Gå til innhold
Hundesonen.no

Xoloitzcuintle


icebluelagoon
 Share

Recommended Posts

Synes at dette er en rase folk burde kunne mer om :whistle:

GRUPPE: 5

FCIs RASENR.: 234

FCI original: 06.03.2007

Utg.: 18.04.2007 GB

RASEBESKRIVELSE FOR MEKSIKANSK NAKENHUND

(Xoloitzcuintle - Variedad sin Pelo/Variedad con Pelo)

Opprinnelsesland/

hjemland:

Mexico.

Innledning: Genet for hårløshet er dominant, likevel blir noen valper født

med pels. Ettersom avl på hårløs mot hårløs gir færrest

valper med pels er dette blitt foretrukket. Det er bevist at slik

avl opprettholder og forbedrer kvaliteten på rasen.

Men ved å krysse hårløs mot hårløs vil 25% av de

homozygote valpene få et dødelig gen. Da rasen er

forholdsvis sjelden og det kan være vanskelig å finne egnede

avlshunder, kan gode pelskledde hunder brukes i avl, men

ikke stilles ut. Avl mellom pelskledde hunder er ikke tillatt.

Pelskledd avlshund må være et resultat av registrerte foreldre

hvor minst en generasjon kommer fra avl på hårløse hunder.

Helhetsinntrykk:

Hårløs variant:

Meget tiltalende hund, det mest karakteristiske og påfallende

er den totale eller nesten totale mangel på pels og en glatt og

myk hud. Harmoniske proporsjoner, bredt bryst, romslig

brystkasse, lange lemmer og hale.

Pelskledd variant:

Meget tiltalende hund, helt dekket av pels og med de samme

harmoniske proporsjoner som den hårløse varianten. Pelsen

kan ha alle farger, lengde og struktur. Harmoniske

proporsjoner, bredt bryst, romslig brystkasse, lange lemmer

og hale.

Viktige

proporsjoner:

Kroppslengde:mankehøyde = 10:9, dvs noe lengre enn høy.

Tisper kan være litt lengre enn hannhunder.

Adferd/

temperament:

Rolig og avbalansert, glad, oppmerksom og våken. Reservert

overfor fremmede, en god vakthund og utmerket familiehund.

Aldri aggressiv.

Hode:

Skalle: Bred og kraftig, men likevel elegant. Kileformet. Nakkeknølen

kun svakt markert. Skallen og neseryggen parallelle.

Norsk Kennel Klub 3

Stopp: Svakt, men tydelig markert.

Nesebrusk: Meget mørk hos mørke hunder; rosa eller brun hos hunder

med bronsefarget eller gyldengul hud, upigmenterte flekker

forekommer hos flekkete hunder.

Snuteparti: Rett sett fra siden. Velutviklet over- og underkjeve.

Lepper: Stramme.

Kjever/tenner: Hårløs variant:

Kraftige kjever. Tett saksebitt. Tangbitt også tillatt. Mangel av

noen få fortenner, hjørnetenner, premolarer, molarer eller

vridde tenner ingen feil, da mange hunder ikke har dype

røtter. Genetisk er hårløshet tett forbundet med tannmangel.

Pelskledd variant:

Komplett tannsett, sakse- eller tangbitt ønskelig.

Tunge: Vanligvis rosa, men kan ha sorte tegninger. Flekker eller

striper vanlig hos rasen. Tungen alltid på innsiden av

munnen.

Kinn: Ubetydelig markert.

Øyne: Middels store, mandelformede. Våkent og livlig uttrykk.

Fargen varier i henhold til hudfargen; fra sort, brun, rødbrun

og ravfarget til gul, dog foretrekkes farger så mørke som

mulig. Begge øyne av samme farge. Øyelokksrenner varierer

fra sort til brun eller grå; det er tillatt, men ikke ønskelig med

blekere eller rosa flekker.

Ører: Hårløs variant:

Lange, store og bevegelige, meget elegant med tynn struktur,

likner på flaggermusører. Alltid stående når oppmerksom,

bæres i 50-80° mot horisontalplanet.

Pelskledd variant:

Lange, store og bevegelige. Kan være stående eller

hengende, alle posisjoner akseptable. Begge ørene skal

være i samme posisjon når oppmerksom.

Hals: Meget elegant, smal, elastisk, forholdsvis lang, høyt båret

med lett nakkebue. Meget muskuløs. Huden stram og

elastisk uten løs halshud. Valper kan ha hudfolder som

forsvinner med alderen.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Sett forfra rette med gode proporsjoner og lengde i forhold til

kroppen.

Norsk Kennel Klub 4

Skulder: Flat og muskuløs. God vinkel i skulderleddet som tillater frie

og elegante bevegelser med god steglengde.

Albue: Kraftige, godt tilliggende, aldri utoverdreid.

