Gå til innhold
Hundesonen.no

Kulturmøter før og nå


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har fått en norskoppgave hvor jeg skal skrive en artikkel om kulturmøter "før og nå". Problemet er at jeg ikke vet hva "før" er, men jeg skal ta utgangspunkt i en tekst som handler om et kulturmøte mellom noen norske reisende og en stamme med innfødte som disse møter på (som snakker uforståelig og ikke forstår norsk såklart).

Kulturmøter nå tenker jeg handler mer om dagens kulturkræsj og problemer rundt skikker og religioner når ulike kulturer lever så tett på hverandre.

Men hva er "før", og hvordan var kulturmøter "før"? Omgikk man hverandre særlig mye før, og ble det kulturkræsj av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på kulturmøter "før" så tenker jeg gjerne på kolonitiden, og vestens utforskning av resten av verden. F.eks. møte mellom hvite og indianerne, og også hvordan Afrika ble delt mellom europeiske land, og tatt med makt. Eller f.eks. hvordan tasmanerne ble slaktet ned, eller hvordan det var med aborginerne i Australia. Generelt, så har de innfødte ikke blitt møtt med særlig mye respekt kan man si... Kan også ta det litt nyere, med segregering i USA og Sør-Afrika, evt. hvordan det var her i Norge for ikke så veldig mange år siden. Før var det ikke særlig vanlig å møte på mørkhudede her i landet. Og da grunnloven ble laget så var jo jøder ikke velkommen her i landet til og med.

Ehm, bare litt tankespinn herfra. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tankespinn! Kom gjerne med mer om du kommer på noe :rolleyes2:

Jeg tenker også å drøfte litt rundt kulturmøter. Man kan f.eks skille mellom lokale og globale kulturer. Er Bergen en egen kultur? Er Norge en egen kultur? Eller Skandinavia, eller hele Vest-Europa?

Jeg tenkte også at "før" er alt fra Vikingtiden til 1900-tallet, og hvordan ting har endret seg gjennom tidene frem til år 2009. Hva som har endret seg, hva som henger igjen, hvordan ting har endret seg i Norge, hvordan ting er i resten av Europa...

Men jeg vil velge ett tema å gå nærmere inn på, og da tenker jeg ikke å snakke om de lokale kulturmøtene, men de mer verdensomfattende, hvite vs mørkhudede. Som du sier, kolonitiden, møte mellom hvite og indianere osv - og hvordan ting ligger an i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...