Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Et problem på et slikt forum som dette er at folk skriver ut fra sine egne erfaringer og forventer at egne erfaringer skal være relevant i forhold til alle raser. Slik er det ikke. Jeg skriver om og beskriver hvordan det er med min rase og ingen andre.

Nå har jeg veldig liten erfaring og kan egentlig bare støtte meg til hva jeg har lest. Nå har jeg aldri lest at en rase som din - der ting som valpebiting er spesielt og ikke kan arbeides med på andre måter enn med aversiver. Så fortell oss rasen, for dette høres interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i min rase - og de fleste andre jeg kjenner til - eksisterer det noe som heter "valpelisens". Dvs at voksne hunder tolererer mer fra små valper enn de gjør av større valper og/eller unghunder.

Slik er det nok på min rase også. Og jeg kan både leke med og aktivisere en valp. Men jeg tolererer ikke nafsing og biting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en grunn til å ikke nevne rasen og det er for at det ikke er hold i dine utsagn og at du vet det. (så da stemmer all teori jeg har lest likevel da)

Du skal få lov til å tro akkurat hva du vil. Det er din rett. Men jeg tror ikke det er din rett å være ufin på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror og derfor tørr du heller ikke si rasen slik at jeg (sikkert flere) kan bevise at du kommer med påstander som ikke er riktige. Jeg VET nemlig du tar feil. Bare synd 'din' spesielle rase må bli tatt i nakken og 'kastet' bare for at eier tror det er eneste løsning - det er dens rett å slippe unødig maktbruk pga eiers uvitenhet også. (for du hevder jo det må til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke jeg er ufin - jeg utveksler meninger. 30 års erfaring eller ei. Teorien sier noe helt annet og selv om aversier virker, så er det mange eksperter som nevner faremomentene. Legger du sammen deres kompetanse og erfaringer, så er 30 år småtteri. Det er de som har holdt på i 50 år og som fortsatt sverger til flokkteori og 'tukting' av hund. De er innbarket tilhengere av en metode uten engang å prøve å lære andre og mer humane metoder som hunden har det mye bedre med.

Respekten er å åpne øynene for andre metoder og derfor spurte jeg om rasen - for at jeg ville lære og syns det var interessant. Er det noen som viser respektløshet her, så må det jo være deg. La oss da diskutere saklig din rase - du startet å diskutere selv og da bør info komme fram slik at vi får fakta på bordet istedet for å skjule deg bak - 30 års erfaring - som muligens har vært feil hele tiden. Eller kanskje rett - det vet vi jo ikke før vi får diskutert og sjekket rasen.

Den ene grunnen for å holde tilbake rasen nevnte jeg, og den andre er at det er en forbudt rase - andre grunner finner jeg ikke. De forbudte rasene jeg vet om HAR alternative metoder OG gode resultatet på trening jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen formoder du og spekulerer. Jeg har ingen forbudt rase. Igjen er du respektløs ved å insinuere at jeg ikke har den erfaringen jeg vitterlig har. Tretti års erfaring innen en rase representerer en unik kunnskap og kompetanse og tretti års aktiv hundesport innebærer naturligvis både utvikling og løpende tilegnelse av ny kunnskap. Innen min rase nyter jeg høy respekt på et internasjonalt nivå. Min blodslinje finnes spredt over hele verden fra Australia, New Zealand, Indonesia, Kina til USA, Hawaii og Sør Afrika - og hele Europa. Den regnes som en av de viktigste blodslinjer innen rasen over store deler av verden. Jeg skriver artikler om rasen i utenlandske tidsskrifter og bøker. Det er folk som meg som utgjør ekspertisen gjennom det unike erfaringsgrunnlaget vi har. Jeg har bedt deg om å akseptere uenighet - tilsynelatende uten at det ser ut til å gå inn. Anbefaler lesere av tråden å lese hva jeg faktisk har skrevet. Jeg forlater denne diskusjonen nå. Ha en god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg insinuere ikke at du ikke har 30 års erfaring med hund. Jeg insinuerer at du kanskje har sett deg blind på egen erfaringer og hva du lærte for en mannsalder siden. DU har rett og de fleste eksperter på hund både her i norge og utland har feil. Igjen - bare så synd dine hunder ikke har noe valg og må bli 'kastet' og andre ting bare fordi eier ser seg blind og ikke er interessert i å la hunden få være hund, men et individ.

