Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen råd mot bjeffing og biting...?


Yakine

Recommended Posts

Ja, min kjære søte, lille, hvite piraya er et lite ******* av og til! :(

Får hun tilsnakk, typ "Nei!" så setter hun i og bjeffer og kjefter! Skikkelig drittungeoppførsel... :( Dette er spesielt i forbindelse med at hun henger i buksa, eller leggen eller arma på oss... Hun er nater på jentungen og, og hun biter HARDT!! Skikkelig hardt! Jeg begynte å blø her om dagen.. Da er det ikke mye lett å holde seg og overse, for å si det sånn... :wub:

What to do? :lol:

Og så er det forresten dette med at hun hyyyyyler og uler hvis jeg går fra henne. Har øvd på det, men hun blir ikke bedre. Hun raserer hvis hun er alene. Jeg kom hjem etter å vært borte i halvannen time... Og det var RASERT på badet... Skikkelig ille faktisk.

Føler meg utilstrekkelig og rimelig teit egentlig. Hun gir meg masse grå hår den tøtta, og enda er hun bare 11 uker liksom... :yes: Men tror kanskje mye av det går på at jeg er så nervøs for å gjøre feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på problem nr. 2, vet ikke hva man skal gjøre med nr. 1.

Hvis hun hyler og uler er hun redd for å bli forlatt. Da stresser hun, og begynner å finne på ting. Du kan ikke forvente at hun skal sove i halvannen time, når hun hyler og uler. Denne treningen må skje gradvis, vær borte i 3 sek, 1 min, 2 min, 3 min, 5 min, 7 min, 10 min, 15 min, 20 min, 30 min osv. :icon_confused: Lær henne å være alene når du er på do, går ut med søpla eller henter posten osv. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på problem nr. 2, vet ikke hva man skal gjøre med nr. 1.

Hvis hun hyler og uler er hun redd for å bli forlatt. Da stresser hun, og begynner å finne på ting. Du kan ikke forvente at hun skal sove i halvannen time, når hun hyler og uler. Denne treningen må skje gradvis, vær borte i 3 sek, 1 min, 2 min, 3 min, 5 min, 7 min, 10 min, 15 min, 20 min, 30 min osv. :twisted: Lær henne å være alene når du er på do, går ut med søpla eller henter posten osv. :)

Gode råd :icon_confused: Kan legge til at du bør lukke døren bak deg når du går inn i ulike rom også. Valpen dilter gjerne etter deg overalt i huset, og går du inn på badet, så lukk døren og bli der til hunden er rolig på utsiden - eller start med å ikke være der så lenge at hunden begynner å ule. I begynnelsen må du nok gå ut igjen etter bare noen sekunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på problem nr. 2, vet ikke hva man skal gjøre med nr. 1.

Hvis hun hyler og uler er hun redd for å bli forlatt. Da stresser hun, og begynner å finne på ting. Du kan ikke forvente at hun skal sove i halvannen time, når hun hyler og uler. Denne treningen må skje gradvis, vær borte i 3 sek, 1 min, 2 min, 3 min, 5 min, 7 min, 10 min, 15 min, 20 min, 30 min osv. :) Lær henne å være alene når du er på do, går ut med søpla eller henter posten osv. :)

Gode råd :icon_confused: Kan legge til at du bør lukke døren bak deg når du går inn i ulike rom også. Valpen dilter gjerne etter deg overalt i huset, og går du inn på badet, så lukk døren og bli der til hunden er rolig på utsiden - eller start med å ikke være der så lenge at hunden begynner å ule. I begynnelsen må du nok gå ut igjen etter bare noen sekunder.

Det vet jeg, og det har vi trent på :)

Og jeg forventer slettes ikke at hun skal sove i halvannen time, og kan ikke huske å ha sagt det heller? ;) Jeg vet at hun er en liten valp liksom... :twisted:

Hun er alene, og hun får være ute alene med ytterdøra oppe. Jeg bor i et trygt og rolig nabolag, så det er ikke noe problem. Problemet er når jeg drar. Da hyler hun. Det er etter 2 sek det. Selv om jeg kommer tilbake gang etter gang, så hyler hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulingen og bitingen hørtes veldig kjent ut. Valpen min uler og bjeffer fortsatt og blir fort destruktiv når han blir forlatt alene. Er han i bur er han roligere og uler ikke, bjeffer noe, men det er work in progress. Anbefaler som det er nevnt her at du ikke lar han dilte etter deg hele tiden, men setter han på et annet rom av og til. Anbefaler at du tar mange, men korte økter hver dag med tanke på hjemmealene-treningen.

Jeg har ikke tålmodighet til å overse biting, så jeg gjør det klart med én gang at det ikke er lov å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å dele min egen erfaring og si med en gang, er ikke sikkert Du gjør noe galt, bare bli kjent med hunden først.

