Gå til innhold
Hundesonen.no

P-sprøyte på hunder med epilepsi


Blondiemamma

Recommended Posts

Blondie har som mange av dere kjenner fått epilepsi i forbindelse med løpetiden.. Vi planlegger å sterilisere henne etterhvert, men vi vil gjerne se et mønster i anfallene før vi gjør inngrepet.. Vi har mye på plakaten fremover, så vurderingen av dette hadde vært ålreit å ta litt senere.. Det jeg lurer på er... Vil en hund som har epilepsi kunne gå på p-strøyter for å forhindre løpetid?? Jeg har ringt Jeløya dyreklinikk å forhørt meg, og de skulle ringe meg opp igjen.. men det tar vist TID.. Ringte på morgenen i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men kan forhøre meg om du vil.

Når du vurderer å sterilisere henne uansett så vil jo ikke hormonsprøyter forandre så mye. OM nå hun skulle få pyometra av sprøytene er det vel bare å operere litt kjappere enn hva man hadde tenkt ( og så får du det på forsikringa :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har som mange av dere kjenner fått epilepsi i forbindelse med løpetiden.. Vi planlegger å sterilisere henne etterhvert, men vi vil gjerne se et mønster i anfallene før vi gjør inngrepet.. Vi har mye på plakaten fremover, så vurderingen av dette hadde vært ålreit å ta litt senere.. Det jeg lurer på er... Vil en hund som har epilepsi kunne gå på p-strøyter for å forhindre løpetid?? Jeg har ringt Jeløya dyreklinikk å forhørt meg, og de skulle ringe meg opp igjen.. men det tar vist TID.. Ringte på morgenen i går :lol:

Hva skulle være grunnen til å ikke sterilisere, om jeg tør spørre? :lol:

Som jeg forsøkte å si i den andre tråden din steriliseres nesten alle tisper med epilepsi, fordi de aller fleste får økt sjanse for anfall når det blir økt produksjon av hormoner under løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle være grunnen til å ikke sterilisere, om jeg tør spørre? :lol:

Som jeg forsøkte å si i den andre tråden din steriliseres nesten alle tisper med epilepsi, fordi de aller fleste får økt sjanse for anfall når det blir økt produksjon av hormoner under løpetiden.

For det 1: Hun har bare hatt ETT anfall... Og det KAN være andre ting en epilepsi. (selv om jeg egentlig ikke tror det, men..) Jeg vil gjerne se at det er et mønster i dette før jeg steriliserer henne

For det 2: Agria avslo søknaden og jeg må derfor legge av/spare opp til steriliseringen.. Alenemor på skole er ikke akkurat fett..

For det 3: Blondie skal stilles en god del fremover, og det det hadde derfor passet bedre å ta den evalueringen med hensyn til løpetid/ sterilisering om en liten stund

JA, hun skal steriliseres.. Det er det ingen tvil om.. Men så lenge hun bare har hatt ET anfall, så kommer jeg kanskje til å drøye det en liten stund for å se om det gjentar seg, og evnt mønsteret i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det 1: Hun har bare hatt ETT anfall... Og det KAN være andre ting en epilepsi. (selv om jeg egentlig ikke tror det, men..) Jeg vil gjerne se at det er et mønster i dette før jeg steriliserer henne

For det 2: Agria avslo søknaden og jeg må derfor legge av/spare opp til steriliseringen.. Alenemor på skole er ikke akkurat fett..

For det 3: Blondie skal stilles en god del fremover, og det det hadde derfor passet bedre å ta den evalueringen med hensyn til løpetid/ sterilisering om en liten stund

JA, hun skal steriliseres.. Det er det ingen tvil om.. Men så lenge hun bare har hatt ET anfall, så kommer jeg kanskje til å drøye det en liten stund for å se om det gjentar seg, og evnt mønsteret i det..

Jeg bare lurte, no offense :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann..

Tenkte å la denne tråden gå forbi meg.. men velger å svar alikavell.

Kan fortelle litt om mine erfaringer av sterillisering og p-sprøyte: jeg har brukt p-sprøyte på mine hunder og den ene er nå 10 år og frisk som bare det.. og vet flere som bruker p-spøryte på sine hunder for å unngå løpetid uten noen form for endringer. vet at mange mener at risikoen for kreft er økt.. men i hvor stor grad vet mann ikke? Jeg har (sammen med mine foreldre) også en sterilisert hund, årsaken var plager med falsk svanger og problemer etter løpetid. (ikke epilepsi) Den ble sterilisert når den var omtrent 5 år.. I dag kan jeg si at hun er ikke videre veldig lekker, pelsen har blitt utrolig lang og ullen, hun har est ut, selv med lite matinntak så ser hun nå ut som en flodehest. Dette er en saluki og jeg må si at om jeg kunne revurdert dette i dag så hadde jeg heller valgt å sette p-sprøyte på henne. Hun er i dag som sagt 10 år. og ser hun har virkelig problemer med å være den lette elegante mynden, hun har også fått en del kuler,, som vi sefølgelig følger med på tilsammen med vår vetrinær. Foreldrene mine har også en 12 år gammel whippet som får p-sprøyte og hun er faktisk mye sprekere og friskere enn salukien og p- sprøyte har hun fått de siste 4 årene. Jeg har forhørt meg utrolig mye med min vetrinær ang. p-sprøyte siden jeg også hadde lest mye ang. dette med økt risiko med kreft .. Men han sa at man kan aldir garantere noe.. men om dette var veldig utbredt så hadde aldri preparatet funtest. Men man skal ta forskjellige forhåndsregler og det er å ikke gi sprøte under løpetid og helst en stund etter, for da kunne det være farlig å gi p-sprøyte. For å si det som det er jeg har veldig gode erfaringer med p-sprøyte kontra sterillisering. Men det er på mine hunder:)

Og denne epelepsien kan også være forbigående, kan bare være tilfeldigheter at hun har hatt dette annfallet også.

Men uansett lykke til og til syvende og sist så er det du og ingen andre som kan ta det valget du velger å gjøre. Og jeg er sikker på at du ønsker kun det beste for hunden din og skal overhode ikke dømmes i forhold til ditt valg.

Håper du finner en løsning som vil bli riktig for din hund.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN takk for din ærlighet og for at du deler dine erfaringer Kristin.... Klem

Bare hyggelig vet du;)

Så klart vi må dele erfaringer og ikke bare synsing vet du;)

Lykke til hvertfall, skjønner godt at du står overfor et vanskelig valg, men man vet ikke hva som er riktig for sin hund uten at mann har prøvd det.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...