve hunder jeg, det er hva jeg har råd til.. Det er ingen av hundene som har lidd under det noen gang). Så hvis man bare skal ha en familiehund, så hvorfor ikke kjøpe den valpen som har eksteriøre feil? At man kjøper en hund man vet har begrensede muligheter med som voksen, betyr vel ikke at man bør få avslag i prisen..

Og i Tatijanas tilfelle, ville jeg bedt valpekjøper tenke seg godt gjennom hva de vil og hva slags valp de ønsker, og solgt denne valpen til noen andre. Som andre har påpekt, hvis de faktisk ønsker å satse på utstilling og avl, vil de vel strengt tatt ikke ha en valp med bittfeil til redusert pris - da vil de vel ha en hund som ser korrekt og lovende ut i valpekassa?

Og hvis pris og reduksjon er så viktig at en begynner å bli kranglete, er ikke det valpekjøpere for meg.

Jeg ville ikke solgt en valp med underbitt til noen som ønsker å satse på utstilling og avl punktum. Om det var den eneste valpen jeg hadde hatt igjen for salg, hadde jeg sagt "beklager, men dette er ikke hunden for dere". Det er ingen seriøse valpekjøpere som er interessert i utstilling og/avl som ville kjøpt en valp med underbitt - ikke engang for redusert pris - ergo hadde jeg konkludert med at disse neppe var spesielt seriøse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene, bare for å opplyse om det...

Men vi fikk 2000 kr igjen på kjøpesummen da det viste seg at Buffy hadde bittfeil i sin tid. HUn var betydelig overbitt, så ille at vi måtte fjerne hjørnetennene i underkjeven etterhvert. Dette stod i alle kontraktene de hadde til sine valpekjøpere. 2000 kr tilbakebetalt ved bittfeil eller mangel på "steiner".

På Buffy ble dette halve kjøpesummen, siden vi kun ga 4000 for henne. Fordi hun var en langhåret schæfer. (de tok 7000 for korthåret, men pris på tilbakebetaling ved feil var lik her. Dette var i 1999)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...