Du skjønner - jeg tar ikke ting for god fisk bare for at noen har 30, 40, 50 eller hva du vil - års erfaring. Verden går framover og da bør man henge med istedet for å henge igjen i gammel tro og sedvane. Joda, det er ikke bare barn som kan bli helt ok uten å få ris på rumpa, men også hunder idag... utrolig nok.

Du har ikke kommet med et eneste argument som er holdbart for ditt syn - du bare påstår uten annet enn 30 års erfaring som grunn. Sett deg ned og les teori om det, så prøver du - så kan du komme tilbake og se verden i et annet lys. Så får du en hund som tørr å være hund istedet for et levende vesen - for det er vel hund du egentlig vil ha etter 30 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg insinuere ikke at du ikke har 30 års erfaring med hund. Jeg insinuerer at du kanskje har sett deg blind på egen erfaringer og hva du lærte for en mannsalder siden. DU har rett og de fleste eksperter på hund både her i norge og utland har feil. Igjen - bare så synd dine hunder ikke har noe valg og må bli 'kastet' og andre ting bare fordi eier ser seg blind og ikke er interessert i å la hunden få være hund, men et individ.

Du skjønner - jeg tar ikke ting for god fisk bare for at noen har 30, 40, 50 eller hva du vil - års erfaring. Verden går framover og da bør man henge med istedet for å henge igjen i gammel tro og sedvane. Joda, det er ikke bare barn som kan bli helt ok uten å få ris på rumpa, men også hunder idag... utrolig nok.

Du har ikke kommet med et eneste argument som er holdbart for ditt syn - du bare påstår uten annet enn 30 års erfaring som grunn. Sett deg ned og les teori om det, så prøver du - så kan du komme tilbake og se verden i et annet lys. Så får du en hund som tørr å være hund istedet for et levende vesen - for det er vel hund du egentlig vil ha etter 30 år?

Signeres 100%. Jeg er fullstendig enig med deg! :whistle::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg KarpeSkrotum. :whistle:

Og når man bruker rasen sin som et argument i en diskusjon, så bør man jammen også nevne hvilken rase det er slik at man kan diskutere hvorvidt det faktisk er slik.

Beskrivelsen av denne "ville" rasen vi aldri får vite hva er minte meg iallefall i adferd om da amerikanske bulldog tispa mi var lita. Hun var et lite monster, og når jeg f.eks skulle tvinge henne til å ligge på plassen sin (dvs. jeg løftet henne tilbake dit hver gang hun bevegde seg ut av plassen) så gikk hun løs på meg med alt hun hadde av krutt! Da var det ikke biting i form av lek eller valpetøys.. Eller når jeg grep inn fordi hun var litt for hardhendt med gamlefar, Bastian, (og han sier ikke i fra særlig hardt), så var hun illsint på meg. Hun var en slik som folk med visse teorier typisk ville sagt er dominant og trenger lederskap eller hun klatrer på rangstigen. :ahappy: Jeg trener mest klikker jeg, så hun ble aldri straffet på noe vis. Vi trente bare masse på ting, og hun var knall å trene positivt med! Poenget er at når hun nærmet seg ett år, så fikk jeg se at hun faktisk var en ganske myk hund! Og nå på ett og halvt så kommer hun med smile-smiske-ansiktet sitt med en eneste gang hvis jeg er kremter hardt. Jeg skjønner hvis folk får litt panikk når valpen går løs på eier med alt den har av styrke, men man kan takle det ved å bygge opp et godt, lydig, forhold ved å trene andre ting. Og det å "ta valpen" når den er liten, spesielt disse som hadde gjort MASSE motstand lik min, tror jeg kunne gått ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall hørt om folk med mange års erfaring, som trodde at jorda var flat :whistle:

Så for meg i denne diskusjonen er denne erfaringen ikke verdt noenting dessverre, særlig når ikke rasen kommer fram en gang.

Vi har latt Ellie bite på oss og pep når hun bet for hardt. Men det skal sies at hun da slapp med en gang, alle valper gjør jo ikke det.

Men brukte iallefall bitehemming og evt 'timeout', men sjelden det trengtes. Avledning med annen leke er jo også noe man kan gjøre.

Ellie er forøvrig en utrolig myk og forsiktig hund som ikke har klatret på noen rangstige av denne behandlingen.

Men hun kunne nok fort blitt redd og stresset hadde vi kastet henne avgårde i nakkeskinnet.

Og bra at valpelisens kom opp, det er jo noe man ikke bør glemme at de faktisk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...