Vi har hatt og til tider har problemer med biting. Og at hunden liksom skal ha siste "ordet" med bjeffing hvis jeg blir sint/forteller hvilke regler vi har her i huset.

kort fortalt, det var så ille her at tårene mine har trillet nedover mange ganger.

Jeg fikk utallig mange råd,

om å overse,

snakke hardt "nei",

ta henne i nakken,

kaste henne i veggen,

ja uff, ikke alle råd var like fine, men hva gjør og tenker man i slike situasjoner der man ikke har hud igjen-tross for en valp på 11 uker?

(min er nå 14mnd, og vi har fått det til:) )

I ettertid har jeg sett at dettte funket på min hund, men det fungerte ikke på søstern hennes...så alt er individuelt -det er ikke bestandig at DU gjør noe galt! en må bare se det ann på hunden, hvordan den reagerer med hva du gjør.

I mitt tilfelle, ble det å avlede..HELE TIDEN. Jeg gikk med leker i lomma. Og godbiter som jeg fikk oppmerksomheten hennes med og kastet på gulvet som hun lærte søk i gjennom, (husk å sett ord på det du gjør da:). Lekene brukte jeg til å bytte "min arm som lå i hennes bitt med"

Og først etter en stund klarte jeg å se når hun kom til å bite meg, og da snudde jeg ryggen til. Først da fungerte det å "overse henne"

Og jeg har faktisk fått noen grå hår haha--- men vi har det ganske fint nå da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan "gjør du det klart" at biting ikke er tillatt?

Hun setter jo i med et forferdelig leven da! :icon_confused: Bjeffer og knurrer!

Hvordan du forteller hunden at man ikke skal gjøre det får du vurdere selv, men dersom hunden stadig biter deg over lengre tid så fungerer tydeligvis ikke det du prøver godt nok. Jeg dytter bare valpen bestemt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en valp som brukte å bite MYE på hendene! Hun er nå litt over 10uker. Hun bet meg aldri til blods, men det er nokk i massevis til at d kjennes! :)

Tror det er viktig at den skjønner hva betydningen av NEI betyr. Det har vi lært alle våre hunder, og det har funket utrolig bra :twisted:

Hvis hun biter, kan du jo si bestemt nei. Hvis hun ikke lystrer kan du ta henne i nakken, å bare løfte henne unna deg, mens du gjentar et bestemt NEI. Hvor hardt tror jeg du må se litt ann på hvor "tøff" den er. Jeg har måtte gjøre dette ganske mange ganger. Å nå har vi nesten fått henne til å slutte. Hun skjønner nå når nokk er nokk :icon_confused:

Er nokk virktig at du får de andre som omgås hunden til å opptre på samme måte i sånne situasjoner. Det er utrolig vanskelig å dressere en hund, når andre i familien/venner gjør det på en annen måte. Si bare ifra til folk på forhand som skal hilse eller omgåes hunden din, hvordan du vil de ska opptre når den biter. Det er så mye lettere hvis hunden får samme behandlingen av alle som omgåes den :)

Hun er jo enda ung, så dette går garantert ann å sette en stopper for.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, og det har vi trent på :)

Og jeg forventer slettes ikke at hun skal sove i halvannen time, og kan ikke huske å ha sagt det heller? ;) Jeg vet at hun er en liten valp liksom... :icon_confused:

Hun er alene, og hun får være ute alene med ytterdøra oppe. Jeg bor i et trygt og rolig nabolag, så det er ikke noe problem. Problemet er når jeg drar. Da hyler hun. Det er etter 2 sek det. Selv om jeg kommer tilbake gang etter gang, så hyler hun.

Hva ønsker du at hunden skal gjøre når du er borte, da? :twisted: Trodde det var soving de fleste ønsket at hundene skulle gjøre. Prøv å tenk på hva du ønsker at hunden skal gjøre, ikke det som er uønsket :) Ikke gå inntil henne når hun hyler, da tror hun at hun kan rope deg tilbake, og adferden øker i frekvens fordi den blir forsterket. Jeg blir å prøve med min valp å ha en betinget forsterker (klikker) som jeg bruker til å fortelle når hunden gjør rett. Når jeg går, og den hyler, overser jeg og klikker og går inn når den er stille. Klikkeren vil jeg bruke fordi jeg har merket at hundene våre ikke skjønner sammenhengen når jeg kommer inn når de er stille, uten noe signal om at jeg kom fordi de var stille :) Etterhvert kan du kreve at hun skal være stille i lenger og lenger tid alene før du klikker.

Ang. bitingen ville jeg forsøkt å hyle når hun biter så det gjør vondt, hvis hun ikke slutter ville jeg tatt time-out (uten å kjefte eller ta henne i nakken, bare rolig leie henne bort fra situasjonen) når hun får raptus anfall. Helst før hun når å bli piraya. Altså å sette henne på ett annet rom/binde henne til hun er rolig. Klikk og la henne komme løs igjen når hun er stille og rolig.

