Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebur i bil

Recommended Posts

Skrevet

Ja, altså, dette er enda en tråd om hunden som jeg enda ikke har fått :icon_redface: Knowledge is power, right? :innocent:

Jeg ønsker ett lett tøybur til hunden for å ha på trening og utstilling. Jeg blir jo å sitte på med mamma en del i bil, og lurer på om tøyburet kan brukes i bil? Er det sikkert under en kollisjon?

Buret blir nok å stå bakerst i bilen, men det får ikke fast plass, fordi det ikke er så ofte vi blir å kjøre bil. Hunden kan evnt. være med Embla i hennes innebygde bur, men hvis det blir trangt over lengre strekninger må jeg ha ett til. Det hadde vært fint hvis jeg ikke trengte flere bur en tøyburet :whistle: Kan buret bare settes bak, eller å det festes på noen måte?

Skrevet

Mannen min sjekket masse om bilsikring før vi fikk valp. Finnes mange varianter, alt fra hardplast med gitter- eller plastport som feks Varikennel, Atlas el.l, til lydløse bur som Variocage og Hercules. Er også mulig hos flere større dyreforretninger å få laget bur tilpasset bilen, men det var jo ikke det du var ute etter.

Tøybur gir ikke god nok sikkerhet i bil, så da er det bedre med sikkerhetsbelte eller hvis du vil ha et bur til alt, ville jeg kanskje valgt et hardplastbur istedenfor tøyburet.

Skrevet

Så da må jeg kjøpe ett hardplast også da? Må ha tøybur, fordi det er lettere å bære når jeg skal på trening. :innocent: Vi har store hardplast atlas bur til hundene, men de er jo laget for schæfer, og det blir jo litt vel unødvenig :icon_redface:

Edit: Størrelsen er schæfer størrelse, vi har ikke schæfer :whistle:

Skrevet
Så da må jeg kjøpe ett hardplast også da? Må ha tøybur, fordi det er lettere å bære når jeg skal på trening. :icon_cry: Vi har store hardplast atlas bur til hundene, men de er jo laget for schæfer, og det blir jo litt vel unødvenig :getlost:

Edit: Størrelsen er schæfer størrelse, vi har ikke schæfer :lol:

Du bør skaffe deg et bur som er tilegnet transport i bil ja. Hvor sikre disse hardplastburene er under kollisjon kan vel diskuteres, men må innrømme at jeg selv ikke hadde stolt på det. Men plassering har vel mye å si på disse... Det beskytter hunden bedre enn et tøybur, men trur nok at det ryker i et kraftig sammenstøt (og hunden har da evt mulighet å komme seg ut av bilen gjennom knuste vinduer og enten bli påkjørt eller skape farlige situasjoner ved å løpe i veibanen). I de kraftigste kollisjonene er det vel minimale sjanser for at hunden overlever uansett sikring (ser jo bare hva som skjer med oss når kollisjonene skjer i høy fart eks).

En annen ting er faktisk at du sikrer buret også. Det er liten vits med et bur i bil om det står løst, og kommer flyvende framover i en kollisjon og skader mennesker unødvendig. Det gjelder og bur som står bakerst i stasjonsvogner, for disse vil smelle inn i ryggen foran og kunne skade evt passasjerer som sitter der. Nå er de fleste av oss heldige og aldri opplever kollisjoner, men det er greit at man har tatt de forhåndsreglene man kan, i stede for å la det skure og gå med en litt "det skjer ikke meg" holdning. De færreste av oss opplever brann i egent hus, men vi bruker nå ha røykvarslere for det...

