Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie-eiere


everyday41

Recommended Posts

Heisann!

Jeg og samboeren min driver og planlegger hund til neste år. Vi har vurdert flere raser, og har kommet frem til at vi begge ønsker Border Collie. Og bare for å understreke det; vi er begge klar over hvor mye arbeid og tid det ligger i å ha en Border Collie. ;) (Selv om dette er mitt første innlegg, har jeg lest her inne på Hundesonen i flere måneder, og sett på alt som står om Border Collier. Ser at det er mange som fraråder rasen og gir folk tips til andre hunder enn Border Collien. Derfor ville jeg bare understreke at vi er klar over hva det innebærer. :) )

Det jeg lurer på er om noen har erfaring eller vet noe om følgende oppdrettere:

- Gystøl Gjeterhund i Bjerkreim

- bordercollie.no (Usikker på navnet.)

- Sindregarden

- Har også sett på Akersborg, men ser at mange fraråder denne oppdretteren pga mye grums(?)

- Kennel Taspitir (Noen som vett om disse enda har valpekull? Eller om de hadde siste kull i 08? Står noe om det på hjemmesiden, men forstår ikke helt.)

Gystøl er interessant fordi det ikke er så langt borte fra Stavanger, hvor vi skal bo. Jeg har veeldig lyst til å ha kontakt med valpene de første åtte ukene også, noe som blir lettere med bare et par timers kjøretid. Ser for meg at jeg nok kommer til å være ganske valpesyk i venteperioden, er det jo allerede nå.. :ahappy:

Jeg har vært inne på de forskjellige sidene og lest litt, og vært inne på Canis og nsg.no. Samtidig skryter jo alle av sine egne hunder på hjemmesidene sine. :) Derfor ønsker jeg andres erfaringer.

Hvis noen har andre gode alternativer er jeg åpen for tips. :)

Edit: La til en oppdretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Morro at du vil ha BC, det er en fin rase! Det er også et nokså stort gjeterhundmiljø i området rundt Stavanger (Jæren og Bjerkreim), så det er mange muligheter til å kunne lære å bruke hunden på den måten også. Jone Gystøl kjenner ikke jeg personlig, men det jeg har hørt om han, er positivt, for å si det sånn;) Såvidt jeg vet regnes han som en habil oppdretter, og jeg har ikke hørt noe negativt om hundene hans. Kunne godt tenkt meg en Gystøl-hund selv. Bjerkreim ligger ca. en time utenfor Stavanger, så der har du jo gode muligheter til å få god oppfølging. Svein Kverneland er en veldig hyggelig og dyktig gjeterhundmann som bor på Kverneland, rett ved Klepp. Han har ingen hjemmeside, men er ikke noe problem å ringe han. Vet ikke om han skal ha valper selv nå, men han er iallefall veldig godt kjent i miljøet, og har god oversikt over hunder, eiere og linjer, så han kan tipse deg videre. Generelt synes jeg det virker som det er endel gode oppdrettere på Jæren, men jeg ville altså sjekket ut de uten hjemmesider også .... Ta kontakt med Rogaland gjeterhundlag, f.eks.

Ellers har jeg selv en Akersborg hund, som jeg er veldig fornøyd med mentalt sett (hun har en skade/sykdom og er fryktelig feilkonstruert i skjelett og bygning, så hun sliter endel fysisk), og jeg synes Akersborg har endel gode hunder. Dessverre har det vært mye tull med registrering av hunder blant annet, jeg ventet et år på at min tispe skulle bli registrert, og det er jo kjempekjedelig.