Edit: La til litt tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bitingen, så sier du det ikke hjelper å overse. Et godt råd da er å binde valpen fast og vente til den er rolig. Når du tror den er rolig, gå bort og prøv å "erte" den opp litt å se om valpen fortsatt er i det bitemoduset. Er den det, la den sitte der litt til. Biter den ikke, da kan du slippe den løs :lol: Bjeffer den når du binder valpen fast, bare overse og vent til den er rolig.

Hjemme alene trening sliter vi også med. Valpen min er 4 mnd, og har egentlig ikke trent så mye på det fordi jeg har hatt sommerferie i 2 mnd og har egentlig tatt det litt med ro (fy skam). jeg har nå skjønt at hun hyler med engang jeg går ut døra. Så det jeg gjorde da var å gå ut ytterdøra og rett inn igjen med engang. Jeg lukket ikke døra engang før jeg gikk inn igjen. Dette gjentok jeg et par ganger, før jeg lukket døra helt, og åpnet den med engang og gikk inn. Dette gjorde jeg en god del ganger helt til valpen bare ble igjen i stua eller satt innenfor ytterdøra når jeg kom inn igjen uten å ha pipet. Nå begynte jeg å øke til 1 sek. Gjorde dette flere ganger om dagen før jeg økte til 3 sek. osv. Når man har en valp som setter igang med å pipe så fort som din og min valp gjør, så må man faktisk bruke så lang tid og gå så sakte fram. uansett hvor kjedelig det er :getlost:

En annen ting som også er viktig, er at når du kommer inn igjen etter å ha stått ute i noen sekunder, er å overse valpen. Ikke klapp eller prat til den. Bare gå rett inn akkurat som om det er den største selvfølge at du har vært utenfor døra. Da blir valpen til slutt vant til at du går inn og ut av den døra akkurat som du går inn og ut fra doen. Den vil da til slutt ikke følge etter deg eller bry seg om at du faktisk går ut døra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min kjære søte, lille, hvite piraya er et lite ******* av og til! :lol:

Får hun tilsnakk, typ "Nei!" så setter hun i og bjeffer og kjefter! Skikkelig drittungeoppførsel... :( Dette er spesielt i forbindelse med at hun henger i buksa, eller leggen eller arma på oss... Hun er nater på jentungen og, og hun biter HARDT! Skikkelig hardt! Jeg begynte å blø her om dagen.. Da er det ikke mye lett å holde seg og overse, for å si det sånn... :getlost:

What to do? :(

Jeg tenker litt sånn at når denne bite adferden starter er gjerne valpen full av energi. Finn frem klikkeren og noen godbiter og prøv å snu den energien til noe positivt ;) Du får trent valpen, får avsluttet den negative adferden uten å ta en konflikt og samtidig forsterket båndet mellom deg og valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn at når denne bite adferden starter er gjerne valpen full av energi. Finn frem klikkeren og noen godbiter og prøv å snu den energien til noe positivt :getlost: Du får trent valpen, får avsluttet den negative adferden uten å ta en konflikt og samtidig forsterket båndet mellom deg og valpen.

Så bit=trene? Det kan jo bli spennende i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bit=trene? Det kan jo bli spennende i lengden.

Nja, starte litt i forkant av bite adferden kanskje? Jeg har og har hatt endel valper selv som i en periode minner mer om pirayaer og haier enn søte små nøster :getlost:

Og jada, jeg vet det er mange måter å avbryte adferden på. Avledning, timeout, CM metoden, sprute flaske osv. For meg så har metoden med klikker trening funket, og det er gøy og hyggelig både for meg og valpen.

Valpeeiere med lite erfaring får flere forslag, og får prøve seg litt frem da, til hva som passer hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi gjorde med hunden vår, var at hvis hun begynte å bite mens vi lekte avlsuttet vi leken og gikk inn på et annet rom. Hadde en grind mellom kjøkken og stue, så vi bare gikk inn på kjøkkenet og lot hunden være igjen alene på stua.

Det gikk ikke lang tid før hun sluttet helt å bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ta med dette rådet også - det som gjorde susen her i gården da alt annet som er nevnt over var prøvd. Overtok unghund som ikke var stoppet på valpenafsing i tide, men tvertimot "fått" godt og mye på denne atferden.

Denne hunden avskydde også fysisk "tvang"/å bli holdt på noe vis. Hadde for øvrig bitehemming, da, selvsagt.

Når hunden biter i hender, hold hånden rolig i munnen dens og grip underkjeven mellom tommel og pekefinger. Hold taket i rundt 10 sekunder mens du følger hundens hodebevegelser når den prøver å vri seg unna. Forsterk når den i stedet slikker hånden eller i det øyeblikket den viser tegn til å vri hodet unna for å ungå å bli holdt - dvs skjønner "tegninga".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...