Poter: Middels lange (harepoter). Hvelvede og knyttede tær med

noe hårvekst hos de hårløse, dekket med pels hos den

pelskledde. Korte og sorte klør hos mørke hunder, blekere

hos bronsefargete eller gyldne. Harde og sterke tredeputer,

velvutviklet hud mellom tredeputene. Sporer bør fjernes.

Kropp: Kraftig bygget.

Overlinje: Helt rett. Uønsket med sadelrygg eller karpelend.

Manke: Svakt markert.

Rygg: Rett.

Lend: Kraftig og muskuløs.

Kryss: Lett avrundet, ca 40° mot horisontalplanet. Kraftig, muskuløs.

Bryst: Lang, dyp, rekker til albuene. Lett hvelvede ribben, men aldri

flate. Sett forfra er forbrystet tilstrekkelig bredt, men

brystbenspissen er ikke fremtredende.

Underlinje/buk: Elegant opptrukket i en muskuløs linje.

Hale: Lang, tynn med noen få strie hår. Lavt ansatt, rekker til

hasene, avsmalnende mot spissen. Bæres høyt i en bue

under bevegelse, men aldri rullet over ryggen. I hvile bæres

hengende med en svak bøy i spissen. Halen kan av og til

bæres innunder kroppen mot buken som tegn på skyhet.

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Helt rette og parallelle sett bakfra, aldri tettstilte. Velvinklete

for å gi frie bevegelser. Kuhasethet skal trekkes for.

Lår: Kraftige og muskuløse.

Knær: Velvinklete.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Lange, elegante, fjærende bevegelser på grunn av gode

vinkler. Travet raskt og flytende, hode og hale høyt båret.

Norsk Kennel Klub 5

Hud:

Hårløs variant:

Huden karakteristisk pga total mangel på pels. Glatt, meget

følsom ved berøring. Kjennes varm å ta på da den utstråler

varme i motsetning til pelshunder, men kroppstemperaturen

er den samme som hos andre hunder. Huden trenger mye

stell da den mangler naturlig beskyttelse mot solskinn og

vær. Arr skal ikke trekkes for. Hunden svetter gjennom

potene og peser sjelden. Den skal være fri for tydelige

hudproblemer.

Pelskledd variant:

Glatt, helt dekket med pels.

Pels:

Hårlag:

Hårløs variant:

Mangler totalt pels på kroppen, men har noen korte, stive og

tette hår av alle farger på pannen og halsen, men disse må

aldri bli lengre enn 2.5 cm og må aldri danne en lang bløt

hårtopp. Grove hår finnes ofte på potene og mot halespissen,

men ingen feil dersom dette mangler.

Pelskledd variant:

Helt dekket av pels. Den kan ha lite pels under maven og på

innsiden av bakbena.

Farge:

Hud, hårløs variant:

Ensfargete og mørke farger foretrekkes. Fargen varierer fra

sort til gråsort, skifergrå, mørk grå, rødlig, leverfarget, bronse

og gyldent gul. Flekker i alle farger, også trefargete og hvite

flekker.

Pelskledd variant:

Alle farger eller kombinasjoner av farger i forskjellige toner.

Pelsen kan være i enhver struktur og lengde, og skal dekke

hele kroppen.

Størrelse:

Forekommer i tre størrelsesvarianter:

Mankehøyde: Stor: 46-60 cm,

aksepteres opp til 62 cm hos gode individer.

Mellom: 36-45 cm

Miniatyr: 25-35 cm

Feil: Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

− Meget bred skalle.

− Hårløse varianten: Hår på kroppen ikke nevnt over.

Norsk Kennel Klub 6

− Slapp, løs eller rynkete hud hos voksne individer på hals

og nakke.

− Lyse, runde eller utstående øyne.

− Løs halshud.

− Avfallende kryss.

− Kuhaset.

− Halen krøllet inn over ryggen. Kort hale.

− Flate poter.

Grove feil: - Utypisk.

- Lang, smal kropp met korte ben.

- Viser tunge.

Diskvalifiserende

feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske

defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

− Blå øyne eller blå flekker i øynene.

− Dårlig bitt, unormal stilling av kjeven.

− Kuperte* eller hengende ører hos den hårløse variant.

− Kupert* hale.

− Pels på hele kroppen på den hårløse varianten, bortsett

fra hode, ører, hals, poter og hale.

− Albino, blindhet, døvhet.

− Høyde over 62 cm eller under 25 cm.

− Aggressiv eller utpreget engstelig.

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 19. februar 2008

_MG_6455.jpg

_MG_6460.jpg

_MG_6454.jpg

_MG_6461.jpg

Bildene er av N FIN DK CH Nordisk Junior Vinner -08 Local Hero's Blade at Polout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...