Alexander Strøm er en oppdretter jeg har hørt veldig mye bra om, han holder til i Østfold. I tillegg bør du sjekke ut Kruttlappen (Gråtass her inne på forumet), men det er også et stykke å reise fra der du holder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som Aya. + Alexander Strøm tar inn mye nytt (prøver i det minste) og jeg liker veldig godt hundene til Sindregarden. Nå har ingen av de utmerket seg i konkurranser, så kanskje ikke hund å handle fra om dere er førstereis og har ambisjoner om høye klasser. Jeg tror, bare tror og vet ikke, at de kan være litt tøffere enn de andre hundene som f.eks fra Strøm. Litt mer tæl i dem, og litt mer selvstendige hunder. Det er min oppfattning av de hundene jeg har sett fra han og med han. Dette hørtes da virkelig ikke ut som god reklame :ahappy: . Jeg liker hundene derfra... men Strøm har mer easygoing hunder ;)

Vel, det var mine ting. Ellers så råder jeg dere til å gjøre som Aya sier, hør med gjeterhundlagene i distriktet dere skal bo :)

Dette gjelder alle og som du sikkert har lest deg til: Sjekk hundene opp og ned i mente, hør med andre, ikke nødvendigvis i gjeterhundmiljøet, men fra andre steder, ag/bruks/lp, (i Stavanger er det tre jenter som driver aktivt med lp og som er veldig flinke, mulig du kan høre med dem ang linjer mm. lpliv.no)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige svar! Var visst ikke så skummelt å skrive her allikevel. :)

Godt å høre at det er et godt gjeterhundmiljø der! Har veeldig lyst til å prøve meg, og hunden selvfølgelig, på gjeting! Har så og si vokst opp med sauer. :P Kan trenge all veiledning vi kan få! :P Men i og med at jeg ikke har sauer i hagen, blir det nok ikke mer enn en hobby. Har også veldig lyst til å drive med agility og lydighet. Er også veldig åpen for andre grener, så vi får se litt etter hvert, hva som passer for oss og hunden.

Hvor finner jeg forresten de oppdretterne uten hjemmeside? Fant noen på nsg, men den eneste uten hjemmeside solgte hundene kun til gjeting. Men som sagt, det er jo enda et år til, så finne kanskje mer etterhvert. Prøvde å se på hjemmesidene til Rogaland Gjeterhundlag, men den siden har ikke blitt oppdatert siden 06, ser det ut som. Så kan jo heller prøve å ringe eller sende en mail.

Litt OT: Hvor ofte må man egentlig drive med gjeting for at det skal "ha noe for seg"? Som nevnt over har jeg jo ikke sauer selv. Men er det slik av man kan få "gjete andres sauer"? Og er det slik at om man driver litt med gjeting da får bedre kontroll på gjeterinstinktet?

Akkurat nå leser jeg alt jeg kommer over om rasen og ser på forskjellige oppdrettere. Prøver å sjekke hunder opp og ned i mente, men ikke alltid like lett å forstå alle forkortelser, navn ol. :)

Kommer nok til å spørre om en del ting etterhvert. :ahappy:

Jeg tror nok jeg foretrekker easygoing i denne omgang iallfall. Jeg ser også for meg at vi nok ikke har så aaltfor høye ambisjoner, men at vi (iallfall jeg) kommer til å bli bitt av basillen og vil nå lengst mulig. ;):)

Egentlig synd at vi ikke skal ha før neste år, blir jo helt gira og valpesyk her jeg sitter. ;) Hjelper ikke med alle valpebildene på Valpeprat og Bildeforum.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige svar! Var visst ikke så skummelt å skrive her allikevel. :)

Vi er egentlig grusomme, men vi har liksom sommerfølelsen og da er vi snille, dessuten har vi tatt den rosa pillen i dag :D

Litt OT: Hvor ofte må man egentlig drive med gjeting for at det skal "ha noe for seg"? Som nevnt over har jeg jo ikke sauer selv. Men er det slik av man kan få "gjete andres sauer"? Og er det slik at om man driver litt med gjeting da får bedre kontroll på gjeterinstinktet?

Kommer jo litt an på hvorfor du har tenkt å gjete det, men om du har lyst til å konkurrere og ta gjeterhundprøve med den, så må du nok trene minst to ganger i uken. Du kommer til å bli hekta på gjeting... aldri har jeg reist så langt for å trene hund som da jeg var mest aktiv med gjeting. Gjeting er gøy! Melder du din interesse i gjeterhundlaget i ditt distrikt, så får du nok være med på gjetetreninger. Og nei, for å holde orden på gjeterinstinktet er det kontroll og lydighet som hjelper :) Samt å aldri la hunden få lov til å gjete fra starten av.