En video som er verdt å se, den er på tysk, men bildene sier sitt uansett...

http://www.adac.de/adactv/test_technik/Tie...cePageID=213582

Skrevet
Du bør skaffe deg et bur som er tilegnet transport i bil ja. Hvor sikre disse hardplastburene er under kollisjon kan vel diskuteres, men må innrømme at jeg selv ikke hadde stolt på det. Men plassering har vel mye å si på disse... Det beskytter hunden bedre enn et tøybur, men trur nok at det ryker i et kraftig sammenstøt (og hunden har da evt mulighet å komme seg ut av bilen gjennom knuste vinduer og enten bli påkjørt eller skape farlige situasjoner ved å løpe i veibanen). I de kraftigste kollisjonene er det vel minimale sjanser for at hunden overlever uansett sikring (ser jo bare hva som skjer med oss når kollisjonene skjer i høy fart eks).

En annen ting er faktisk at du sikrer buret også. Det er liten vits med et bur i bil om det står løst, og kommer flyvende framover i en kollisjon og skader mennesker unødvendig. Det gjelder og bur som står bakerst i stasjonsvogner, for disse vil smelle inn i ryggen foran og kunne skade evt passasjerer som sitter der. Nå er de fleste av oss heldige og aldri opplever kollisjoner, men det er greit at man har tatt de forhåndsreglene man kan, i stede for å la det skure og gå med en litt "det skjer ikke meg" holdning. De færreste av oss opplever brann i egent hus, men vi bruker nå ha røykvarslere for det...

En video som er verdt å se, den er på tysk, men bildene sier sitt uansett...

http://www.adac.de/adactv/test_technik/Tie...cePageID=213582

Hvis det blir nødvendig å ha bur i bilen blir det nok å stå bakerst i bilen. Vi har en Nissan Patrol GR varebil. Bak oss er det en stål/jern vegg, og hundene vi har nå står i midten av bilen. De har en stål/jern vegg bak seg, og en i mellom seg. Bakerst er det plass til enda ett bur, men det skal tas ut når det ikke blir brukt fordi mammas jobbting trenger den plassen. Hvordan skal jeg feste ett hardplastbur? Jeg har hørt at sprinkelbur vil spidde hunden i en kollisjon, stemmer det? Jeg kan ikke noe særlig tysk, men håper å lære det fra høsten av. Testen har jeg sett før, men jeg så den igjen.

Skrevet
Hvis det blir nødvendig å ha bur i bilen blir det nok å stå bakerst i bilen. Vi har en Nissan Patrol GR varebil. Bak oss er det en stål/jern vegg, og hundene vi har nå står i midten av bilen. De har en stål/jern vegg bak seg, og en i mellom seg. Bakerst er det plass til enda ett bur, men det skal tas ut når det ikke blir brukt fordi mammas jobbting trenger den plassen. Hvordan skal jeg feste ett hardplastbur? Jeg har hørt at sprinkelbur vil spidde hunden i en kollisjon, stemmer det? Jeg kan ikke noe særlig tysk, men håper å lære det fra høsten av. Testen har jeg sett før, men jeg så den igjen.

Kjenner ikke til alle disse nye sprinkelburene, men noen av de skal visstnok være laget slik at de gir litt etter i en kollisjon, men ikke trykker sammen hele buret for det. Da må jo stengene holde egentlig, og ikke brekke av og lage skader. Men ikke vært borti noen som har kollidert med slike bur (enda...).

Ville tru at en lang jekkestropp el.l. ville være det beste å sikre et slikt hardplastbur med kanskje. Den vil du jo få rundt hele buret, siden det ikke er noen hjørner å feste stropper i.

Det burde egentlig vært krav til sikring av hund i bil på lik linje med barn, i godkjente bur som er testet. Nå går de bare som under sikring av last, og politiet gir jo blanke f i om folk sikrer hunder eller ikke (men tenk så god oppklaringsprosent de kunne fått dersom de starta å bøtelegge folk som ikke sikrer :-P )

Guest lijenta
Skrevet

Politiet har mulighet til å gi bot til dem som ikke sikrer hund. I lovverket går hund under last og vi skal sikre lasten. Det er størst fare for å få bot hvor større hunden er etter hva jeg ahr fått beskjed om

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...