Gå til innhold
Hundesonen.no

hva er forskjell på expot, frontline og de andre?


Recommended Posts

Leste tråden under her om en som lurte på hvordan håndtere flått.

Og det blir svart hva de forskjellige bruker.

Så jeg lurer på, hva er expot? hvordan bruker dere den? spray ? fortell og hvor godt fungerer den? hva når hunden bader?

Det samme spørsmålene gjelder også frontline, og evt andre midler dere bruker..

Noen som har erfaring med de naturmidlene de andbefaler i dyrebutikken?

kanskje emne skulle ligge under flåttland.. litt usikker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker expot på hundene våre mot mygg. Det er pipetter som dryppes direkte på huden. Store hunder på ha en pipette på huden i manken og ved halerota, små hunder trenger bare på manken. Regner med at det står på pakken hvor mye de trenger. Expot kjøpes på resept på apoteket. Det varer i 3 uker, men med bading må det behandles hver uke. For våre hunder på 25 og 32 kg koster det ca. 300 kr for hver behandling. Vi skal prøve scalibor halsbånd til neste år, fordi hundene våre har så tett pels at for å nå ned i huden med pipettene barberte mamma dem i manken og ved halerota. Det så kjempestygt ut, for å si det mildt :icon_confused: Jeg tror at collie hunder, som border collie, belgiske fårehunder og slike kan være ømfindlig ved behandling med expot fordi de er sensitive for virkestoffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspot må KUN brukes på hund, bare for å opplyse om det. Det kan ikke sies ofte nok! Katter kan bli skikkelig dårlig av det.

Vi bruker expot på hundene våre mot mygg. Det er pipetter som dryppes direkte på huden. Store hunder på ha en pipette på huden i manken og ved halerota, små hunder trenger bare på manken. Regner med at det står på pakken hvor mye de trenger. Expot kjøpes på resept på apoteket. Det varer i 3 uker, men med bading må det behandles hver uke. For våre hunder på 25 og 32 kg koster det ca. 300 kr for hver behandling. Vi skal prøve scalibor halsbånd til neste år, fordi hundene våre har så tett pels at for å nå ned i huden med pipettene barberte mamma dem i manken og ved halerota. Det så kjempestygt ut, for å si det mildt :getlost: Jeg tror at collie hunder, som border collie, belgiske fårehunder og slike kan være ømfindlig ved behandling med expot fordi de er sensitive for virkestoffene?

Ellers så må jeg stille meg litt skeptisk til å bruke Exspot hver uke? Blir ikke det vel stor dose for hundene, selv ved bading? Når jeg selger Exspot pleier jeg å si at det holder med å behandle hver 4. uke, med mindre hunden bades med shampo.

For hunder under 15 kg holder det med én pipette, for hunder over trengs det to. ExSpot, Frontline og Scalibor kan også kjøpes hot veterinær. Selv bruker jeg Scalibor halsbånd, og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker expot, men kun når vi skal på hytta. Her hjemme er det ikke behov for noe flåttmiddel. Virkningen holder i hvertfall i ca. 4 uker, selv om han bader hver dag (ikke bading med shampo selvfølgelig).

Forskjellen mellom expot og frontline er at expot gjør at flåtten skyr hunden helt, bruker man frontline kan flåtten feste seg på hunden, men de faller raskt av. Sånn har jeg forstått det i hvertfall :getlost:

Jeg har også prøvd ut Fixodida en stund nå, fordi jeg egentlig er ganske skeptisk til de vanlige flåttmidlene.. Men det funker ikke for oss. Det er godt mulig han hadde fått flere flått hvis vi ikke hadde brukt noe middel i det hele tatt, men jeg plukket ganske mange flått sist gang vi var på hytta og i dagene etter vi kom hjem. Så denne gangen ble det expot igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så må jeg stille meg litt skeptisk til å bruke Exspot hver uke? Blir ikke det vel stor dose for hundene, selv ved bading? Når jeg selger Exspot pleier jeg å si at det holder med å behandle hver 4. uke, med mindre hunden bades med shampo.

Det var bare mamma som sjekket om man kunne bade med exspot, og på pakken sto det behandling hver uke ved bading. Det blir jo altfor dyrt og unødvendig, derfor bader vi ikke med hundene når de har exspot :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...