Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting

HeraHiromi

Recommended Posts

Skrevet

Vil gjerne høre andres erfaringer med valpebiting. Vår kan bli veldig intens etter hun har sovet (full av energi :) ) Vi klarer å kontrollere det, men vil gjerne høre hva tid deres valper sluttet med det. :) For det er jo litt slitsomt til tider. hehe

Skrevet
Vil gjerne høre andres erfaringer med valpebiting. Vår kan bli veldig intens etter hun har sovet (full av energi :) ) Vi klarer å kontrollere det, men vil gjerne høre hva tid deres valper sluttet med det. :) For det er jo litt slitsomt til tider. hehe

Når alle de blivende tennene er vokst ut, skal bitingen roe seg betraktelig.

Skrevet
Når alle de blivende tennene er vokst ut, skal bitingen roe seg betraktelig.

Er ikke det når de er 7 mndr? Har hørt at de roer seg litt ved 3 mnd alder. Stemmer ikke det? Hjelp! :)

Vil gjerne høre om erfaringene dere har :)

Skrevet

Med mine valper har det avtatt innen en uke etter at jeg har fått de, men da trener vi på at man ikke skal bite i folk, så har det økt litt på rundt tannfelling for så å omtrent forsvinne etter det igjen.

Skrevet

Med vår minsket bitingen gradvis hele tiden, men vi har trent aktivt på at han ikke får lov å bite oss og at han bare får lov til å bite/tygge på tingene sine. Nå er han 4,5 mndr og midt i tannfellingen, men han biter veldig lite. Han biter litt i oss når han er veldig giret/vil leke, men ikke hardt, og han tar hintet når vi gir beskjed om at det ikke er greit å bite (vi piper og tar vekk hånden/den delen av oss han biter på). Han har heldigvis aldri vært en sånn valp som henger i buksebeina på oss hele tiden og ødelegger bukser og genserermer :)

Skrevet
Med mine valper har det avtatt innen en uke etter at jeg har fått de, men da trener vi på at man ikke skal bite i folk, så har det økt litt på rundt tannfelling for så å omtrent forsvinne etter det igjen.

Hvordan trener du på det? Jeg bruker avledning. Det fungerer veldig bra. Men det er jo påan igjen etter en stund :) Jeg har jo barn da, så det er nok av fristelser å henge seg fast i. hehe Vi har også prøvd å hyle skarpt og snu ryggen til. Det fungerer av og til, men anre ganger blir hun bare mer gira av det. Da er det bare og gå ut med henne. Må si at med en gang vi begynner med fks kontakt trening så stopper hun ikke. Hun stirrer oss ihjel :)

Jeg tror nok det går over, men man blir jo litt frustrert når det pågår. Føler liksom at dette kommer aaaaldri til å gå over :P

Med vår minsket bitingen gradvis hele tiden, men vi har trent aktivt på at han ikke får lov å bite oss og at han bare får lov til å bite/tygge på tingene sine. Nå er han 4,5 mndr og midt i tannfellingen, men han biter veldig lite. Han biter litt i oss når han er veldig giret/vil leke, men ikke hardt, og han tar hintet når vi gir beskjed om at det ikke er greit å bite (vi piper og tar vekk hånden/den delen av oss han biter på). Han har heldigvis aldri vært en sånn valp som henger i buksebeina på oss hele tiden og ødelegger bukser og genserermer :)

Min lille ramp hadde nok ødelagt bukksene våre om hun hadde fått lov til å holde på :P Men det er jo in med fillete dongeribukkser.... :)

Skrevet

Har du prøvd å skrike når hun biter, og hvis hun ikke gir seg ta en time-out? :) Du bare setter valpen rolig utenfor rekkevidde, uten noe kjeft eller trøsting. Så kan valpen være borte fra dere til hun er rolig igjen.