Akkurat nå leser jeg alt jeg kommer over om rasen og ser på forskjellige oppdrettere. Prøver å sjekke hunder opp og ned i mente, men ikke alltid like lett å forstå alle forkortelser, navn ol. :)

Send en pm til f.eks Gråtass, Aya eller meg her på sonen. Vi vet alle litt om linjer.

Jeg tror nok jeg foretrekker easygoing i denne omgang iallfall. Jeg ser også for meg at vi nok ikke har så aaltfor høye ambisjoner, men at vi (iallfall jeg) kommer til å bli bitt av basillen og vil nå lengst mulig. :):)

*ler* Easygoing er lurt

Egentlig synd at vi ikke skal ha før neste år, blir jo helt gira og valpesyk her jeg sitter. :) Hjelper ikke med alle valpebildene på Valpeprat og Bildeforum.. :)

Egentlig burde det vært forbud mot å legge ut bilder av valper. Venter selv på en valp nå, og hun kommer jo aaaaaldri og det føles som evigheter å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200307-02r.jpg

200307-08.jpg

*Føle seg snill*

Jeg skjønner godt at du blir litt overveldet, det er jo en jungel der ute, og det gjør det jo ikke enklere at halvparten av hundene heter Bill, Bess, Meg eller Nap :) Men som Margrete sa, bare send PM og spør om det er noe. Det er ganske greit å begynne med easygoing BC ja, selv om jeg også liker når de er litt "mer", men de er jo hunder med full fart og høyt gir uansett, så. Gjeting er KJEMPEGØY! Jeg har dessverre fått gjort det altfor, altfor lite (jeg var uten bil og lappen i den perioden det ble avholdt kurs i Rogaland, det pleier å være rimelige kurs hver sommer, og ellers møtes medlemmene i gjeterhundlaget og trener hjemme hos hverandre), men er nå såvidt igang med å bruke våre litt på kyr, og det er innmari morsomt. Jeg har aldri sett hunden min så sliten som når hun har lekt med ull eller storfe, og vi har det morro begge to. Ellers er jo BC'en en riktig potet, som kan brukes til det aller meste. Både lydighet og spor har vært kjempepopulært her i huset.

Anyway, det er bare å spørre videre, gøy for oss også med folk som er genuint interesserte i den fine, merkelige og sjarmerende rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er egentlig grusomme, men vi har liksom sommerfølelsen og da er vi snille, dessuten har vi tatt den rosa pillen i dag

Hehe, bra jeg spurte på en god dag! Sommerpillene er godt kjent. :D Men det er jo alltid skummelt å skrive første gang, i tillegg til at jeg spør om en såpass krevende rase som oftest blir frarådet som førstegangshund. :)

Man kan godt si jeg er genuint interessert i Border Collie, ja! Huff, det er nesten flaut. :) Jeg elsker alt med rasen, både utseendet, måten de beveger seg på, spesielt når de gjeter, ja alt egentlig. Jeg er fremdeles litt redd for at jeg ikke skal klare det, og har prøvd å sette meg inn i og vurdere andre raser, men havner alltid tilbake på Border Collien. Etterhvert gikk det mer og mer opp for meg at jeg faktisk vil ha en litt hyper, men kontrollert hund, som jeg vil jobbe og bruke tid på. Jeg vil prøve meg på gjeting, og vil klare gjeterhundprøven!

Meen, om jeg da prøver meg på gjeting, og det tar mye av uken.. Vi har god tid nå, men hva når evt små barn kommer, og vi ikke har mulighet for å drive gjeting like aktivt. Hvordan blir det da for hunden?

Jeg kommer nok til å bombandere dere med PM-er etterhvert.. Men vil da minne dere på, når den tid kommer, at dere ba om det selv! :)

Tror jeg må redigere trådbeskrivelsen, dette gikk jo over til å bli en BC-tråd med mange spørsmål. :)

*Føle seg snill*

Noooo! Slem, slem, sleem! :) Det der gjorde du med vilje.. :)

(Men herreg*******d så herlig! :D )

PS: Beklager hvis postene mine er litt rotete, men jeg har veldig mange tanker og spørsmål i hodet, og blir veldig gira når andre er like interessert som meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...