Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebur i bil


Recommended Posts

Ja, altså, dette er enda en tråd om hunden som jeg enda ikke har fått :icon_redface: Knowledge is power, right? :innocent:

Jeg ønsker ett lett tøybur til hunden for å ha på trening og utstilling. Jeg blir jo å sitte på med mamma en del i bil, og lurer på om tøyburet kan brukes i bil? Er det sikkert under en kollisjon?

Buret blir nok å stå bakerst i bilen, men det får ikke fast plass, fordi det ikke er så ofte vi blir å kjøre bil. Hunden kan evnt. være med Embla i hennes innebygde bur, men hvis det blir trangt over lengre strekninger må jeg ha ett til. Det hadde vært fint hvis jeg ikke trengte flere bur en tøyburet :whistle: Kan buret bare settes bak, eller å det festes på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sjekket masse om bilsikring før vi fikk valp. Finnes mange varianter, alt fra hardplast med gitter- eller plastport som feks Varikennel, Atlas el.l, til lydløse bur som Variocage og Hercules. Er også mulig hos flere større dyreforretninger å få laget bur tilpasset bilen, men det var jo ikke det du var ute etter.

Tøybur gir ikke god nok sikkerhet i bil, så da er det bedre med sikkerhetsbelte eller hvis du vil ha et bur til alt, ville jeg kanskje valgt et hardplastbur istedenfor tøyburet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg kjøpe ett hardplast også da? Må ha tøybur, fordi det er lettere å bære når jeg skal på trening. :innocent: Vi har store hardplast atlas bur til hundene, men de er jo laget for schæfer, og det blir jo litt vel unødvenig :icon_redface:

Edit: Størrelsen er schæfer størrelse, vi har ikke schæfer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg kjøpe ett hardplast også da? Må ha tøybur, fordi det er lettere å bære når jeg skal på trening. :icon_cry: Vi har store hardplast atlas bur til hundene, men de er jo laget for schæfer, og det blir jo litt vel unødvenig :getlost:

Edit: Størrelsen er schæfer størrelse, vi har ikke schæfer :lol:

Du bør skaffe deg et bur som er tilegnet transport i bil ja. Hvor sikre disse hardplastburene er under kollisjon kan vel diskuteres, men må innrømme at jeg selv ikke hadde stolt på det. Men plassering har vel mye å si på disse... Det beskytter hunden bedre enn et tøybur, men trur nok at det ryker i et kraftig sammenstøt (og hunden har da evt mulighet å komme seg ut av bilen gjennom knuste vinduer og enten bli påkjørt eller skape farlige situasjoner ved å løpe i veibanen). I de kraftigste kollisjonene er det vel minimale sjanser for at hunden overlever uansett sikring (ser jo bare hva som skjer med oss når kollisjonene skjer i høy fart eks).

En annen ting er faktisk at du sikrer buret også. Det er liten vits med et bur i bil om det står løst, og kommer flyvende framover i en kollisjon og skader mennesker unødvendig. Det gjelder og bur som står bakerst i stasjonsvogner, for disse vil smelle inn i ryggen foran og kunne skade evt passasjerer som sitter der. Nå er de fleste av oss heldige og aldri opplever kollisjoner, men det er greit at man har tatt de forhåndsreglene man kan, i stede for å la det skure og gå med en litt "det skjer ikke meg" holdning. De færreste av oss opplever brann i egent hus, men vi bruker nå ha røykvarslere for det...

En video som er verdt å se, den er på tysk, men bildene sier sitt uansett...

http://www.adac.de/adactv/test_technik/Tie...cePageID=213582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skaffe deg et bur som er tilegnet transport i bil ja. Hvor sikre disse hardplastburene er under kollisjon kan vel diskuteres, men må innrømme at jeg selv ikke hadde stolt på det. Men plassering har vel mye å si på disse... Det beskytter hunden bedre enn et tøybur, men trur nok at det ryker i et kraftig sammenstøt (og hunden har da evt mulighet å komme seg ut av bilen gjennom knuste vinduer og enten bli påkjørt eller skape farlige situasjoner ved å løpe i veibanen). I de kraftigste kollisjonene er det vel minimale sjanser for at hunden overlever uansett sikring (ser jo bare hva som skjer med oss når kollisjonene skjer i høy fart eks).

En annen ting er faktisk at du sikrer buret også. Det er liten vits med et bur i bil om det står løst, og kommer flyvende framover i en kollisjon og skader mennesker unødvendig. Det gjelder og bur som står bakerst i stasjonsvogner, for disse vil smelle inn i ryggen foran og kunne skade evt passasjerer som sitter der. Nå er de fleste av oss heldige og aldri opplever kollisjoner, men det er greit at man har tatt de forhåndsreglene man kan, i stede for å la det skure og gå med en litt "det skjer ikke meg" holdning. De færreste av oss opplever brann i egent hus, men vi bruker nå ha røykvarslere for det...

En video som er verdt å se, den er på tysk, men bildene sier sitt uansett...

http://www.adac.de/adactv/test_technik/Tie...cePageID=213582

Hvis det blir nødvendig å ha bur i bilen blir det nok å stå bakerst i bilen. Vi har en Nissan Patrol GR varebil. Bak oss er det en stål/jern vegg, og hundene vi har nå står i midten av bilen. De har en stål/jern vegg bak seg, og en i mellom seg. Bakerst er det plass til enda ett bur, men det skal tas ut når det ikke blir brukt fordi mammas jobbting trenger den plassen. Hvordan skal jeg feste ett hardplastbur? Jeg har hørt at sprinkelbur vil spidde hunden i en kollisjon, stemmer det? Jeg kan ikke noe særlig tysk, men håper å lære det fra høsten av. Testen har jeg sett før, men jeg så den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir nødvendig å ha bur i bilen blir det nok å stå bakerst i bilen. Vi har en Nissan Patrol GR varebil. Bak oss er det en stål/jern vegg, og hundene vi har nå står i midten av bilen. De har en stål/jern vegg bak seg, og en i mellom seg. Bakerst er det plass til enda ett bur, men det skal tas ut når det ikke blir brukt fordi mammas jobbting trenger den plassen. Hvordan skal jeg feste ett hardplastbur? Jeg har hørt at sprinkelbur vil spidde hunden i en kollisjon, stemmer det? Jeg kan ikke noe særlig tysk, men håper å lære det fra høsten av. Testen har jeg sett før, men jeg så den igjen.

Kjenner ikke til alle disse nye sprinkelburene, men noen av de skal visstnok være laget slik at de gir litt etter i en kollisjon, men ikke trykker sammen hele buret for det. Da må jo stengene holde egentlig, og ikke brekke av og lage skader. Men ikke vært borti noen som har kollidert med slike bur (enda...).

Ville tru at en lang jekkestropp el.l. ville være det beste å sikre et slikt hardplastbur med kanskje. Den vil du jo få rundt hele buret, siden det ikke er noen hjørner å feste stropper i.

Det burde egentlig vært krav til sikring av hund i bil på lik linje med barn, i godkjente bur som er testet. Nå går de bare som under sikring av last, og politiet gir jo blanke f i om folk sikrer hunder eller ikke (men tenk så god oppklaringsprosent de kunne fått dersom de starta å bøtelegge folk som ikke sikrer :-P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Politiet har mulighet til å gi bot til dem som ikke sikrer hund. I lovverket går hund under last og vi skal sikre lasten. Det er størst fare for å få bot hvor større hunden er etter hva jeg ahr fått beskjed om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...