Skrevet
Har du prøvd å skrike når hun biter, og hvis hun ikke gir seg ta en time-out? :) Du bare setter valpen rolig utenfor rekkevidde, uten noe kjeft eller trøsting. Så kan valpen være borte fra dere til hun er rolig igjen.

Skriket aser henne opp enda mer :) Jeg har satt henne utenfor på terassen om hun tar helt av. Jeg plystrer og da stopper hun somregel med det hun holder på med uansett hva det er... så vi har jo forsåvidt kontroll på det.

Men jeg er mest interessert i hva tid deres hunder sluttet med det :) Så jeg kan se at det er håp her i gården. hehe. Derfor må ikke de svare som har hunder som har fortsatt hele livet :)

Guest Gråtass
Skrevet

Valpen her er litt over 6 mnd og har ikke begynnt med valpebiting den.. Men det var kanskje ikke sånnt du ville høre om :)

Skrevet
Hvordan trener du på det? Jeg bruker avledning. Det fungerer veldig bra.

Jeg brukte også avledning med hell. Selma beit veldig lite når hun var liten da, men de gangene hun bet så avledet jeg med en gang. Husker at hun pleide å våkne om natta og da skulle det bites litt, så da hadde jeg biteleke i senga en periode. Gikk fint det.

Pippin derimot, han beit han! Skikkelig krokodille :) ... :)

Skrevet
Valpen her er litt over 6 mnd og har ikke begynnt med valpebiting den.. Men det var kanskje ikke sånnt du ville høre om :)

Det er jo fantastisk :) Om den ikke har begynt ti nå så skal det vel en del til for at den begynner nå :)

Guest Gråtass
Skrevet
Det er jo fantastisk :) Om den ikke har begynt ti nå så skal det vel en del til for at den begynner nå :)

Hemmeligheten er å sørge for at den får nok fysisk og mental trening, slik at når den er inne så sover den. Det hjelper også godt på å ha noen levende firbeinte "tyggeleker" type schäfer.

Skrevet
Hemmeligheten er å sørge for at den får nok fysisk og mental trening, slik at når den er inne så sover den. Det hjelper også godt på å ha noen levende firbeinte "tyggeleker" type schäfer.

Ja, kan tenke meg det :) Kunne godt tenkt meg en Schæfer også. hehe. Men nå må vi først bli ferdige med dette valpestyret :) Det er virkelig som å ha baby. Men kanskje litt lettere. Heldigvis :)

Skrevet

Bertil er nå 15 uker og han viser INGEN tegn til at han skal slutte enda :) Men nå biter han ikke med samme intensitet og han biter ikke lengre i klær og ting han ikke har lov til å bite i, og da er det i det minste levelig :)

Skrevet
Bertil er nå 15 uker og han viser INGEN tegn til at han skal slutte enda :lol: Men nå biter han ikke med samme intensitet og han biter ikke lengre i klær og ting han ikke har lov til å bite i, og da er det i det minste levelig :)

Godt å høre :lol: Hera har økt aktivitetsnivået de to siste dagene. Ble litt svett i dag, men vi venner oss til galskapen. hehe

Skrevet

Min er straks 4mnd og biter en del enda. Men kraften på bitinga har dempet seg betraktelig så er ikke vondt lenger når han finner det for godt og bruk meg som tyggebein:p

Skrevet

De to siste valpene våre har ikke hatt valpebiting mot folk i hele tatt. De andre hundene har fått litt valpebiting fra disse 2, men virkelig ikke mye. Valpene før disse 2 hadde litt valpebiting, men ikke værre en at de ga seg når vi sa "auuu". Bitinga ga seg vel helt rundt 4 mnd alder. Aldri opplevd at noen av hundene jeg har hatt fra de var valper har vært særlig intense i valpebitinga. Artig å observere Fenris (lederen i flokken vår) når han oppdrar valpene til ikke å bite, han står enten helt HELT stille når de begynner, eller han hyler au. Utrolig hvor flink han er.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...